۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۳۲
کد خبر: ۳۶۶۵۸

به گزارش عطنا به نقل از فارس، نشست خبری کنگره علوم انسانی اسلامی با حضور عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره علوم انسانی اسلامی و رئیس دبیرخانه دائمی این کنگره و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره، عصر امروز (دوشنبه 13 اردیبهشت) در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.


در بخشی از این نشست، فرزاد جهان بین با اشاره به اینکه مهمترین شاخص‌های فرهنگ مولد در جامعه «علم» و «کار» است، افزود: در قرآن کریم 750 بار ماده علم تکرار شده است و این نشانه اهمیت آن است.


وی در ادامه افزود: 31 جلد کتاب تاکنون دستاورد ملموس کنگره علوم انسانی است درحالیکه دستاورد غیر ملموس آن فراتر از اینهاست از جمله ارتباط با 2 هزار استاد و گفتمان سازی و تولید محتوای مناسب است.


جهان بین درباره برخی تغییرات کنگره چهارم با کنگره‌های سال‌های پیش گفت: قریب 40 مرکز حوزوی و دانشگاهی با کنگره همکاری می‌کنند ما سه سطح همکاری داریم نخست آنهایی که بیشتر امکانات پژوهشی در اختیار ما قرار می‌دهند مثل صدا و سیما و دیگر مراکزی که حداقل سه مقاله در اختیار ما قرار می‌دهند که جزو همکاران ما محسوب می‌شوند و سوم کسانی که در کنگره، کمیسیون برعهده دارند.


وی در این باره افزود: امسال دو مجموعه به ما اضافه و یکی نیز جابه‌جایی داریم، نخست دانشگاه تربیت مدرس که تاکنون مسئولیت کمیسیون معماری ما را برعهده داشت با توجه به حساسیت کار این حوزه به قطب علمی معماری اسلامی سپرده شد و دوم کمیسیون تعلیم و تربیت که امسال دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولیت حجت‌الاسلام بهشتی مسئولیت این کمیسیون را برعهده گرفته‌اند.


جهان بین با اشاره به اینکه در این چند ماه وقفه کاری ما تحلیل محتوای سه کنگره گذشته را انجام داده‌ایم، افزود: تا دو ماه آتی این تحلیل در اختیار همه قرار می‌گیرد. نکته دیگر ارزیابی افرادی که مقاله برای کنگره ارائه کردند، نیز صورت گرفته است و الان جلسات «نشان» در مرکز نوآوری و ایده پردازی آغاز شده و جلسات آتی با موضوعات «طراحی الگوی اسلامی آموزشی انعطاف پذیری در روابط همسران»، «فرصت‌های هجرت در تمدن اسلامی»، «نظریه اخلاق هنجاری اسلامی» و «ترتیبات خلق پول عالمانه» تا ماه آتی برپا می‌شود.


وی دو رویکرد «مسئله محوری» و «کیفی‌سازی» مهمترین ویژگی‌های مقالات کنگره آتی علوم انسانی در سال آینده خواهند بود، گفت: طبق تعهد ما هر کس که مقاله‌ای به کنگره ارائه دهد ظرف سه ماه آتی نتیجه داوری‌ها مشخص می‌شود برخلاف سال‌های پیش که این ارزیابی زمان بیشتری به طور می‌انجامید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار