۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۷۰۰۹
Masnavi Khani - Pakestan (17)

در ادامه برنامه‌های فرهنگی دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، مراسم شب‌نشینی مثنوی‌خوانی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از فارسی‌آموزان، در خوابگاه شهید سلامت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در ساعات پایانی شامگاه یکشنبه 24 مرداد، کاروان فارسی‌آموزان در محفل شعر و ادب خوابگاه سلامت حضور یافتند. در این برنامه که در قالب برنامه‌های فرهنگی دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی صورت گرفت، دانشجویان خارجی ضمن آشنایی با یکی از آئین‌های سنتی ایران، به خواندن اشعاری از حافظ و مولانا و... پرداختند.


در گوشه‌ای از این مراسم تعدادی از فارسی‌آموزان که زبان پارسی را با لهجه‌های مختلف ادا می‌‌کردند، اشعاری از حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی را خواندند. «الیا» دانشجوی 22 ساله‌ای که از کشور ارمنستان به ایران آمده با ذوق و شوقی که از علاقه‌مندی او به شعر و شاعری گواهی می‌داد، در پاسخ به این سوال که «تا به حال مثنوی‌خوانی را تجربه کرده‌ای؟» پاسخ داد: «خیر، برای بار اول است که در این مراسم حضور می‌یابم ولی به اشعار مولوی بسیار علاقه‌مندم». این فارسی‌آموز درباره شناخت خود از مولوی افزود: «کتاب‌های زیادی درباره این شاعر ایرانی خوانده‌ام. اشعار او را نیز بسیار دوست دارم. فکر می‌کنم این مراسم یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های حضورم در ایران باشد».


«میخائیل» از دیگر فارسی‌آموزانی که از کشور آلمان به ایران آمده درباره حضورش در این مراسم گفت: «ساعات بسیاری را به گردش در تهران سپری کرده‌ام و بسیار خسته‌ام، اما فکر کردم که حضور در این مراسم برایم تکرار نخواهد شد. خواستم از نزدیک با اشعار ایرانی آشنا شوم، چون به خوبی شاعران ایران را می‌شناسم». همچنین تعدادی از دانشجویان خارجی که از کشور هندوستان در این دوره حضور داشتند، با خواندن اشعاری به زبان محلی خود، از جانب سایر دانشجویان مورد تشویق قرار گرفتند


در ادامه نیز دانشجویان پاکستانی حاضر در این دوره، روز استقلال پاکستان را جشن گرفتند و با مراسم آتش‌بازی و پخش شیرینی، از سایر دانشجویان پذیرایی کردند.


برگزاری جشن استقلال، توسط این دانشجویان خارجی در ایران، از این نظر حائز اهمیت بود که نوعی صمیمیت و دوستی را بین فارسی‌آموزانی که از ملیت‌های مختلف در این دوره حضور دارند، ایجاد کرد.


گفتنی است این محفل شب‌نشینی با هم‌خوانی ترانه «مرغ سحر»، با صدای بیش از 200 فارسی‌آموز خارجی به پایان رسید.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار