۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۴۷۸۳

vahabiattt


«مهدیه حیدری» اظهار کرد: شیعه‌ستیزی و شیعه هراسی جریانی تاریخی است که در زمان‌های مختلف در فراز و نشیب جریان‌های سیاسی مذهبی اتفاق افتاده است چون شیعیان به ویژه شیعیان اثنی عشری پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) بر مبنای طرحی که آن حضرت (ص) برای امامت مطرح کردند، رهبری جامعه اسلامی را از طریق نص مرتبط با امیر مؤمنان (ع) می‌دانند. لذا نخستین اختلافات پیرامون این مسئله در بین امت اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: رشد و گرایش جهانی به مذهب شیعه و مطرح‌شدن شیعه به عنوان مذهبی جامع و کامل که دارای سیستم حکومتی خود است و توانسته در معادلات سیاسی و بین‌المللی خود را مطرح کند، موجب شده که وهابیون آن را به عنوان تهدیدی جدی علیه خود تلقی و در این راستا، شیعه هراسی را باهدف تحریک احساسات اهل سنت و متحد کردن آنان علیه تشیع، مطرح کنند.


این دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی گفت: شیخ «محمد مغراوی» از نویسندگان مشهور وهابی عربستان اذعان کرده «با گسترش مذهب تشیع در میان جوانان مشرق زمین، بیم آن را دارم که این فرهنگ در میان جوان‌های مغرب زمین نیز گسترده شود» که گویای نکات مهمی است.


حیدری تصریح کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران شیعیان عمدتاً در انزوای سیاسی قرار داشتند و در بالاترین درجه نیروی چالشی و گریز از مرکز تلقی می‌شدند. هویت شیعه پس از کسب ماهیت سیاسی و اجتماعی، برای ابقای نقش سیاسی در برابر فشارهای سیاسی حکومت‌های منطقه مقاومت داشت و انقلاب اسلامی هم به این روند سرعت بخشید و زمینه را برای افزایش تحرک سیاسی آنان فراهم آورد.


وی ادامه داد: راهبرد مهم جریان سلفی در برابر تشیع پس از بدعت آمیز نشان دادن آن، گسترش شیعه هراسی در دل اهل‌سنت به جهت افزایش قدرت شیعیان است. جریان سلفی تکفیری تلاش دارد همچنان شیعه را در قالب‌های تحریف آمیز ارائه نماید تا بتواند گسترش تشیع را به عنوان یک هراس دائمی در جامعه اهل سنت بازنمایی کند. در این میان اولین گام تحریف تشیع و نمایاندن آن به عنوان کفر و بدعت است که با دلایل عقلی و نقلی علمای شیعه همواره پاسخ‌های مستدل به این موارد داده شده است.


حیدری تصریح کرد: ازاین‌رو سلفی‌ها با ادعاهای انتساب عقیده تحریف قرآن به شیعه، عبادت غیر خدا (مانند عبادت قبور) توسط شیعه، شبیه انگاری شیعه به یهود و نصارا و مجوس، متهم کردن شیعه به کافر دانستن صحابه به جنگ تشیع آمده‌اند؛ ازاین‌رو داعش در پی نظریه مبتنی بر جنگ در جامعه مسلمین یا قتال‌الرافضته هستند که در گفتمان سلفی‌گرا بسیار رایج است و رابطه‌ی داعش‌ها و سلفی‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.


وی ادامه داد: شیعه هراسی یکی از راهبردهای روانی و صهیونیسم جهانی است که در قلمرو جنگ نرم قرار دارد و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده است. دشمنان اسلام ازآنجاکه متوجه توانایی شیعیان در سرکوب حکومت شاهنشاهی و تشکیل حکومتی مستقل بودند با مطالعه درباره شیعیان به توانایی‌های فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک آنان و قابلیت‌های ویژه این مذهب پی بردند، درنتیجه همه توان خود را برای مبارزه با آن به کار گرفتند.


دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح‌شدن شیعه به عنوان اسلام سیاسی، نگرانی‌های غرب به ویژه ایالات‌متحده آمریکا به دلیل احتمال تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر مسلمانان جهان و در خطر قرار گرفتن موقعیت آنان آغاز شد و به دنبال آن اندیشمندان غربی هر یک با تعابیری گوناگون این نگرانی را بروز دادند.


وی موقعیت ژئوپلیتیکی شیعه، تضاد فرهنگ سیاسی با صهیونیسم، نظریه «خدامحوری» شیعه در برابر «انسان‌محوری» غرب، اندیشه نظام واحد جهانی و پایان تاریخ و مطرح شدن اندیشه جنگ تمدن‌ها را علل هراس از شیعه و شیعه ستیزی غرب دانست و تأکید کرد: رواج تفکر شیعه هراسی توسط جریان صهیونیستی در میان اعراب، نژادپرستی و افکار جاهلانه دولت‌های عربی، نفوذ عقاید سلفیه در میان اعراب و نگرانی از صدور انقلاب اسلامی در میان اعراب ازجمله علل هراس دولت‌های عربی از شیعه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار