۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۲
کد خبر: ۴۶۶۲۷
Kakh Golestan (20)

Kakh Golestan (14)


در ادامه برنامه‌های فرهنگی دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، کاروان فارسی‌آموزان خارجی، از کاخ گلستان، میراث 440 ساله تمدن ایران بازدید کردند.


عاطفه جزایری- عطنا؛ بازدید از کاخ گلستان که به ثبت جهانی یونسکو هم رسیده است با عکس‌العمل‌های جالب مهمانان خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی همراه بود.


میراسلاو، دانشجویی که از جنوب شرقی اروپا به ایران آمده، در هنگام ورود به تالار آیینه، با اشاره به آرزوی دیدن این کاخ موزه، در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا گفت: «همواره تعریف زیادی از کاخ گلستان و تالارهای آن در کتاب‌ها و داستان‌های ایرانی خوانده بودم. باید بگویم آرزویم این بود که روزی به ایران بیایم و این کاخ را از نمایی نزدیک ببینم. اکنون که در این مکان حضور دارم می توانم بگویم فضاهای تاریخی ایران در هیچ کجای دنیا نظیری ندارد و از تصوراتم در کتاب‌ها فراتر و زیباتر است».


دانش، یکی دیگر از فارسی‌آموزان حاضر در این اردو، که در محوطه زیبای این کاخ در حال قدم‌زدن و ثبت دیدنی‌هایش با دوربین بود، با تبسم گفت: «روزی که به برج میلاد رفته بودیم، زمانی که از بالای برج در حال نظاره کردن بخش‌های مختلف تهران بودم، نمایی از این کاخ را دیده بودم. در آن لحظه این شور و شوق به من دست داد که بتوانم آنجا را از نزدیک ببینم اما وقتی با دوستانم صحبت کردم هیچکس شناختی از آن مکان نداشت». او در این لحظه مکثی کرد و با اشاره به رسیدن به رویایی که تصور کرده بود، ادامه داد: «همیشه فکر می‌کنم انسان‌ به هرچه در رویاهای خود می‌پرواند دست خواهد یافت. شاید اگر آن روز این مکان را آرزو نکرده بودم اکنون اینجا نبودم».


Kakh Golestan (11)


گئورگ، دانشجوی 23 ساله آلمانی که در حال ورود به محوطه حوضخانه عمارت گلستان، از مشاهده کاشی‌کاری‌های سقف و دیواره‌های این فضا به وجد آمده بود اظهار داشت: «تماشای هنرهای ایرانی آن هم در کنار مردمانی از جنس هنر، لذتی غیرقابل وصف دارد. با تمام وجود باید بگویم تا به این لحظه همه چیز عالی بوده و هرچه قدر به تماشای تاریخ و فرهنگ ایران می‌نشینم، خسته نمی‌شوم». او در بخش دیگری از سخنانش با شوخ‌طبعی ادامه داد: «شنیده‌ام تماشای این هنرها در اصفهان لذتی دیگر دارد و تهران هیچوقت به پای آنجا نخواهد رسید. به شدت منتظر آن روز هستم که به اصفهان سفر کنیم».


کاخ گلستان که در مرکز شهر تهران قرار دارد و در دوم تیرماه 1392 به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسیده، شامل 11 بخش مجزاست. کاخ برلیان، ایوان تخت مرمر، موزه‌های شمس‌العماره، بادگیر، عکسخانه، مردم‌شناسی، تالارهای آیینه و سلام، نگارخانه از جمله مناطق دیدنی واقع در این کاخ موزه است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری به نام «گلستان» که از ابنیه عهد آقا محمد‌خان قاجار بوده است، دارد.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار