۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۱۲۵۲
niasar

vam1مجتبی شریعتی نیاسر گفت: نقطه ضعفی که ما در ایران داریم عدم تمرکز آمار و اطلاعات از کارهای انجام شده است بعضا به خاطر این مساله با دوباره کاری و موازی کاری مواجه می شویم.


به گزارش عطنا و به نقل از مهر، گفت: برخی مواقع نیز خلاف هایی صورت می گیرد که لزوما عمدی نیست ولی ناشی از عدم آگاهی افراد از نحوه ورود به منابع پژوهشی و تحقیقی است.


وی گفت: فعالیت هایی که در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران صورت گرفته است از این جهت که آمار و اطلاعات را متمرکز و ذخیره سازی می کند بسیار خوب است و از آن مهمتر این است که نحوه ورود به اطلاعات و روش تحقیق را به جامعه علمی کشور آموزش می دهد.


معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: برخی از مواقع حتی ما معلمین دانشگاهی نیز آگاهی کاملی از خیلی از روش های دستیابی به اطلاعات نداریم و یکی از کارهایی که در ادامه این مسیر، پژوهشگاه می تواند آن را انجام دهد این است که با کمک وزارت علوم به راهکارهایی دست یابد که ارتباط پژوهشگاه و مراتب دانشگاهی را هدفمند و قانونمند کند.


شریعتی ادامه داد: اگر دانشگاهی خود را موظف نداند که اطلاعات خود را در اختیار بگذارد این یک نقطه ضعفی در اطلاعات ایجاد می کند و هر چه این کار به ویژه از سوی دانشگاه های معتبر بیشتر صورت گیرد عدم آگاهی نسل دانشگاهی و محقق ما افزایش می یابد. شاید لازم باشد در این زمینه اقدام کنیم که دانشگاه ها و اساتید موظف باشند اطلاعات و پروژه های خود را از دریچه اطلاعاتی که در این پژوهشگاه پیش بینی شده آغاز کنند. تصور من این است که برخی از الزامات موجب می شود تا این کار ممکن شود.


وی ادامه داد: می توان برای اجرایی شدن این مساله یکسری امتیازات تشویقی برای اساتید، دانشجویان و محققان در نظر گرفت تا خود را مکلف بدانند تحقیقات خود را با سامانه های پژوهشگاه ارائه دهند.


شریعتی ادامه داد: آیین نامه اعطای وام دکتری سال گذشته تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شد و به خاطر اینکه به صورت کامل تامین اعتبار نشده بود استقبال خوبی از آن صورت نگرفت ولی امسال به دلیل تامین اعتبار خوبی که از وام دانشجویان دکتری صورت گرفته است پیش بینی می شود استقبال خوبی از آن صورت بگیرد و به تمام دانشجویان دکتری این وام تخصیص یابد.


وی ادامه داد: می توان اعطای وام را به نوعی به این مساله پژوهش گره زد و اعطای آن را منوط به انجام آن قرار داد و پیشنهاد داد که پژوهش های دانشجویان تماما در این پژوهشگاه ثبت شود.


شریعتی یادآور شد: در حال حاضر ۹۵ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه ها تحصیل می کنند همچنین چند صد هزار دانشجوی کارشناسی ارشد نیز مشغول تحصیل هستند و هدف گذاری پژوهشگاه در خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. وزارت علوم آمادگی خود را برای همکاری با پژوهشگاه اعلام می کند چون معتقد است حرکت پژوهشگاه در جهت سلامت پژوهشی و اشاعه فرهنگ سالم اخلاق در عرصه علم و فناوری است.


وی با اشاره به سامانه پژوهش کار گفت: این سامانه حرکت بسیار ارزشمندی است، من بر این باورم که خیلی از جوانان و حتی اساتید جوان ما ممکن است درباره راهکارهای پژوهشی اطلاعات چندانی نداشته باشند که این سامانه می تواند به آنها کمک کند.


شریعتی به دوره های آموزشی که پژوهشگاه برگزار می کند، اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه من از این حرکت پژوهشگاه تقدیر می کنم ولی برگزاری این کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها خیلی احساس نمی شود شاید باید پژوهشگاه به صورت جدی تر وارد این مساله شود و آن را پیگیری کند.


وی در ادامه به تعاملات خارجی اشاره کرد و گفت: آرشیوهایی که در اینجا ایجاد شده اکثریت منابع داخلی دارند بعضا منابع خارجی هم وجود دارد که مورد سوءاستفاده قرار می گیرد و بهره برداری نادرست از آن می شود. هدف گذاری پژوهشگاه در آینده می تواند این باشد که منابع خارجی را نیز به صورت آرشیو و لینک برای استفاده علاقه مندان ایجاد کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار