۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ۱۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۴۲۷

82034535-70649919به گزارش عطنا به نقل از ايرنا، محمد فرهادي در همايش كنگره آموزش عالي اظهارداشت: سال گذشته ساماندهي رشته ها در دستور كار وزارت علوم بوده و بر همين اساس رشته هاي فني و مهندسي كارشان تمام شده، كشاورزي رو به اتمام بوده و علوم انساني در ميانه كار است.


وي با بيان اين كه كليات آمايش آموزش عالي نيز انجام شده است گفت: سال گذشته با جديت در پي اين امر بوديم و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز به تصويب رسيد.


وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: توسعه و ارتباط با صنعت بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و دانشگاه ها صرفا مركز توليد علم نبوده بلكه بايد در پي رفع نيازهاي جامعه و كارآفريني باشند.


وي ادامه داد: سال گذشته تفاهم نامه هايي با وزارتخانه هاي بهداشت، جهاد كشاورزي، محيط زيست ، ارتباطات و نيرو منعقد شده است.


فرهادي يادآور شد: همچنين سال گذشته آيين نامه هاي پسادكتري و موقعيت داخلي نيز ابلاغ شد و عملا كارشان از سال 94 انجام شده است.


وي خاطرنشان كرد: بايد افزايش توسعه تعاملات را در دستور كار قرار دهيم و تقويت اعتباري و زيرساخت هاي پژوهش و فناوري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.


وزير علوم ادامه داد: قرار است در برنامه ششم توسعه بين 3 تا 4 درصد توليد ناخالص داخلي براي تحقيق و فناوري تخصيص داده شود اما هم اكنون فقط اين رقم 47 صدم درصد است.


وي در ادامه با اشاره به شمار دانشجويان علوم انساني اظهارداشت: هم اكنون 54 درصد دانشجويان در رشته علوم انساني مشغول به تحصيل هستند و در محيط هاي كاري هم اخلاق، فرهنگ، مديريت و حسابداري وجود دارد و بر همين اساس بايد توجه ويژه اي به رشته هاي علوم انساني كرد.


وزير علوم اظهارداشت: تشكيل شوراي توسعه فناوري علوم انساني مدنظر ما است و در صدد تاسيس پژوهشگاه و مراكز رشد علوم انساني هستيم.


فرهادي خاطرنشان كرد: تا كنون دانشگاه هاي علامه، اصفهان و شيراز اين مراكز را تاسيس كرده اند.


وي در ادامه با اشاره به سند گفتمان توسعه اي آموزش عالي گفت: براي اين امر با چهار چالش اساسي پيشرفت آموزش عالي، تبديل دانش به محصول، ارتقاي كيفيت و بين المللي شدن آموزش عالي مواجه هستيم.


وي افزود: بايد اقدامات ويژه اي براي ساماندهي آموزش عالي انجام شود.


وي با بيان اين كه سرانه نسبت استاد به دانشجو پايين است گفت: بايد براي اين امر توجه ويژه اي شود و به همين منظور ستاد اجرايي با دو كارگروه براي اين امر تشكيل شده است.


فرهادي در خاتمه يادآور شد: طرح هاي زيادي از كميته هاي مختلف وزارت علوم به ستاد اقتصاد مقاومتي پيشنهاد شده تا در سال جاري عملياتي شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار