۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۰۸۲۱
korsi-azad-andishi

korsi-azad-andishi---2


به گزارش عطنا و به نقل از آنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی را برگزار می‌کند.


این کرسی‌ها همه حوزه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم‌پایه را شامل می‌شود. این جشنواره به صورت کلی در سه بخش برنامه‌های جانبی و نمایشگاهی، بخش مسابقه (رقابتی) و بخش نمایشگاهی برگزار می‌شود. در بخش نمایشگاهی که دبیرخانه‌های کرسی‌های آزاداندیشی همه دانشگاه‌ها و موسسات مرتبط در آن مشارکت دارند، دانشگاه‌ها می‌توانند در فضا و محیط اختصاص یافته به عرضه فعالیت‌های خود و برگزاری کرسی‌ها بپردازند.


بخش رقابتی در محورهای ترویج، پوستر، داور، مجری، نوآوری و ابتکار، مسابقه، بولتن (ویژه‌نامه)، میزگرد، گفت‌وگوی آزاد، نقد (فیلم، کتاب، مقاله، مستند، نظریه و ...)، مناظره دانشجویی، مناظره استادان، گفت‌وگوی مجازی، جلسات پرسش و پاسخ، گفت‌وگوی غیررسمی، الگوهای ترکیبی، جلسات مطالبه‌گری از مسئولان، دبیرخانه برتر دانشگاه‌ها و اینفوگرافی برگزار می‌شود.


برگزاری کار‌گاه‌های آموزشی- مهارتی، انتشار و توزیع جزوات، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی کارشناسان دبیرخانه و یا کانون‌های آزاداندیشی دانشگا‌ه‌ها درباره مسائل و مشکلات کرسی‌های آزاداندیشی و انتقال تجربیات و همچنین حضور متولیان و مولفان اسناد بالادستی در حوزه نشر آزاداندیشی از دیگر برنامه‌ها در طول برگزاری این جشنواره است.


همه کرسی‌هایی که از مهر 94 تا خرداد 95 برگزار شده‌اند، می‌توانند در بخش‌های رقابتی این جشنواره شرکت کنند. کرسی‌هایی که در انواع مختلف گفت‌وگوی آزاد، میزگرد دانشجویی، نقد (فیلم، کتاب، مقاله و ...)، مناظره، کرسی‌های مکتوب، جلسه مطالبه‌گری مسئولان، گفت‌وگوهای غیررسمی، تالارهای گفت‌وگو و با مجوز هیات نظارت دانشگاه برگزار شده‌اند در بخش رقابتی پذیرفته می‌شوند.


زمینه‌سازی تقویت توامان عدالت و معنویت در فضای جامعه، ترویج و تقویت روحیه خودباروری، خوداتکایی، خلاقیت، خردورزی و تجربه‌اندوزی جوانان، ایجاد انگیزه و تقویت همکاری‌های دانشجویان در رفع مشکلات آنها، تقویت و بهبود فهم سیاسی، اجتماعی و علمی دانشجویان و ترویج روحیه پرسشگری، بسترسازی طرح نظریه‌های نوین در محیط علمی و ارج‌نهادن بر فضای آزاد فکری در جامعه از جمله ضرورت‌ها و مزایای شرکت در این جشنواره عنوان شده است.


همچنین بررسی و تببین جایگاه کرسی‌های آزاداندیشی به عنوان فرصتی قانونی و عادلانه برای طرح آزادانه آزاء، دیدگاه‌ها و سوالات پیرامون موضوعات مختلف جامعه و آگاهی از نظرات مختلف در محیط دانشگاه‌ها، ارائه توانمندی‌های فعالان تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی- دانشجویی، کانون‌های فرهنگی- اجتماعی در تقویت سازوکار فرآیند فرهنگ تولید اندیشه در دانشگاه‌ها با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، انعکاس و نمایش حوزه‌های مختلف آزاداندیشی، شناسایی نسبت میان گفتمان دانشجویی و جدال احسن با تولید علم، افزایش سرانه مطالعه، روحیه پرسش‌گری و مشکل‌گشایی از مسائل جامعه، ارائه مدلی کارآمد برای مشخص کردن چارچوب فعالیت دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها و تعیین حدود آزادی‌ها در انواع فعالیت‌های مورد هدف کرسی‌ها، انعکاس و شناسایی شیوه‌های درست مصاحبه، ارج‌نهادن به سطح معرفتی دانشجویان، ارائه فرصتی برای مسئولان دستگاه‌ها برای آشنایی با مزایای نقادی، پرسشگری، تحقیق و انتقادپذیری صحیح و کارآمد و بسترسازی اتصال میان کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان و نظریه‌پردازی استادان از اهداف اولین جشنواره کلی کرسی‌های آزاداندیشی است.


برای شرکت در هر بخش لازم است فرم شرکت در جشنواره تکمیل شود. درخواست‌ها و فرم‌های تکمیل شده به همراه آثار برای شرکت در این جشنواره باید حداکثر تا 20 تیر به دبیرخانه جشنواره (دانشگاه میزبان یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) تحویل داده شود.


آثار ارسالی به دبیرخانه تا پایان شهریور بررسی و ارزیابی و جشنواره نیز در پاییز به مدت 1 روز به میزبانی یکی از دانشگاه‌های داوطلب و زیر نظر وزارت علوم برگزار می‌شود.


Korsi azad andishi

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار