۰۱ شهريور ۱۳۹۵ ۰۱:۱۰
کد خبر: ۴۷۵۵۱
Maryam Ayeshe (2)

مریم عایشه شیرازی، در استان پنجاب پاکستان زندگی می‌کند، او دوره کارشناسی را در دانشگاه پنجاب در رشته ادبیات در شبه قاره با موفقیت پشت سر گذاشته است. پسوند شیرازی اسم او، نشان از اصالت ایرانی‌اش دارد.


صابر نصیب‌علی - عطنا؛ فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی می‌گوید: ادبیات ایران را دوست دارم. مردم پاکستان علاقه زیادی به حافظ، سعدی، مولانا و خیام دارند. جایگاه ادبیات ایران در پاکستان مهم و اثرگذار است. ادبیات فارسی در ادبیات پاکستان و به طور کلی در ادبیات شبه قاره تاثیرات زیادی داشته است. همچنین در بسیاری از دانشگاه‌های پاکستان رشته‌ ادبیات و زبان فارسی ارائه می‌شود.


مریم عایشه شیرازی در مورد تاثیر زبان‌فارسی در گویش مردم پاکستان اظهار می‌دارد: سرود ملی پاکستان به زبان فارسی است و زبان اردو از لحاظ محاوره، ضرب‌المثل، و اصطلاحات عرفانی، به زبان فارسی، بسیار نزدیک است. زبان فارسی در شبه قاره و آسیای میانه نفوذ زیادی داشته و دارد. مثلا در پاکستان اقبال لاهوری که شاعر برجسته‌ای است، کتاب‌های زیادی به زبان فارسی نوشته است.


او می‌افزاید: من به ادبیات معاصر ایران علاقه زیادی دارم و بیشتر تألیفات صادق هدایت، نیما یوشیچ و سهراب سپهری را مطالعه کردم. سینمای ایران را نیز دوست دارم، فیلم‌های مورد علاقه‌ام «بچه‌های آسمان»، «بادکنک سفید» و «جدایی نادر از سیمین» است.


فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با اشاره به تشابه فرهنگ میان مردم ایران و پاکستان، اظهار می‌دارد: فرهنگ ایران و پاکستان بسیار به هم نزدیک است، اینجا من اصلا احساس غریبی نمی‌کنم، مردم ایران مهمان‌نواز و خوش‌اخلاق هستند. پیش از حضور در ایران، تصور خوبی از این کشور داشتم و پس از حضور، این تصویر حتی بهتر شد. اینجا همه چیز عالی است.


او درباره دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشگاه علامه جدیدتر از دانشگاه پنجاب است من خیلی خوشحال شدم که در این دانشگاه حضور دارم. همچنین جای بسی خوشحالی است که‌ دانشگاهی که در آن مهمان هستیم، دانشگاهی اسلامی است. به عقیده من، دانشگاه علامه طباطبائی، حتی از دانشگاه محل تحصیل من، پنجاب، بهتر است.


مریم عایشه شیرازی در انتها خاطر نشان کرد: من به همراه 11 نفر دیگر از کشور پاکستان در دوره دانش‌افزایی زبان‌فارسی شرکت کرده‌ام که این تعداد در مقایسه با تعداد محدودتر فارسی‌آموزان سایر کشورها، نشان می‌دهد زبان فارسی در پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.


لازم به ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با میزبانی و همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار