۰۲ شهريور ۱۳۹۵ ۲۰:۱۶
کد خبر: ۴۷۹۰۱
Dr Hoseini (1)

دکتر زهره حسینی، دبیر کمیته بهداشت و درمان هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار  عطنا اظهار داشت: در خصوص اقدامات درمانی، مراجعین ما نسبت به دانشجویان دانشگاه علامه بیشتر است. ما روزانه حدود سه تا پنج نفر در شیفت صبح وپنج، شش نفر در شیفت شب مراجعه‌کننده داشتیم. مراجعه روزانه 10 نفر به این مرکز با توجه به جمعیت فارسی‌آموزان آمار بالایی است.


به گزارش عطنا، دبیر کمیته بهداشت و درمان به فعالیت‌های این مرکز در طول دوره اشاره کرد و گفت: فعالیت ما با بازدید ازخوابگاه سلامت در ابتدای این دوره آغاز شد. کارشناسان بهداشتی در خوابگاه حضور یافتند تا با بررسی محیط، مشکلات ناشی از عدم رعایت بهداشت را در آنجا شاهد نباشیم و خوشبختانه مشکل خاصی از نظر بهداشتی در این دوره شاهد نبودیم.


مسئول مرکز بهداشت و درمان به تیم درمانی هفت نفره این دوره اشاره کرد و گفت: در ابتدای دوره 2 نفر نیروی بهداشتی داشتیم که بازدید توسط آن‌ها انجام شد. تیم درمانی این مرکز شامل 2 نفر پزشک و 2 نفر پرستار و یک پزشک خوابگاه است که در تمام طول دوره به صورت کشیک در ساعت‌های مختلف در اختیار فارسی‌آموزان قرار دارند. دکتر زهره حسینی خاطر نشان کرد: در خصوص اقدامات درمانی، مراجعین ما نسبت به دانشجویان دانشگاه علامه بیشتر است. ما روزانه حدود سه تا پنج نفر در شیفت صبح و پنج الی شش نفر در شیفت شب مراجعه کننده داشتیم. مراجعه روزانه 10 نفر به این مرکز با توجه به جمعیت فارسی‌آموزان آمار بالایی است.


وی به عمده مشکلات فارسی‌آموزان اشاره کرد و افزود: از بیشترین مشکلاتی که فارسی‌آموزان با آن مواجه می‌شوند می‌توان به مشکلات گوارشی و فشارخون که بیشتر شامل فارسی‌آموزان مسن‌تر می‌شد، آلرژی، حساسیت فصلی و گرمازدگی اشاره کرد که علت آن‌ها تغییرات آب و هوایی و استرس است. همچنین تعداد اندکی از فارسی‌آموزان با مشکلات دندان‌پزشکی مواجه شدند.


دبیر کمیته بهداشت و درمان اظهار داشت: بیشترین مشکلی که با مراجعه متعدد فارسی‌آموزان همراه شد مشکلات گوارشی است که به دنبال آن، تحت سرم‌تراپی قرار گرفتند و اقدامات خاص برای آن‌ها انجام شد. دکتر حسینی ادامه داد: آنتی بیوتیک‌ها و کلیه داروهای لازم برای فارسی‌آموزان توسط مرکز بهداشت هم در خوابگاه و هم در مرکز در اختیار فارسی‌آموزان قرار گرفته است. ما کاری کردیم که دانشجو احتیاجی برای خروج از مرکز و تهیه دارو نداشته باشد. از صبح تا بعدازظهر نیروهای ما در مرکز حضور داشتند و برای شیفت شب نیروهایی را به خوابگاه اعزام می‌کردیم. از ساعت 8 شب تا 8 صبح در خوابگاه کشیک شب داشتیم و پزشک و پرستار در خوابگاه حضور داشتند.


وی به جزئیات طرح پایش سلامت در آغاز دوره اشاره کرد و گفت: برای این طرح فرم هایی تهیه شد و در اختیار بنیاد سعدی قرار گرفت تا توسط فارسی‌آموزان پر شود. متاسفانه دانشجویان در این زمینه همکاری خوبی نداشتند و تنها 70 نفر از دانشجویان این فرم را تکمیل کردند. اطلاعات این فرم حاوی سابقه بیماری خود فرد و سابقه بیماری خانوادگی او و همچنین سوابق مصرف دارو توسط فرد به همراه اطلاعات تکمیلی او بود.


Dr Hoseini (2)


مسئول مرکز بهداشت و درمان در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: این فرم باید توسط دانشجویان تکمیل می‌شد و بعد با در اختیار داشتن این فرم به پزشکان ما مراجعه می‌کردند تا تحت معاینه قرار بگیرند اما متاسفانه علی رغم حضور تیم‌های پزشکی در خوابگاه، بسیاری از فارسی‌آموزان از تکمیل فرم امتناع کردند و این فرآیند با استقبال روبه‌رو نشد. زهره حسینی اظهار داشت: با همه این وجود ما به دنبال این بودیم که از سوابق دانشجویان مطلع شویم تا بتوانیم در مواقع اورژانسی به آن‌ها کمک کنیم اما در این زمینه تنها موفق به تکمیل 70 فرم شدیم.


وی افزود: مراجعه‌کنندگان به این مرکز بیشتر از کشورهای روسیه، عراق، هندوستان، ارمنستان، پاکستان، سوریه، تونس و آلمان بودند. مواردی از فارسی‌آموزان نیزکه احتیاج به انجام آزمایش و امکانات دندان‌پزشکی داشتند به وسیله تیم درمانی به درمانگاه منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.


دبیر کمیته بهداشت و درمان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در ارتباط با فارسی‌آموزان با آن مواجه بودیم استفاده از داروهای تزریقی بود که بسیاری از آن‌ها با این مسئله مخالفت می‌کردند و به داروهای خوراکی تمایل داشتند. همچنین این فارسی‌آموزان از مصرف خود سرانه دارو امتناع می‌ورزیدند و با کوچک‌ترین مشکلی به پزشک مراجعه می‌کردند. تفاوت رژیم غذایی این فارسی‌آموزان با رژیم غذایی ایران از دیگر مواردی بود که سبب ایجاد مشکلات گوارشی برای فارسی‌آموزان می‌شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار