۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۵۵۱۳


hadad1 (16)


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تحول در علوم انسانی نباید جناحی شود و برخی که غرب‌گرا و غرب‌زده هستند برای لوث کردن تحول علوم انسانی تلاش می‌کنند آن را سیاسی تلقی کنند.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، غلامعلی حدادعادل غروب جمعه،15 مرداد ماه، در مراسم افتتاحیه طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: نخستین و ماندگارترین شعار ملت در انقلاب استقلال بوده است.


وی جلوگیری از دخالت شخصیت‌های خارجی در نظام سیاسی داخلی را مصداق استقلال دانست و گفت: تأسیس دانشگاه در ایران یک کار برخاسته از اندیشه استقلالی نبوده است و آن‌هایی که پایه گذاران دانشگاه در ایران بودند از کشورهای اروپایی آمدند و دانشگاه را تأسیس کردند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این افراد که بعد از حضور در دنیای غرب دانشگاه‌ها را در ایران اسلامی ایجاد کردند رابطه‌ای میان دانشگاه و معارف گذشته نظام اسلامی برقرار نکرده‌اند به همین علت است که در رشته‌های مهندسی و پزشکی نگاه غالب بنیان‌گذاران استفاده از اندیشه‌های غرب و بی‌توجهی نسبت به داشته‌های خود بوده است.


وی تصریح کرد:‌ بخشی از علوم انسانی توصیفی و بخش دیگر هنجاری است و مبتنی بر هستی‌شناسی انسان است و لذا در هستی شناسی میان ما غرب تضادهایی وجود دارد.


حدادعادل با بیان اینکه دیدگاه غرب و اسلام نسبت به انسان یکسان نیست، عنوان کرد: در نگاه غرب نشانه‌های متعالی بودن انسان به بخشی از طبیعت، جامعه، ذهن و روان ارتباط داده می‌شود و دنیای غرب به دنبال این است که مطرح کند انسان موجود الهی و آسمانی نیست و نشانه‌های آسمانی بودن را به جنبه‌های مادی سوق می‌دهد.


وی با بیان اینکه علوم انسانی توسط افرادی در دانشگاه‌ها بنیان‌گذاری شده که اغلب آنها ارتباطی با مبانی و مفاهیم دینی نداشته و در کشورهای غربی تحصیل و سخنان متفکران این کشورها را به نظام اسلامی منتقل کرده‌اند، ادامه داد: تحول در علوم انسانی حائز اهمیت و مورد تأکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده است.


رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در سال ۸۸ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اساتید برای تحول علوم انسانی مطالبه‌های جدی را مطرح کردند و بعد از چندماه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را با حضور حدود ۲۰ نفر از دانشگاهیان و حوزویان تشکیل شد.




اسلامی، بومی و روزآمد کردن علوم انسانی؛ از اهداف شواری تحول علوم انسانی


وی با بیان اینکه نخستین اقدام شورای تحول علوم انسانی ایجاد دبیرخانه این شورا بود، گفت: اسلامی کردن علوم انسانی، بومی کردن علوم انسانی، کارآمدی علوم انسانی و روزآمد کردن علوم انسانی از جمله اهداف شورای تحول علوم انسانی است.


حداد عادل رشته‌های علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه، فلسفه دین، معماری، مطالعات زنان، زبان‌های خارجی، تاریخ، فرهنگ و ارتباطات علوم اجتماعی، هنر و مدیریت را از رشته‌هایی برشمرد که تحول علوم انسانی برای اسلامی کردن رشته‌های دانشگاهی آنها را در الویت دانسته است.



تحول علوم انسانی بدون تعامل حوزه و دانشگاه غیر ممکن است


وی تحول علوم انسانی را بدون تعامل حوزه و دانشگاه غیر ممکن دانست و  ابراز داشت: اکنون تلاش می‌شود که از ظرفیت‌های مختلف برای تحول علوم انسانی استفاده شود و اگر در امور مختلف نظام اسلامی به موفقیت برسیم اما علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم در انقلاب اسلامی موفق نیستیم و در سال‌های اخیر ۱۲۲ جلسه توسط شورای تحول علوم انسانی برگزار شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تحول علوم انسانی را نباید جناحی کرد برخی که غرب گرا و غرب زده و خوشبین به غرب هستند برای اینکه تحول علوم انسانی را لوث کنند تلاش می‌کنند آن را موضوع سیاسی و تبلیغاتی تلقی کنند.


وی عنوان کرد: کارگروه‌های شورای تحول علوم انسانی بیش از ۲ هزار جلسه برگزار کرده که در مجموع حدود ۳۵۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در این کارگروه‌ها مشغول فعالیت هستند که وزارت علوم از این شورا خواستار اصلاح برنامه‌های موجود شد، همچنین تاکنون ۴۷ برنامه درسی در رشته‌های مختلف به صحن شورا آمده و پس از تصویب به وزارت علوم ابلاغ و اجرای برخی نیز آغاز شده و با این روشی که پیش میرویم نیازمند ۸ هزار کتاب درسی در زمینه تحول علوم انسانی هستیم.



جریان دانشجویی تحول در علوم انسانی در دانشگاه‌ها ایجاد شود


حداد عادل گفت: سال گذشته خواستار این موضوع شدم که دانشجویانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند به حال خود رها نشوند بلکه در دانشگاه‌ها باید یک جریان دانشجویی تحول در علوم انسانی ایجاد شود چرا که دانشجویان علوم انسانی علم‌ داران تحول تمدن اسلامی هستند و برای اینکه خون شهدا پایمال نشود باید در جبهه‌های مختلف مقاومت و ایستادگی کنند و با بصیرت و پایداری به راه خود ادامه دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار