۰۱ تير ۱۳۹۵ ۰۸:۵۴
کد خبر: ۴۱۷۳۵

ابوالحسن ریاضی در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش سیمای زندگی دانشجویان در جلسه ستاد افزود: این گزارش معطوف به آسیب های اجتماعی نیست بلکه وضعیت زندگی دانشجویان از میزان خواب، فعالیت های جسمی، اوقات فراغت، مصرف سیگار قلیان علاقه به رشته تحصیلی باورهای دینی خشونت رفتارهای پرخطر و سوءمصرف مواد مخدر مورد پرسش قرار گرفته است.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، معاون سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مصرف قلیان بالاترین میزان مواد دخانی در میان دانشجویان است، ادامه داد: حدود ۱۷ درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی قلیان مصرف می کنند و مصرف سیگار با آمار ۱۵ درصدی دومین آسیب دانشجویان است در این زمینه دانشجویان پسر در مصرف قلیان آمار بیشتری را به خود اختصاص داده اند اما رشد مصرف قلیان در میان دانشجویان دختر بالاتر است و مقایسه آمار با نتایج سه سال قبل افزایش نگران کننده مصرف قلیان در میان دختران دانشجو را نشان می دهد.


وی  در خصوص گرایش و علاقه دانشجویان به رشته های تحصیلی خود خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد دانشجویان به رشته تحصیلی خود علاقه مندند و تنها ۲۷ درصد نسبت به رشته خود اظهار بی علاقگی کردند.


ریاضی با بیان آمار باورهای دینی دانشجویان تاکید کرد: در ارتباط با باورهای دینی، آمارهای ما مطابق نتایج تحقیقات سازمان تبلیغات اسلامی است به طوری که بیش از ۹۰ درصد دانشجویان به پروردگار و آخرت باور دارند و معتقدند نیکی ها از جانب خداوند است. ۸۰ درصد دانشجویان اعلام کردند که در به جا آوردن نماز اهتمام دارند.


۶۵ درصد دانشجویان نسبت به شغل یابی ناامیدند


معاون سازمان امور دانشجویان افزود: در نگاه به آینده تصویر دانشجویان مثبت نیست و بیشترین نگرانی در مورد امید به آینده است که در این زمینه موضوع شغل بسیار مهم است. ۶۵ درصد دانشجویان نسبت به شغلیابی ناامیدند که ناامیدی در دانشجویان ترم های آخر بیشتر است به طوری که در بازار اشتغال چشم انداز مثبتی نمی بینند و به آینده خودشان خوش بین نیستند.


وی با بیان اینکه در پژوهش سیمای زندگی دانشجویان ۱۱۰ پرسش مطرح شده است، گفت: بر اساس نتایج این تحقیق مواردی  منجر به برنامه ریزی شده است که از جمله می توان به پیش بینی درس مهارت های زندگی اشاره کرد که در دو واحد درسی از ترم آینده ارائه خواهد شد. در این زمینه با نوعی ضعف در مهارت های زندگی مواجه ایم بنابرایم مراکز مشاوره دانشجویی، مشاوره کارآفرینی و مهارت های تحصیلی تقویت شده است به طوری که بدون استثناء همه دانشگاه ها مراکز مشاوره دارند.


ریاضی از انعقاد تفاهم نامه با دیگر دستگاه ها برای حل معضلات اجتماعی دانشجویان خبر داد و افزود: مقرر شده است در بحث پیشگیری با وزارت بهداشت همکاری ها را گسترش دهیم همچنین وزارت علوم همکاری گسترده ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد و بر اساس یافته های تحقیق کانون همیاران سلامت مصوب شده است که از سال آینده با مشارکت بدنه دانشجویی داوطلب فعالیت خود را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان آغاز می کند.


معاون سازمان امور دانشجویان با اشاره به آمار استفاده از اینترنت در میان دانشجویان گفت: بر اساس نتایج تحقیق حدود ۵ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی در کشور به نوعی بیماری و اعتیاد اینترنتی مبتلا هستند یعنی بیش از ۸ ساعت در روز در فضای اینترنت به سر می برند.


وی با بیان اینکه در پژوهش سیمای زندگی دانشجویان به دنبال دستیابی به چهره زندگی دانشجویی هستیم خاطرنشان کرد: علاوه بر آمار میزان خواب دانشجویان آمار فعالیت های جسمی و ورزشی دانشجویان استخراج شده که بر اساس آن ۲۳ درصد دانشجویان مطلقا هیچ ورزشی نمی کنند بنابراین پیش بینی برقراری صد اتاق سلامت در خوابگاه های دانشجویی برای سال آینده انجام شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار