۰۶ شهريور ۱۳۹۵ ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۸۲۲۹
hoghugh shahrvandi - ensan

دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی گفت: تمایل داریم در راستای اهداف کنگره بین المللی حقوق شهروندی از ظرفیت سمن‌ها نیز استفاده کنیم.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، هفتمین نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع نقش سازمان‌های مردم نهاد در این عرصه، عصر روز گذشته با حضور‌ پوریا عسگری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه  طباطبائی و مونس کشاورز دبیر اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی در محل ستاد توان افزایی فعالیت‌های مردم نهاد برگزار شد.


در بخش ابتدایی این نشست عسگری، گفت: مهم‌ترین بحثی که باید در بحث حقوق شهروندی مورد توجه قرار بگیرد، بخش فرهنگی ماجرا است و پس از آن باید به بُعد حقوقی آن توجه داشت.


وی افزود: برخی مواقع شاید بتوان با قانونگذاری برخی بایدها و نبایدها را در جامعه جاری کرد تا مردم از آن تبعیت کنند، اما در بحث حقوق شهروندی و حقوق بشر تنها قانوگذاری کفایت نمی کند و آنچه که اهمیت دارد، نهادینه شدن فرهنگ مرتبط با این اصول در جامعه است.


عسگری بیان داشت: قرار نیست با جاری شدن فرهنگ حقوق شهروندی رسم و رسومات و آیین‌های مختلف تغییر کند، بلکه قرار است نوعی نگرش جدید وارد جریان فکری افراد شود.


وی در پایان گفت: از همین نگاه می‌شود برای فرهنگ سازی استفاده کرد و در این راه نقش نهادهای مردمی بسیار مهم است، زیرا آنها ابتدا فرهنگ را پرورش می‌دهند و در نهایت آن را تبدیل قانون می‌کنند.



لزوم همکاری بیشتر سمن‌ها با کنگره


در ادامه این نشست مونس کشاورز با اشاره به مقالات دریافتی در دبیرخانه کنگره، گفت: تا کنون بیش از ۲۰۰ مقاله را دریافت کرده ایم و در بخش مکتوبات نیز قرار است کتاب‌های تخصصی دریافتی را طی یک فرایند، مورد داوری قرار دهیم.


وی با اشاره به دیدار هیئت رییسه کنگره حقوق شهروندی با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن استقبال از فعالیت‌های انجام شده از سوی کنگره حقوق شهروندی، تاکید کردند؛ بسیار مهم است که در بحث حقوق شهروندی به دو بخش قوانین موجود در قانون اساسی و مبانی اسلامی در این حوزه توجه شود.


دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی در پایان، تصریح کرد: باید مجموعه سمن‌ها بیش از پیش با کنگره حقوق شهروندی همکاری کنند تا بتوانیم ازظرفیت سمن‌هایی که حوزه فعالیت شان منطبق با رویکرد اصلی کنگره یعنی؛ جنبه‌های فرهنگی اجتماعی حقوق شهروندان می‌باشد، استفاده بهینه را ببریم.


گفتنی است در پایان این نشست از فعالیت‌های علمی عسگری با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار