۰۳ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۰۲۶۱
dr-sher-dust

دکتر علی اصغر شعر دوست، رئیس هیئت امنای خانه موزه استاد شهریار در گفت‌وگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پاسخ به سوالی پیرامون نامگذاری 25 اردیبهشت به عنوان «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی» گفت: بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نامگذاری 25 اردیبهشت به عنوان روز «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی» به نظر می‌رسد که روز 27 شهریور که به نام روز «بزرگداشت شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار» نامگذاری شده است، کمرنگ می‌شود و به همین دلیل و از موضع دفاع از استاد شهریار لازم دیدم تا نسبت به این موضوع موضع گیری کنم.


به گزارش عطنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: هرچند هنوز 27 شهریوردر تقویم رسمی کشور به نام استاد شهریار است ولی هدف اینجانب از طرح این موضوع پیشگیری از کمرنگ شدن نام ایشان است.


رئیس هیئت امنای خانه موزه استاد شهریار ضمن تاکید بر این نکته که پاسداشت زبان فارسی با پاسداشت شعر و ادب فارسی به یک معنا هستند، ادامه داد: این دو موضوع یکی هستند و فرقی با هم ندارند، البته این موضوع یک موضوع کارشناسی است ولی می‌توان گفت آنچه به عنوان تجلیل و تمجید برگزار می‌شود به هر دو معنا مربوط می‌شود.


دکتر شعر دوست در پاسخ به این سوال که اگر دو روز به نام بزرگان شعر فارسی نامگذاری شود، آیا این به معنای تضعیف این بزرگان است، گفت: در این 20 سال که از نامگذاری روز 27 شهریور به نام استاد شهریار می‌گذرد و در تقویم کشور این روز ثبت شده هنوز اقدام چشمگیری به منظور گرامیداشت نام ایشان برگزار نشده و از جانب دیگر هم باید برای این تغییر یک دلیل موجه وجود داشته باشد.


وی افزود: در مورد نحوه انعکاس رسانه‌ای این روزها هم مثلا شما نحوه و سطح گرامیداشت روز سینما و ... را در رسانه‌ها با این روز مقایسه کنید تا به درستی حرف‌های بنده برسید.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: باید برای روز زبان و ادب فارسی یک شاعر معاصر انتخاب شود که نسبتی هم با انقلاب اسلامی داشته باشد و اگر این نباشد پیش از انقلاب اسلامی هم می‌توانستیم روز فردوسی را به گرامیداشت زبان و ادب فارسی اختصاص بدهیم.


 دکتر شعر دوست همچنین با تاکید بر این موضوع که نباید چهره‌های درخشان ادب فارسی مقابل هم قرار بگیرند، گفت: این نامگذاری‌ها ممکن است موجب تضعیف چهره‌های شعر و ادب فارسی شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا زبان فارسی معاصر که استاد شهریار و ... بر اساس آن اشعار خود را سرودند، مرهون فردوسی نیست، افزود: آیا شعر فارسی فقط مرهون فردوسی است و مرهون سعدی و حافظ و مولوی و نظامی و ... نیست.


عضو هیئت امنای بنیاد ایران شناسی ادامه داد: البته فکر می‌کنم که چون استاد شهریار آذری زبان است عده‌ای دوست ندارند یک آذری زبان به عنوان مظهر و سمبل زبان و شعر فارسی مطرح شود و معتقدم گرایش‌های قومی هم در این موضوع مطرح است.


رئیس هیئت امنای خانه موزه استاد شهریار در تشریح سخنان خود گفت: جریان‌های ضد انقلاب و دارای گرایش‌های غیر دینی که نمی‌خواهند استاد شهریارِ متدین و ستایشگر اهل بیت ( ع) مظهر و نماد شهر و ادب فارسی باشد، با زیرکی و در زیر پوشش حفظ وحدت ملی فعالیت می‌کنند و این فضا را درست کرده‌اند که چرا باید یک آذری زبان در قله شعر فارسی معاصر باشد، در حالی که بیش از 75 درصد از اشعار ایشان به زبان فارسی است و استاد شهریار به حق از ارکان شعر معاصر فارسی است.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی) در مورد استاد شهریار گفت: مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) ایشان را در کنار فردوسی و نظامی قرار دادند و به عنوان حکیم شهریار از ایشان نام بردند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جایگاه استاد شهریار در شعر فارسی، افزود: در شعر معاصر فارسی هیچ کس معادل شهریار نیست و این بزرگوار برای همه مناسبت‌های تاریخ انقلاب اسلامی اعم از 7 تیر و 8 شهریور بدون هیچ توقع و چشم داشتی شعر سروده است.


وی در پایان ادامه داد: البته قبل از تصویب موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ماه امسال در مراسم گرامیداشت خیام در نیشابور زمزمه پیشنهاد این موضوع به گوش ما رسید و به ما گفتند شما اعتراضی نکنید و اگر این موضوع تضعیف استاد شهریار نیست چرا به ما گفتند که اعتراض نکنیم؛ همین موضوع نشان می‌دهد که هدف تضعیف استاد شهریار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار