۲۲ تير ۱۳۹۵ ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۳۷۰۵



neshast


دکتر سید مهدی طاهری، عضو هیئت علمی و استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی در نخستین کارگاه علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در سال جاری، سال 95 گفت: با توجه به نوع خاص بافت علوم انسانی که در برخی موارد تا 18 اسم نامرجح در آن استفاده می‌شود افزود : عرصه اطلاعات به حدی درحال گسترش است که به عقیده صاحب نظران، استانداردهای فعلی مدیریت اطلاعات قابلیت کنترل و بازیابی این حجم عظیم اطلاعات را ندارد و باید به روزسانی شود.


 مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، با برشمردن انواع نمایه سازی ماشینی گفت : «نمایه سازی خودکار» مثل نمایه‌های استفاده شده در موتورهای جستجو است و در مقابل نیز روش «نمایه سازی به کمک ماشین» است که دقیقا مثل کاری است که درحال حاضر در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی انجام می‌پذیرد.


وی در ادامه گفت : در نمایه سازی استخراجی خودکار، ملاک بسامد واژگان است که برای کنترل آن محدودیت‌هایی مثل محل قرار گرفتن واژگان، سنجش بافتی، براساس بیشترین بسامد و تعیین چند مورد ابتدا و ... اعمال می‌گردد.


عضو هیئت علمی و استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، در بخش پایانی به معرفی نمایه سازی معنایی پنهان اشاره کرد و افزود : در این روش، ماشین به صورت هوشمند عمل کرده و بعد از استخراج داده ها، روابط بین آن‌ها را با توجه به لحاظ‌ها و الگوهای خاص، چک کرده، نمایه‌های مرتبط را تایید می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار