۰۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۵۶
کد خبر: ۴۴۴۴۱

رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دخالت رشته‌های مختلف در حوزه فعالیت فیزیوتراپی انتقاد کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، دکتر اسماعیل ابراهیمی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ارتباط با برخی دخالت‌ها در زمینه فعالیت حرفه‌ای فیزیوتراپیست‌ها، در ابتدا نامه اعتراض‌آمیزی به معاون آموزشی وقت وزارت بهداشت، دکتر محسن ضیایی نوشتیم. در این نامه یادآور شدیم که رشته تربیت بدنی و رشته های تحصیلات تکمیلی آن در مجموعه علوم ورزشی، نقش بسط ورزش و پویایی حرکتی در اقشار مختلف جامعه و پیشگیری از بروز بیماری به صورت ارتقای انعطاف پذیری سیستم عضلانی، اسکلتی و ایفای نقش حیاتی در ارتقای آمادگی جسمانی و استقامت بدن را بر عهده دارند. وقتی فردی دچار کمردرد، ساییدگی مفاصل، انحراف ستون فقرات یا فلج عصب می‌شود، باید با حساسیت ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.


وی افزود: در این گونه موارد، فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی در هیچ شرایطی به طور قانونی حق ورود به مقوله درمان را ندارند. همان طور که در تمام دنیا این تقسیم بندی وجود دارد و درمان بیماری‌هایی مثل اختلال در ستون فقرات و اندام‌ها، شکستگی‌ها، کاهش دامنه حرکتی، ضایعات ورزشی و کلیه بیماری‌های اسکلتی و عضلانی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی نیست؛ چرا که اگر فردی با این مشکلات به متخصصین مغز و اعصاب، جراح ارتوپد، جراح پلاستیک، طب ورزشی و طب فیزیکی مراجعه کند پس از تشخیص پزشکی مبنی بر ضرورت ارجاع، این بیماران را به فیزیوتراپیست‌ها ارجاع می دهند، نه به یک کارشناس تربیت بدنی.


ابراهیمی با بیان اینکه همکاران پزشک می‌دانند این بیماران را باید کسی معاینه و درمان کند که حق مداخلات درمانی را دارد، ادامه داد: تنها افراد صاحب مدرک مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو سازمان نظام پزشکی حق فعالیت در این زمینه را دارند. همچنین این افراد پروانه فعالیت خود را باید از وزارت بهداشت دریافت کنند و هیچ وزارتخانه دیگری مثل وزارت‌خانه‌های علوم و ورزش وجوانان حق دخالت و تصدی‌گری در امور سلامت و بهداشت مردم را ندارند.


رئیس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه تصریح کرد: در این زمینه دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، هشتم تیرماه سال جاری، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آیین نامه‌ای در این خصوص تصویب شده وبه همه ارگان‌ها و سازمانهای ذیربط از نظام پزشکی تا وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و همچنین دبیران برد فرستاده شده است. طی این بیانیه اعلام شد که رشته‌های تربیت بدنی زیرمجموعه رشته علوم انسانی است نه علوم پزشکی. به همین دلیل رشته‌هایی که از نظر نظام پزشکی و وزارت بهداشت جزو گروه پزشکی محسوب نمی‌شوند، حتی اگر دکتری و فوق لیسانس نیز داشته باشند حق کار کردن با بیمار در قالب حرکات اصلاحی، آسیب شناسی، ماساژ درمانی و آب درمانی را ندارند و دخالت‌های وزارت علوم در راه‌اندازی این رشته‌ها غیر قانونی بوده و باید جلوی ادامه این روند گرفته شود.


ابراهیمی با اشاره به راه‌اندازی رشته‌هایی به نام حرکات اصلاحی و آسیب شناسی توسط گروه تربیت بدنی، گفت: همین افراد غیر متخصص، بدون حق معاینه و ارایه خدمات درمانی و همچنین کارت نظام پزشکی و مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، در امور درمانی و سلامت دخالت می‌کنند. این کار تهدید سلامت عمومی جامعه است.


نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در ادامه اظهار کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی درمان و سلامت مردم، با این کار مخالف است. به همین دلیل نامه‌ای توسط وزارت بهداشت به وزارت علوم ارسال شد. طبق استانداردهای جهانی حرکات اصلاحی و ورزش درمانی جزو جدانشدنی حیطه کار ی فیزیوتراپیست‌ها است و بر این اساس قرار شد از دخالت در امور درمانی توسط فارغ التحصیلان این رشته‌ها ممانعت شود؛ چراکه این امر در روند درمان بیماران و سلامت مردم اختلال ایجاد می‌کند.


ابراهیمی همچنین از راه اندازی غیر قانونی کلینیک‌های سلامت یا باشگاه‌های سلامت در برخی استان‌ها توسط افراد غیر متخصص انتقاد کرد و گفت: این افراد وارد حیطه درمان شده و با بیماران کار می‌کنند، درحالی که به هیچ عنوان مجاز به ورود به حیطه مقدس درمان نیستند. در نتیجه وزارت بهداشت اقدام شایسته‌ای را انجام داده تا جلو این کار گرفته شود. انجمن علمی فیزیوتراپی ایران و اعضای بورد فیزیوتراپی آمادگی خود در خصوص توانایی ارایه تمام فعالیت‌هایی که تا کنون توسط گروه‌هایی که به صورت غیر متعارف و غیرقانونی انجام شده را را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند تا مردم دیگر در زمینه درمان بیماریهای اسکلتی عضلانی و حفظ سلامت خود بیشتر متضرر نشوند و از دخالت‌های درمانی غیرقانونی فارغ التحصیلان علوم ورزشی جلوگیری شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار