۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۵۶۴۳
daneshkade khabar (8)

نخستین جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر صبح امروز در آستانه روز خبرنگار برگزار شد و صدها نفر از دانشجویانی که از سال 76 تا سال 93 از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده بودند، سوگندنامه اخلاق حرفه‌ای خود را ادا کردند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، نخستین جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر صبح شنبه 16 مرداد ماه با دو ساعت تأخیر در ایوان شمس برگزار شد و با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس جمهور)، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود احمدی افزادی (رییس دانشکده خبر)، محمد حسین امید (سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی) و همچنین جمعی از استادان و پیشکسوتان دانشکده خبر همراه بود.


علی جنتی در این مراسم، در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، اشاره‌هایی به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسانه‌ها داشت.


او گفت: یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره تکیه و اعتماد به تشکل‌های صنفی و واگذاری امور به خود تشکل‌ها است. مراسم امروز هم جلوه همین اتفاق است. از آغاز دولت تدبیر و امید تا به امروز، در طول 32 ماه همه فعالیت‌هایی که در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها انجام شده است با مشارکت خود اصحاب رسانه‌ها صورت گرفته و این سیاستی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت همچنان آن را دنبال می‌کند و همه این‌ها به این دلیل است که مجامع صنفی از حالت رسمی بودن دربیایند و نقش موثری در تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور داشته باشند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به همین مناسبت و در آستانه روز خبرنگار پیگیری دو لایحه «نظام جامع رسانه‌های همگانی» که به اصلاح قانون مطبوعات برمی‌گردد و لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» را به عنوان هدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهالی رسانه‌ها مطرح کرد و در عین حال گفت: پیش از این در دولت‌های گذشته در روز خبرنگار هدایای مادی پرداخت می‌شد و گاهی هم قول آن را می‌دادند که این نوع برخورد اصولا با کرامت خبرنگاران مغایرت داشت و از طرفی استقلال حرفه‌ای آن‌ها را به چالش می‌کشید و به نوعی آن‌ها را وامدار دولت می‌کرد؛ لذا اگر بخواهیم هدیه‌ای از این دولت به اصحاب رسانه بدهیم باید بگویم رفع مواضع قانونی و ایجاد امنیت شغلی برای اصحاب رسانه جزو مواردی است که تلاش شده است در این دولت ایجاد شود.


او سپس درباره دو لایحه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن‌ها را برای تصویب به مجلس ارائه داده است، گفت: این دو لایحه در آینده نزدیک به مجلس ارائه خواهد شد. لایحه «نظام جامع رسانه‌های همگانی» به نوعی اصلاح قانون مطبوعات فعلی است و بسیاری از مشکلاتی که اصحاب رسانه دارند به خاطر ساختار آن است مشکلاتی که گاهی منجر به توقیف روزنامه‌ها و گاهی منجربه دستگیری و بازداشت خبرنگاران می‌شود. از طرفی با توجه به تحولات جدید در حوزه رسانه از جمله رسانه‌های دیجیتال، باید اصلاحاتی صورت می‌گرفت که اکنون این لایحه در کمیسیون فرهنگی در دست اقدام است.


جنتی همچنین درباره لایحه سازمان نظام رسانه‌ای توضیح داد: از اقداماتی که همواره در انتظار اصحاب رسانه بود ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای همچون سازمان نظام پزشکی بود که می‌تواند رابطه بین روزنامه‌نگاران با یکدیگر و با دولت و صاحبان رسانه را مشخص کند. در تدوین این لایحه نیز از تمامی دست‌اندرکاران رسانه و اتاق فکر کمک گرفته شده است که طی چند روز آینده به مجلس تقدیم می‌شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع دانش‌آموختگان دانشکده خبر به بحث اخلاق حرفه‌ای خبرنگاران اشاره کرد و گفت:‌ نکته‌ای که متأسفانه در برخی رسانه‌ها رعایت نمی‌شود و به شدت در این جهت سقوط می‌کنیم رسانه‌هایی هستند که وظیفه آگاهی‌بخشی دارند اما در این میان خود دچار سقوط می‌شوند. در این لوایح توجه زیادی به اخلاق حرفه‌ای خبرنگاران شده است که امیدواریم با تصویب آن‌ها وضعیت رسانه‌ها مطلوب‌تر شود.


او سپس در بخش دیگری از سخنان خود به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد که صد درصد برای  رسانه‌ها حائز اهمیت است و گفت:‌ این قانون به شفافیت و جلوگیری از فساد کمک می‌کند. بر اساس این قانون همه دستگاه‌ها موظف‌اند هر گونه اطلاعاتی که لازم باشد به غیر از اطلاعات محرمانه را به طور شفاف در اختیار رسانه‌ها و شهروندان قرار بدهند.


جنتی یادآور شد که تأمین حقوق شهروندی در این زمینه همواره مورد توجه خاص دولت بوده است و گفت:‌ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌تواند ابزار بسیار کارآمدی در دست روزنامه‌نگاران باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به امنیت شغلی و بیمه خبرنگاران که همواره از سوی رسانه‌ها و خود خبرنگاران مطرح بوده است، یادآور شد:‌ در حال حاضر حدود 11 هزار نفر خبرنگار تحت پوشش بیمه هستند که خود ما آن‌ها را مستقیم بیمه نمی‌کنیم بلکه در اختیار اصحاب رسانه هستند و ما فقط وجه آن‌ها را پرداخت می‌کنیم، حتی خبرنگارانی که پاره‌ وقت در مطبوعات کار می‌کنند اگر کارت حرفه‌ای دریافت کنند می‌توانند از بیمه صندوق هنر استفاده کنند.


وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی دانشکده خبر که در سال 74 بوده است، بیان کرد: این دانشکده در سال 74 تأسیس شد و دکتر فریدون وردی‌نژاد آن را تأسیس کردند و اکنون نیز 13 رشته در این دانشکده تدریس می‌شود و حدود شش شعبه دارد و تاکنون 3500 هزار فارغ‌التحصیل داشته است که عموم این فارغ‌التحصیلان در رسانه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و همراهی عموم آن‌ها با دولت مایه امید برای ما است؛ البته این دانشکده برخی اشکالاتی داشته است که امیدواریم حل و فصل شود. ما تلاش‌هایی کرده‌ایم که مسائل و مشکلات آن حل و فصل شود اما به هر حال نیاز به اعتباراتی دارد و اجاره سالانه که به نحوی باید تأمین شود و امیدواریم با وجود پربرکت معاون رییس جمهوری این مشکلات از میان برداشته شود.


جنتی همچنین یادآور شد: دانشکده خبر همواره از اساتید برجسته‌ای بهره‌مند بوده است و امیدواریم با راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد و بالاتر در این دانشکده بتوانیم به بازآموزی نیروهای جدید بپردازیم.



انتقاد معاون اول رییس جمهور از عملکرد برخی رسانه‌ها


اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور از دیگر سخنرانان این مراسم بود. معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار دولت و طرح انتقادات و تخریب از سوی آنها اظهار کرد: دولت یازدهم از دروغ و تهمت در رسانه‌ها گریزان است اما از جریان آزاد اطلاعات در رسانه‌ها استقبال می‌کند.


جهانگیری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه بر تأثیرگذاری خبرنگاران در اتفاقات و حل مشکلات کشور تأکید و اظهار کرد: امیدواریم دولت یازدهم بتواند با کمک خبرنگاران مشکلات پیش روی کشور را برطرف کند.


وی با اشاره به تأسیس و فعالیت دانشکده خبر، خاطرنشان کرد: این دانشکده بنا به ویژگی‌های خود در عرصه حرفه‌ای کشور به عنوان نهادی واسط میان حوزه آکادمیک و حرفه‌ای به شمار می‌آید و می‌تواند فاصله‌ها را حداقل در حوزه ارتباطات و رفع مشکلات کشور از بین ببرد.


وی افزود: توجه به مسائل دانشکده خبر از جمله امور دولت، شورای اطلاع رسانی، وزارت ارشاد و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است.


 



چه کسانی تقدیر شدند؟


بر اساس این گزارش، در جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر، هدایایی توسط معاون اول رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر احمدی‌افزادی و همچنین معاون مطبوعاتی به خانواده شهید صارمی - خبرنگار شهید - اهدا شد.


 در این مراسم از دکتر وردی‌نژاد موسس دانشکده خبر، علی‌اکبر قاضی‌زاده به پاس نیم قرن استادی در این دانشگاه، ‌دکتر سنگ‌تراش از موسسان دانشکده خبر، دکتر محمد خدابخشی رییس سابق دانشکده خبر، دکتر محمدتقی روغنی‌ها از موسسان دانشکده خبر، دکتر جعفری از موسسان دانشکده خبر، دکتر مهری رفعتی به عنوان مادر دانشکده خبر، کیومرث اژدریان رئیس سابق دانشکده خبر تقدیر و تجلیل صورت گرفت.


همچنین ضمن ادای احترام به خانواده‌های شهدای دانشکده خبر، از خانواده شهید میرافضلی، خانواده شهید بقایی و خانواده شهید عباسی تقدیر شد.


از خانواده‌های جان‌باختگان دانشکده خبر، از خانواده‌ مرحوم ابراهیم بای سلامی، خانواده مرحوم افساری، خانواده مرحوم بومی، خانواده مرحوم صمدی، خانواده مرحوم نژادساکیان، خانواده مرحوم علوی و خانواده مرحوم جوادی تقدیر شد.


در جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر همچنین با حضور مسؤولان کشوری از نماینگان فارغ‌التحصیلان شعب دانشکده خبر از جمله شعبه شیراز، اهواز، اردبیل، میبد و شعبه مرکزی تقدیر شد.


[gallery size="medium" ids="45644,45645,45646,45647,45648,45649,45650,45651,45652,45653,45654" orderby="rand"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار