۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۰۷۸۹

tafsiralmizan


مدیر مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در معرفی «گوهرستان المیزان»، این مجموعه را که در ۱۷ جلد به چاپ خواهد رسید را بانک معیاری برای تغییر سبک زندگی عنوان کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایکنا، احمدرضا اخوت، مدیر مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران به معرفی مجموعه کتب «گوهرستان المیزان» پرداخت و گفت: مجموعه نکاتی که در تفسیر المیزان وجود دارد و وابسته به مفاهیم و مضامین سوره‌ها نیست وامکان جداسازی آن‌ها به‌صورت مستقل وجود دارد را در مجموعه گوهرستان المیزان گردآوری کرده‌ایم. نکاتی که در این کتب آمده، نکته‌هایی مستقل از سوره‌هاست که به‌واسطه و بهانه‌ سوره‌ای شکل گرفته‌اند.


وی افزود: المیزان کلمات قصار بسیار مهمی دارد که این کلمات قصار می‌تواند برای خواننده بسیار جذاب باشد. سوره‌ها را دسته‌بندی کردیم و بعد از این کار، نکات سوره‌هایی که همگراتر بودند را استخراج کردیم.


اخوت با بیان اینکه حدود ۱۷ جلد از مجموعه نکات المیزان منتشر خواهد شد، اظهار کرد: کارکردی که این مجموعه خواهد داشت آن است که فرد را با جوهره المیزان آشنا می‌کند؛ به این معنی که با سوگیری و جهت‌گیری المیزان آشنا می‌شود و می‌تواند با مطالعه آن در سریع‌ترین زمان دیدگاه‌های علامه را دریافت کند، علاوه بر آن، طرح این دیدگاه‌ها منجر می‌شود که اعتقادات و باورهایی که فرد باید طی سالیان سال به آن‌ها برسد به مثابه تابلویی جلوی رویش باشد. در واقع اینها جملاتی هستند که هر کدام آن‌ها می‌تواند به مثابه یک تابلو مدت‌ها جلوی چشم خواننده قرار بگیرد و تفکر، تأمل و تعقل او را فعال کند، همچنین می‌تواند به‌عنوان بانک معیار و ملاک برای تغییر سبک زندگی و دستیابی به سبک زندگی توحیدی مورد توجه قرار بگیرد.


مدیر مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران بیان کرد: تألیف مجموعه این کتاب‌ها از حدود دو سال قبل آغاز شده است، تمام آثار از جلد اول تا بیستم آماده است، ۱۱ مورد آن چاپ شده و تقریباً ۶ جلد دیگر مانده است. استخراج و تألیف اصلی این اثر بر عهده رسولی بوده، همچنین رضاوند، نظام‌دهی، تیتربندی، ویراستاری و برخی از ساده‌سازی‌ها را انجام داده است.


اخوت اظهار کرد: توصیه می‌کنم همه افرادی که علاقه به مطالعه یک دوره اعتقادات ناب به‌صورت فهرست‌وار و تیتروار دارند این کتب را مطالعه کنند. مطالعه این مجموعه به شدت در سامان‌دهی ذهنی‌ در حوزه اعتقادات اثر دارد، و در واقع به این سؤال پاسخ می‌دهد که مهم‌ترین اصول و ملاک‌های یک زندگی موفق و توحیدی چیست؟ در واقع پاسخ به این سؤال جمع‌آوری شده و می‌توان این بسته را اینگونه معرفی کرد. این مجموعه باورهای سبک زندگی توحیدی یا عقل‌گرایی در زندگی توحیدی را توضیح می‌دهد، همچنین ملا‌ک‌ها و معیارهایی که زندگی را توحیدی می‌کند به‌صورت فهرست‌وار مطرح می‌کند.


کتاب «اعتماد به خدا یگانه» مشتمل بر نکاتی از تفسیر المیزان سوره‌های نمل، شعراء و قصص است که در سه فصل تدوین شده است. هر سه این سوره‌ها مکی هستند با داشتن حروف مقطعه «ط س» به دسته سوره‌های طواسین مشهور هستند.


کتاب «دینداری هنرمندانه» از این مجموعه به سوره‌های طه، مؤمنون، عنکبوت، روم، سجده و لقمان پرداخته است. همگی این سوره‌ها مکی هستند و و آن دسته که در ابتدای‌شان حروف مقطعه «الم» آمده، در خانواده سوره‌های «الم» قرار می‌گیرند.


«باورهایی برای پایداری» عنوان کتاب بعدی است که با محوریت سوره‌ آل عمران به زیور طبع آراسته شده است، در آغاز این کتابچه آمده است: کلام وحی در این سوره با قیومت خداوند آغاز می‌شود. سپس قرآن را کتابی در ادامه کتب پیشین و نازل شده با حق از سوی خداوند برشمرده و این کتاب را مصدق کتب پیشین و نیز فرقان به معنای چیزی که میان حق و باطل جدایی می‌افکند، معرفی می‌کند.


کتاب «جریان هدایت» با محوریت سوره‌های رعد، ابراهیم و حجر در سه فصل تنظیم شده، هر سه این سوره‌ها مکی هستند و با حروف مقطعه «المر» آغاز می‌شوند.


کتاب «علم ثمره تقوا» به شرحی پیرامون مباحث و موضوعات سوره بقره پرداخته است، در این کتاب به مباحثی نظیر بیان ویژگی‌های کافرین، معرفی منافقین در ابعاد مختلف، معرفی فاسقین با بیان مثل، نمونه‌های از برخورد غیر عاقلانه بنی اسرائیل با حق و … پرداخته شده است.



«خانواده جهانی» عنوان کتاب دیگری است که با محوریت سوره‌های نساء و حج نگاشته شده است. این سوره‌ها مدنی هستند و با خطاب «یا ایها الناس» آغاز شده است.


کتاب «جلوه‌های ولایت» به سه سوره مائده، حجرات و ممتحنه پرداخته است. هر سه این سوره‌ها مدنی هستند و با خطاب «یا ایها الذین آمنوا» آغاز شده‌‌اند. کتاب «زندگی توحیدی» نیز به نکات سوره‌های یوسف، هود و یونس اختصاص دارد. هر سه این سوره‌ها مکی هستند و به دلیل داشتن حروف مقطعه «الر» در ابتدای‌شان، در خانواده سوره‌های «الر» قرار می‌گیرند.


کتاب «قرائت و قیام» در دو فصل به سوره‌های مکی اسراء و کهف پرداخته است. سوره اسراء با تسبیح خداوند و سوره کهف با حمد خداوند آغاز می‌شود. در هر دوی این سوره‌ها بحث توحید حائز اهمیت است. در سوره اسراء به تسبیح و تنزیه خداوند پرداخته می‌شود و در سوره کهف، انسان از ولد گرفتن برای خداوند نهی می‌شود.


«ذکر و ملکوت» عنوان کتابی است که به سوره‌های اعراف، ص و مریم اختصاص دارد، بنا به فرمایش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، سور‌ه‌هایی که حروف مقطعه یکسانی دارند میان مضامینشان ارتباطی وجود دارد، سوره مبارکه اعراف با حروف مقطعه «المص»، سوره مریم با حروف مقطعه «کهیعص» و سوره ص نیز با حرف مقطعه «ص» آغاز شده است.


کتاب «واسطه‌های هدایت» نیز در هفت فصل به سوره‌های صافات، ق، ذاریات، طور، نجم، قمر و الرحمن پرداخته است. این سوره‌ها همگی مکی هستند و در ابتدای هر فصل این کتاب و قبل از ورود به نکات استخراج شده از تفسیر المیزان، شرحی پیرامون مباحث هر سوره مطرح شده تا خواننده دید کلی نسبت به مضامین هر سوره نیز بیابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار