۲۰ تير ۱۳۹۵ ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۳۳۶۲


zaban farsi


محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: هر چند زبان مقالات بخش اعظم مجلاتی که در پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه سازی می‌شوند، انگلیسی است؛ اما مجلات سایر زبان‌ها نیز در این پایگاه‌ها ثبت می‌شوند. بر اساس این قاعده نیازی نیست که متن مقاله به زبان انگلیسی منتشر شود، بلکه مجلات سایر زبان‌ها، برای هر مقاله علاوه بر زبان اصلی باید اطلاعات عنوان مقاله، چکیده، منابع و نویسندگان را به زبان انگیسی نیز ارائه دهند.


 به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دهقانی افزود: پایگاه‌های استنادی زبان متن مقاله را مشخص می‌کنند. برای استفاده از متن مقالات هر زبان تسلط به آن لازم است. برخی مجلات دوزبانه هستند و مقالات هر زبان در طبقه مخصوص خود قرار می‌گیرند، به این ترتیب پایگاه‌های استنادی با دقت زبان هر مقاله را در هر مجله ثبت می‌کنند.


 وی گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۲ درصد علم دنیا به زبان انگلیسی منتشر شده است. بعد از زبان انگلیسی زبان چینی قرار دارد که حدود ۴ درصد از سهم دنیای نشر را به خود اختصاص داده است. زبان‌های اسپانیایی، آلمانی و فرانسه هر کدام یک درصد از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.


 وی ادامه داد: زبان ژاپنی حدود ۰.۵ درصد، زبان پرتغالی و روسی هر کدام حدود ۰.۴ درصد از نشر علم دنیا را در اختیار دارند. بعد از این دو زبان، ایتالیایی قرار دارد که حدود ۰.۲ درصد از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده است. زبان‌های ترکی، لهستانی، کره‌ای، چکی و دانمارکی هر کدام حدود ۰.۱ درصد از علم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و حدود۰.۰۶ درصد از علم دنیا به زبان فارسی منتشر می‌شود.


 


 nemudar1


 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۰۹ رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم در سطح بین‌المللی ۳۰ بود. این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ رسید. در سال ۲۰۱۱ دوباره این رتبه ارتقاء یافته و به ۲۴ رسید. درسال ۲۰۱۲ رتبه زبان فارسی ۲۲ بود. در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رتبه زبان فارسی به ۱۷ رسید و در سال ۲۰۱۵ جایگاه زبان فارسی به ۱۵ ارتقاء یافت.


 


nemudar2 


 دهقانی گفت: سهم زبان فارسی از تولید علم دنیا مرتبا افزایش یافته است. در خلال سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ سهم زبان فارسی از کل تولید علم دنیا حدود ۰.۰۱ درصد بود. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سهم زبان فارسی به ترتیب به ۰.۰۲ درصد ، ۰.۰۳ درصد و ۰.۰۴ درصد رسید. در سال ۲۰۱۳ این رقم دوباره افزایش یافته و به ۰.۰۶ درصد رسید. در سال ۲۰۱۵ نیز همین رقم حفظ شد. اطلاعات سال ۲۰۱۶ کامل نشده است؛ بنابراین نمی‌تواند مورد استناد قرار گیرد. با این حال سهم زبان فارسی در حال حاضر ۰.۰۷ درصد است.


nemudar3

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار