۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۲۶
کد خبر: ۳۶۱۹۷

444


نشست علمی تخصصی ویژگی‌های روان‌شناختی پلیس کارآمد توسط پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.


به گزارش عطنا این نشست با حضور دکتر عبدالله معتمدی استاد دانشگاه علامه به عنوان دبیر و همچنین اساتید دانشگاه علوم انتظامی امین حضور داشتند.


دکتر کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین در این نشست گفت: ورود به عرصه‌ی روان‌شناختی در بخش‌های مختلف از جمله کار پلیسی و امنیتی، جای کار دارد و در عین حال از آن غافل مانده‌ایم.


کریمی با بیان اینکه با ورود به بحث روانشناختی باورهای غلط و معضلات ناشی از آن در جامعه، می‌توان آثار سوء آنها را کمتر کرد، افزود: باورهای خاص قومیتی در بعضی نقاط کشور برای مأمورین پلیس غیربومی، غیرقابل پذیرش و گاهی کنار آمدن با آنها مشکل است.


وی تصریح کرد: بعضی از این آداب و رسوم خاص، هیچ توضیح منطقی و دلیل علمی ندارد، لذا هضم آنها بسیار دشوار است.


کریمی اضافه کرد: به عنوان مثال در منطقه‌ای از کشور بستن بند یا پارچه به کمر به جای کمربند مرسوم است و در رویدادی که با آن برخورد داشتیم، یکی از مأمورین فارغ‌التحصیل در دانشکده پلیس هنگام جلب یکی از مجرمان منطقه، لوازم شخصی فرد از جمله «بند»ی که به عنوان کمربند استفاده کرده بود را قبل از فرستادن به بازداشتگاه از وی گرفت، اما از آنجا که بنابر باور بومیان منطقه «درآوردن بند از شلوار یک فرد»، توهین به وی و خانوده‌اش محسوب می‌شد، در اثر این اقدام به کلانتری حمله کردند و موجب مشکلات زیادی شدند.


وی ادامه داد: موارد این چنینی برای نیروی دانش آموخته پلیس قابل قبول و درک نیست، ضمن اینکه موجب مشکلات زیادی برای نیروهای کم تجربه می‌شود که گاها قابل حل نیست و ممکن است آثار جبران ناپذیری داشته باشد.


عضو هیئت علمی دانشگاه امین یادآور شد: عدم شناخت سیاست‌های قومی منطقه در مورد یاد شده، باعث صدمات روحی شدیدی به این مامور در حال خدمت شد، لذا آموزش و ورود به بحث روانشناختی در این زمینه می‌تواند بسیار ثمربخش باشد.


کریمی با اشاره به نحوه و شرایط جذب نیرو در پلیس گفت: دنیا به سمت عضویابی رفته است به جای عضوگیری، و در استخدامی‌ها نیز هدف این است افرادی را که برای همکاری و فعالیت در نیروی پلیس مناسب می‌بینند، با ساز و کار و اصول خاص خود، جذب کنند.


وی اذعان داشت: اگر در کسی توانمندی خاصی یافت شود که بتواند در مجموعه کار کند، کما اینکه سیاست پلیس فتا نیز اخیرا چنین بوده و در بین افراد خبره مربوط به جرائم اینترنتی اقدام به جذب کرده‌اند، این مهم را محقق ساخته و از توانمندی و پتانسیل آنها در جهت مثبت استفاده می‌شود.


وی تأکید کرد: البته در این بین کسانی هم بودند که دو قطبی بوده و نتوانستند سبک زندگی گذشته خود را کنار بگذارند و نه از این موقعیت بهره کافی برده و گذشته خود را رها کردند، لذا پلیس فتا با مکانیزم خاص خود و مراقبت های بعد از پذیرش و به کارگیری آنها، به خوبی مدیریت کرد.


وی با اشاره به استخدام نیروی پلیس زن نیز، افزود: در این باره با توجه به محدودیت‌ها و ملاحظات حکومتی که در بازجویی از زنان داریم، بدون اینکه پیش فرض‌های روانشناختی کار پلیس زن نادیده گرفته شود، اقدام به جذب نیرو شد و در این راه نیز موفق عمل کردند.


وی اضافه کرد: به عنوان مثال، یک مرد بعد از تمرین یا عملیات تیراندازی، شاید احساس قدرت و نشاط هم کند اما نیروی زن پلیس بنا به روحیات متفاوتی که دارند، اگر مکانیزم‌ها و توانمندی‌های روانشناختی زن بازنگردد، ممکن است در زندگی خانوادگی و نقش‌های مادری خود تحت شعاع قرار گرفته و صدماتی ببیند.


کرمی خاطرنشان کرد: لازم و ضروری است در تمامی موارد ذکر شده، بعد روان‌شناختی شخص در نظر گرفته شود تا مشکلات روحی و روانی در پی نداشته باشد. ورود به این عرصه خیلی جای کار دارد و در عین حال از آن غافل مانده‌ایم.



[gallery size="medium" ids="36228,36226,36227,36225,36224,36219,36220,36221,36222,36223,36218,36216"]

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار