۰۷ شهريور ۱۳۹۵ ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۸۳
Todi v Moarefe Ahmad vand v Honari (38)

مراسم تودیع و معارفه معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شورای ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد و طی آن دکتر حبیب هنری، به عنوان معاون پژوهشی جدید دانشگاه معرفی و از زحمات دکتر شجاع احمدوند قدردانی شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، جمعی از معاونان و رؤسای دانشکده‌های مختلف، به همراه تعدادی از اساتید و کارمندان این معاونت حضور داشتند.


در ابتدای مراسم، دکتر حسین سلیمی به ایراد گزارشی از عملکرد معاونت پژوهشی پرداخت و نکاتی را در این زمینه اظهار کرد: نیروهایی که در این دو سال سر کار آمدند، در گذر از بحران‌های گذشته و استقرار سیستم مدیریتی جدید بسیار کمک کردند.


رئیس دانشگاه با قدردانی از تیم مدیریتی جدید درباره لزوم تغییرات اساسی در معاونت‌ها از جمله معاونت پژوهشی تصریح کرد: از همان ابتدا احساس کردیم که معاونت پژوهشی نیاز به یک تغییر اساسی دارد. از آنجا که بسیاری از آمارهای گذشته غیر قابل استناد بود و از جمله طرح‌های پژوهشی قبلی به خصوص در حوزه بین‌الملل بسیار ضعیف عمل می‌کرد، لذا دیدیم نیاز به تاسیس مجدد در این حوزه احساس می شود.


او در ادامه گفت: ما برای نهادینه کردن و تاسیس مجدد یک معاونت به چند پایه نیاز داشتیم. مورد اول، ترمیم نیروی انسانی متخصص و کارشناس و جذب نیروی انسانی جدید و کارآمد بود. مورد دیگری که به آن نیاز داشتیم فضای فیزیکی بود که شاهد بودید از ابتدا با چه محدودیت‌هایی در تامین فضای پژوهشی مواجه بودیم و اکنون شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.


نکته دیگری که دکتر سلیمی از آن یاد کرد، «شرایط ساختاری دوره قبل بود که باید بهبود جدی می‌یافت»: با همکاری دکتر نیسی و دیگران به بهترین شکل ممکن مدیریت حوزه پژوهش بازطراحی شد. در این راه، خانم تیشه‌یار در بخش تاسیس حوزه بین‌الملل همکاری جدی داشتند و این حوزه بلافاصله پس از تاسیس، به سرعت جزو موفق‌ترین مدیریت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه‌های کشور قرار گرفت.


سلیمی افزود: در باب انتشارات دانشگاه هم، کیفیت و کمیت کتاب‌ها و مجلات بالا رفته و این حوزه دوباره بارور شده است.


او با اشاره به لزوم ترمیم ساختار قانونی و آیین‌نامه‌های لازم هم اذعان کرد: در بسیاری از مواقع یا آیین‌نامه نداشتیم یا آیین‌نامه‌ها از ضعف‌های عملیاتی برخوردار بودند. بدین ترتیب به یک‌باره شرایط برای جهش پژوهشی در دانشگاه فراهم شد. برای مثال جذب اعتبارات پژوهشی با افزایش 20 برابری از 400 میلیون تومان در سال 94، به حدود هشت میلیارد تومان در سال جاری رسید. این نتیجه نهادینه شدن تغییر نگرش و پایدار شدن معاون پژوهشی بوده است.


رئیس دانشگاه علامه با اشاره به افزایش چشم‌گیر آمارهای چاپ کتاب، مقالات و دیگر فعالیت‌های پژوهشی در سطوح مختلف دانشگاهی، ملی و بین المللی گفت: سامانه پژوهشی دانشگاه مستقر شده و در حال تبدیل شدن به یک بنیاد مختص در این حوزه است. همچنین پژوهشکده‌های مختلف فعال هستند، پروژه‌های مختلفی را در دست دارند که قابل ارائه در مجامع رسمی علمی کشور خواهند بود.


سلیمی در باره دکتر احمدوند هم خاطرنشان کرد: استراتژی دکتر احمدوند چه در کمسیون اصلی شورای عطف و چه در سایر کمسیون‌ها، به نوعی چنان منافع دانشگاه علامه را پیش می‌برد که در حوزه پژوهشی در بین دانشگاه‌ها کمترین چالش را داشتیم، به طوری که دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از استراتژی ما در این مورد الگوبرداری کرده‌اند، لذا تیم مدیریتی دکتر احمدوند دارای کارنامه موفقی است.


او اضافه کرد: در زمینه جذب اساتید هیئت علمی هم، دانشگاه علامه به یکی از بی‌تنش‌ترین هیئت‌های جذب در بین دانشگاه‌های سطح یک تبدیل شده است.



نقاط قوت از نقاط ضعف پررنگ‌تر است


به گفته رئیس دانشگاه، معاونت پژوهشی علی‌رغم تمام موفقیت‌هایی که در مدیریت جدید داشته، اما هنوز ضعف‌هایی دارد که «ما را از نقطه مطلوب» دور نگه داشته است.


سلیمی برای مثال از سامانه پژوهش یاد کرد و گفت: متاسفانه این سامانه، هنوز تکمیل نشده است. البته که بیشتر از معاونت پژوهشی، شاید تقصیر از همکاران در دانشکده‌ها باشد.


او ادامه داد: وضعیت تولید مقالات ما هنوز به جایگاه مطلوب در بین دانشگاه‌های سطح یک نرسیده است. بنابراین، باید با بالا بردن جایگاه تولید مقالات علمی پژوهشی، سطح خود را در بین دانشگاه‌های سطح یک بالاتر ببریم.


او در زمینه مقالات بین‌المللی هم تاکید کرد: لازم است با یک فکر جدی، راه را برای ورود به رنکینگ‌های بین‌المللی و نظام‌های رتبه‌بندی باز کرده و اطلاعات خود را وارد کنیم تا فعالیت‌های علمی ما و اساتیدمان دیده شود.


سلیمی اضافه کرد: هنوز نشریات علمی پژوهشی ما «کیفیت عالی» ندارند. بعضی نشریات به طور مرتب چاپ نمی‌شود و گویا نشریات پژوهشی یکی از نقطه‌ضعف‌های ماست؛ هنوز کتاب‌فروشی‌های ما نیازمند یک اتفاق جدی هستند؛ با وجود چاپ کتاب‌های زیاد و با کیفیت، هنوز در زمینه توزیع، مشکل ساختاری وجود دارد که مقداری از آن متوجه معاونت مالی و اداری هم هست که باید برای حل این مسئله، با معاونت پژوهشی تعامل داشته باشد.


رئیس دانشگاه با گلایه از تمام نشدن پروژه «مرکز رشد» اذعان کرد: تغییر نقشه در پروژه مرکز رشد، هم بر ما 100 میلیون تومان بودجه تحمیل کرد و هم منجر به بدقولی به نهاد ریاست‌جمهوری شد. امیدوارم در معاونت جدید، این پروژه، هرچه زودتر به روال عادی برگردد.


سلیمی همچنین از کاربردی نبودن بسیاری از همایش‌های دانشگاه انتقاد کرد و گفت: هنوز به اندازه کافی نتوانسته‌ایم از درون همایش‌ها نسخه های اجرایی بیرون بیاوریم و باید بهتر کار کنیم تا راه‌حل‌های ما به عنوان راه‌حل‌هایی جدی و مشکل‌گشا، از جانب دولت نگریسته شود.


او با یادآوری این نکته که نظام فعالیت‌های بین‌المللی با دانشگاه‌های کشورهای دیگر باید بیشتر سر و سامان بگیرد، درباره کتابخانه مرکزی هم گفت: با توجه به رقابت شکل‌گرفته در زمینه کتابخانه مرکزی، یک جهش بزرگ داشته‌ایم. خوشبختانه بعد از تاسیس کتابخانه دیجیتال و روند خوب ساخت کتابخانه مرکزی، اتفاقات بزرگی در این زمینه افتاده است. امیدواریم در معاونت جدید با آماده شدن ساختمان کتابخانه مرکزی، این نهاد را هم به یک کتابخانه نمونه در کشور تبدیل کنیم.


سلیمی درباره این معارفه از شخصیت معاون سابق و معاون جدید گفته و اظهار داشت: دکتر احمدوند کار ارزشمندی را شروع کرد و حالا آن را تحویل مدیریت جدید خواهد داد. تحولات دوره ایشان تحولات مهم و مفیدی بوده است. دکتر هنری هم شخصی است که با تخصص، علاقه و رویکرد مشترک می‌تواند جای خالی دکتر احمدوند را پر کند. او تجربه‌های موفقی در دانشکده تربیت‌بدنی و دانشگاه داشته‌ است و توانسته است دانشکده تربیت‌بدنی که از لحاظ پژوهشی حجم کمی را در اختیار داشت به یک پژوهشگاه نسبتاً عالی تبدیل کند.


سلیمی ادامه داد: دکتر هنری دارای یک آرامش شخصیتی است و کسی نمی تواند عصبانیت او را ببیند. در حین حال با توجه به متانتی که در او دیده‌ام امیدوارم بتواند رویکرد رو به جلوی معاونت را ادامه دهد و نقطه‌ضعف‌هایی را که به آن اشاره شد، برطرف کند.


رئیس دانشگاه در پایان به استعاره اظهار کرد: خوشحالیم که دکتر احمدوند هم میراث خوبی و هم اهل بیت خوبی برای دکتر هنری برجای خواهند گذاشت.


در ادامه تعدادی از مدیران و معاونان از جمله دکتر نیسی، دکتر سهرابی و دکتر شیخی و دیگران از زحمات دکتر احمدوند تقدیر و از شخصیت بالای او در دوره مدیریت تجلیل کردند.



خوش تر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران


دکتر شجاع احمدوند در سخنانی با بیان یک مصرع شعر، از لطف رئیس دانشگاه و سایر همکاران تشکر کرده و به بیان چند نکته پرداخت.


معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: نکته اول تقدیر از دوستان و همکاران است؛ اولین تقدیر از دکتر سلیمی رئیس دانشگاه، که با اخلاق سلیم‌النفس و حُسن سلوکی که دارد همواره چیزی بالاتر از یک مدیر بوده است.


احمدوند با اشاره به این که «خیلی از راهکارهای ما حاصل گفت‌وگوها و سیستم مشارکتی بوده است» ادامه داد: کار اجرایی در محیطی به بزرگی دانشگاه علامه، کار بزرگ و دشواری است چرا که ما با سه طیف مختلف از جمله اساتید، دانشجویان و کارکنان مواجه هستیم که در چنین محیطی خواهان استانداردهای لازم هستند. ارتباط با این سه بخش که از افراد برتر و نخبه‌اند، اگر با حمایت ریاست دانشگاه همراه نباشد درست انجام نمی‌گیرد.


او ادامه داد: از حمایت‌های جدی معاونان دانشگاه و دانشکده‌ها، مدیران حوزه پژوهشی و همکار‌ی‌های دیگر مدیریت‌ها تشکر می‌کنم و از حسن همکاری و تعامل آنها سپاس‌گذارم.


او با تاکید بر این نکته که فعالیت‌های مجموعه در زمان او با «مشارکت‌های قلبی» کارکنان همراه بوده، اضافه کرد: معاونت پژوهشی هر چقدر هم حساب‌ شده و خوب عمل کند، به عنوان یکی از چهار چرخ خودروی دانشگاه علامه است که با همگرایی با دیگر معاونت‌ها است که می‌تواند حرکت بهتری داشته باشد.


دکتر احمدوند در ادامه از سردبیران نشریات، اصحاب مطبوعات و رسانه از جمله عطنا، در زمینه نشان دادن عملکردهای دانشگاه به سبب «همکاری‌های خوبشان» قدردانی کرد.


در نکته دیگر، معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه به بیان کاستی‌ها پرداخت و از معاون جدید خواست که در مدیریت خود این موارد را در کنار تذکرات ریاست دانشگاه مورد توجه قرار دهد.


دکتر احمدوند اظهار داشت: کارهایی هست که باید با تمرکز بیشتری از سوی دکتر هنری انجام گیرد. رشد کمی و کیفی نشریات دانشگاهی که البته باید در مسیر بین‌المللی شدن هم قرار گیرد.


«ATU Talks» نکته بعدی بود که احمدوند از آن یاد کرد و درباره آن تصریح کرد: تلاش ما بر این بود با این سرویس، حوزه علوم انسانی را به جامعه مرتبط کنیم. چارچوب اولیه آن نوشته شده است و اگر بتوانیم این را به عرصه عمل بکشانیم، اساتید ما می‌توانند با بیان نظریات خود در قالب گفت‌وگوهای ساده و کوتاه جامعه را تحت تاثیر قرار داده و دانشگاه را به مسیری تبدیل شدن به عنصری فعال در جامعه سوق دهند.


دو پروژه دیگر که احمدوند آنها را مطرح کرد این بود که در حوزه بین‌الملل راه اندازی مرکز پژوهش‌های زبان فارسی در دستور کار قرار دارد. همچنین، شورای روابط بین‌الملل دانشکده‌ها که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی از آن بهره برد، برنامه دیگر این معاونت است.


دکتر شجاع احمدوند در پایان ضمن خیر مقدم خدمت دکتر حبیب هنری، گفت: هرگونه کمکی در دوره مدیریت شما بتوانم انجام دهم مثل یک سرباز در خدمتم؛ معتقدم این شخص معاون نیست که به تنهایی می‌تواند راه را هموار کند، بلکه در این راه همدلی، وفاق، هماهنگی و پشتیبانی که در مجموعه ایجاد می‌شود کار را پیش خواهد برد، که امروزه این معاونت از این جهت در بهترین شرایط قرار درد.


معاون سابق پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی که قرار است در قالب فرصت مطالعاتی، مدتی را در خارج از کشور سپری کند، افزود: امیدوارم با دست پر باز گردم.



شورای پژوهشی دانشگاه را تبدیل به اتاق فکر می‌کنم


در خاتمه دکتر حبیب هنری، معاون جدید پژوهشی دانشگاه علامه ضمن تقدیر از ریاست دانشگاه گفت: در دانشگاهی که مملو از انسان‌های نخبه است، این کمترین را برای این پست انتخاب کرده‌اند و امیدوارم لیاقت این انتخاب را داشته باشم.


هنری درباره مدیریت دکتر احمدوند هم اظهار داشت: در ورزش ضرب‌المثلی «در اوج خداحافظی کردن» را داریم که این بار حکایت دکتر احمدوند است و این امانتی که ایشان به من می‌سپارند؛ امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم. ما سعی اصلی‌مان اجرا کردن برنامه‌های مدون در این معاونت خواهد بود و این هدف جز با حمایت‌های مدیری مدبّر و کارآزموده نظیر دکتر سلیمی امکان پذیر نخواهد شد.


هنری تاکید کرد: شورای پژوهشی دانشگاه را تبدیل به اتاق فکر می‌کنم تا شتاب خوب فعالیت‌های پژوهشی را حفظ کنیم.


او در پایان دلیل قبول این پست را روحیه همکاری بالای دکتر سلیمی دانست و افزود: کلیات برنامه‌های معاونت جدید به تایید رئیس دانشگاه رسیده است و جزئیات این برنامه‌ها را به شورای پژوهشی در دو هفته آینده موکول می‌کنیم.


گفتنی است دکتر حبیب هنری، ریاست سابق دانشکده تربیت بدنی را بر عهده داشت و از پژوهشگران مطرح دانشگاه علامه طباطبائی محسوب می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار