۰۵ تير ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳
کد خبر: ۴۲۱۶۲
Janati

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته ضمن بازدید از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با حضور در غرفه دانشگاه علامه ضمن بازدید از فعالیت‌ها، با دانشجویان گفت‌وگو کرد. وی در پیامی مکتوب به دانشجویان و مسئولین علامه گفت: لازم می‌دانم از تلاش دانشجویان و اساتید گرانقدر دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی، به ویژه مشارکت فعال در نمایشگاه قرآن صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نمایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام رضایت از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی دانشگاه علامه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار عطنا درباره وضعیت فرهنگی کشور عنوان کرد: وزارت ارشاد یک دستگاه حاکمیتی است و برای فعالیت‌های مختلف مجوز صادر می‌کند .خود وزارت هم یک سری کارهایی انجام می‌دهد ولی به صورت مستقیم از جانبت وزارت ارشاد کاری صورت نمی‌گیرد. مثلا ما خودمان کتاب چاپ نمی کنیم، مجوز چاپ صادر می کنیم
وی با اشاره به این که موسسات مختلفی که الان بودجه دریافت می‌کنند یا بخشی از آن بودجه دولتی یا از اعتبارات خودشان است، متصدی کارهای فرهنگی هستند افزود: یک سری مشکلات و آسیب‌های فرهنگی در کشور وجود دارد که واقعیت است و همه به آن اعتراف داریم. دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، نگرانی همه ما است. به هرحال نخبگان کشور و اهالی فرهنگ هم درگیر این مساله هستند.
جنتی اتحاد را راهکار مقابله با نارسایی فرهنگی دانست و تصریح کرد: برای مقابله با این نارسایی‌های فرهنگی همه باید دست به دست هم دهند. ما در حد خودمان باید اصول و ضوابط ارزشی و قانونی را داشته باشیم. سایرین هم باید با توجه به کارهایی که انجام می‌دهند در این جهت حرکت کنند. این که تا می‌گویند، ولنگاری فرهنگی فکر می‌کنند این مساله مربوط به وزارت ارشاد است، تفکر غلطی است.
وی افزود: حوزه‌های علمیه، شخصیت‌های حوزوی و در راس همه این‌ها رسانه ملی بیا این همه شبکه‌های مختلف که شبانه روز در حال پخش برنامه هستند می‌تواند در تغییر و اصلاح فرهنگ نقش داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ازشاد اسلامی، شخصیت‌های حقیقی، کسانی که اهل تفکر و هنر هستند را یاری رسان در امر اصلاح فرهنگ معرفی کرد و توضیح داد: اگر ما فقط انتظار داشته باشیم که یک دستگاه دولتی بخواهد در امر فرهنگ کار کند، طبیعتا نمی‌تواند از پس آن بر بیاید. همه شخصیت‌ها، دستگاه‌های دولتی، موسسات مردم نهاد باید کار کنند و با عزم ملی برای فرهنگ کشور کمک کنند.
وی افزود: تلاشمان بر این است که آسیب‌های موجود را کاهش دهیم و هیچ وقت نمی‌توان این آسیب‌های را از بین برد. از ابتدای تاریخ تا به امروز در کنار کارهای خیر، کارهای شر هم وجود داشته است.
جنتی خاطرنشان کرد: امروزه در معرض آسیب‌های زیادی هستیم. در گذشته شهرها کوچک‌تر و ارتباط با دنیا قطع بود. هم اکنون چندهزار ماهواره بالای سر ما وجود دارد که در دسترس است. شبکه‌های اجتماعی موجود که برخی فارسی زبان هستند تاثیر مهمی در مساله فرهنگ، ایجاد یا کاهش آسیب‌ها دارند.
وی ادامه داد: در گذشته برای رفتن به یک سفر مکه چندماه زمان لازم بود اما امروزه رفت‌وآمدهای زیادی به خارج از کشور صورت می‌گیرد. چند میلیون نفر سالانه به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و با محیط‌های مختلف آشنا می‌شوند و طبیعتا تاثیر می‌پذیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راه مقابله با آسیب‌های فرهنگی عنوان کرد: همه مسائل بر فرهنگ کشور تاثیر می‌گذارند. ما باید راه درست مقابله را پیدا کنیم. تنها راه مقابله ایجاد مصونیت است. مصونیت یعنی واکسینه کردن افراد. از لحاظ روحی و روانی باید کشور را واکسینه کنیم.
وی افزود: قرآن را خوب بفهمییم و درک کنیم همه افراد، نهادها و موسسات دست به دست هم دهند و یرای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کنند تا واقعا جامعه ما جامعه دین مدار شود، در هرموقعیتی مقابل آسیب‌ها واکنش نشان می‌دهد و تاثیر منفی نمی‌پذیرد.
جنتی اظهار داشت: با فیلتر کردن و مسائلی از این دست نمی توان کاری را پیش‌برد. باید مصونیت را ایجاد کنیم. امیدوارم تمام افرادی که دست اند کار این قضیه هستند بهتر و بیشتر در این زمینه کار کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا مبنی بر راه کاهش مشکلات علوم انسانی در کشور گفت: یکی از راهکارها توسعه فرهنگ قرآنی است. اگر به قرآن تمسک جوییم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود و آسیب‌ها، نابسامانی‌ها و مشکلات کشور و مسلمان ها دنیا، ناشی از دور افتادن فرهنگ قرآنی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار