۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۶
کد خبر: ۴۶۷۲۳
9

38


دومین روز نخستین جشنواره بین‌المللی جوانان خارجی مقیم ایران با حضور مهمانان دانشگاه علامه‌طباطبائی، در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد که با برنامه های متنوعی همراه بود.


به گزارش عطنا، نخستین جشنواره بین‌المللی جوانان خارجی مقیم ایران به همت خانه شهریاران جوان و به مناسبت روز جهانی جوان در دومین روز خود، میزبان فارسی‌‌آموزان هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی بود.


در ابتدای برنامه محمد ابویی، مدیرعامل خانه شهریاران جوان، ضمن خوش‌آمدگویی به فارسی‌آموزان خارجی و با اشاره به روز جهانی جوان، گفت: با اجتماع جوانانی که از سراسر دنیا در اینجا جمع شده‌اند، امیدواریم برای اخلاق و مهربانی در جهان و همچنین برای آرامش و صلح از طریق توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی همه ما دست‌به‌دست هم دهیم.


در این جشنواره که با هدف آشنایی فارسی‌آموزان خارجی با فرهنگ ایرانی برگزار شد، گروه‌های مختلف هنری و آیینی به اجرای برنامه پرداختند. یکی از برنامه‌های این شب، اجرای موسیقی فولکلور لری بود که با استقبال فارسی‌آموزان خارجی مواجه شد. ضرب و نوای زورخانه به همراه اجرای گروه باستانی‌کار جوان، برنامه بعدی جشنواره برای مهمانان خارجی بود که برای بسیاری از آن‌ها تازگی داشت، به‌گونه‌ای که برخی از فارسی‌آموزان جویای نام این ورزش بودند و در گفتگو با خبرنگار عطنا، این برنامه را نخستین تجربه آشنایی خود با ورزش آیینی و هنر باستانی عنوان کردند.


8



در ادامه برنامه‌های این جشنواره، نقال و شاهنامه‌خوان معروف به اجرای برنامه پرداخت و پرده‌ای از شاهنامه را برای مهمانان خارجی خواند، اجرای دو زبانه پرده‌خوانی توسط استاد ورمزیار و همراهی فارسی‌آموزان با قسمت‌هایی از آن، از ویژگی‌های این برنامه بود. رقص چوب خراسان شمالی توسط یک گروه محلی نیز آخرین برنامه‌ای بود که برای مهمانان خارجی اجرا شد.


در پایان جشنواره با اهدای لوح سپاس و جوایز از تعدادی از فارسی‌آموزان خارجی تقدیر شد، در این آیین «پرتو محی‌الدین» دکترای زبان فارسی از تاجیکستان، «اسکار پولاسینسکی» ایران‌شناس از لهستان، «کاترینا دروسنکو» دکترای زبان فارسی از اوکراین، «جهاد شکوی رشید» دکترای ادبیات از عراق، «سینسینا توماگو» فوق دکترای شرق‌شناسی از کشور رومانی، «بوگولاریه اومجلایی» فوق دکترای شرق‌شناسی از مجارستان، «ریتا لوهانا» فوق لیسانس شرق‌شناسی از آلمان، «ژولمین سلطان‌اوا» دکترای زبان فارسی از روسیه، «شریف خان شریف» دکترای زبان فارسی از تاجیکستان، «مه‌جبین ازلام» فوق‌لیسانس زبان فارسی از بنگلادش، «امستی نجم‌النهار» فوق‌لیسانس زبان فارسی از بنگلادش لوح سپاس و جایزه دریافت کردند.


گفتنی است، نخستین جشنواره بین‌المللی جوانان خارجی مقیم ایران در ادامه ویژه‌برنامه دهکده جوانی در برج میلاد، با هدف ترویج روحیه مقاومت در بین کشورهای اسلامی طی دو روز متوالی در تاریخ‌های ۲۱ و ۲۲ مردادماه در سالن سعدی این برج برگزار شد.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار