۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ۰۵:۱۸
کد خبر: ۳۳۵۴۵

به گزارش عطنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، در خصوص اقدامات صورت گرفته در این کارگروه با اشاره به آغاز فعالیت‌ها از بازنگری برنامه کارشناسی اقتصاد، گفت: طراحی عناوین دروس دوره کارشناسی رشته اقتصاد پس از آن‌که پیش‌نویس اولیه آن جهت نظرسنجی برای ۲۸۶ نفر از اعضای هیئت علمی ۲۵ مركز دانشگاهی و پژوهشی سراسر كشور ارسال شد و ۸۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های كشور به صورت كتبی و شفاهی اعلام نظر کردند، آغاز شد.


2003094



حذف گرایش‌های شش‌گانه اقتصاد و تجمیع آن در قالب یک رشته


وی با اشاره به حذف گرایش‌های شش‌گانه اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد پول و بانکداری و اقتصاد کشاورزی و طرح تجمیع آنها در قالب یک رشته، افزود: حذف گرایش‌ها با هدف تقویت دروس كلیدی ضروری به نظر می‌رسید، ضمن آنكه با بررسی برنامه‌های ۲۰ دانشگاه برتر جهان، ملاحظه شد كه دوره كارشناسی علوم اقتصادی به صورت عمومی بوده و اساساً فاقد گرایش تخصصی است.


رئیس کارگروه علوم اقتصادی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به طراحی ۹۰ عنوان درسی در برنامه جدید در قالب ۹ درس پایه، ۳۵ درس تخصصی و ۴۶ درس اختیاری، ادامه داد: از اواسط سال ۱۳۹۳ پس از اینکه عناوین دروس به تصویب نهایی کارگروه رسید، تهیه سرفصل‌ها در دستور کار قرار گرفت و این کار با مشارکت ۳۵ استاد از دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شد.


وی از بررسی سرفصل‌های تدوین شده در ۱۰۴ ساعت جلسه و با حضور ۲۰ نفر از اعضای کارگروه در سال گذشته خبر داد و گفت: بررسی سرفصل‌ها در روزهای پایانی سال گذشته به پایان رسید.



تغییرات برنامه جدید در راستای بومی‌سازی


رئیس کارگروه علوم اقتصادی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همچنین از طراحی سه درس ذیل عنوان اقتصاد ایران و با عناوین فرعی کلیات و تاریخ اقتصادی، سیاست‌ها و چالش‌ها و برنامه‌ریزی و بودجه در راستای بومی‌سازی رشته اقتصاد خبر داد و گفت: این در حالی است که پیش از این تنها یک درس اقتصاد ایران به ارزش سه واحد ارائه می شد.



ابعاد کارآمدسازی و به‌روزرسانی کارشناسی رشته اقتصاد


حجت‌الاسلام مصباحی مقدم همچنین با اشاره به بازنگری تمامی سرفصل‌ها با رویکرد کارآمدسازی، گفت: البته در این محور دروس کلیدی اقتصاد همچون اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی به منظور تقویت تجزیه و تحلیل دانشجویان مورد اهتمام ویژه‌ای قرار گرفت؛ به گونه‌ای که اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از دو درس به سه درس ارتقاء یافتند.



تدوین دروس میان رشته ای اقتصاد


وی همچنین از گنجاندن دروس میان‌رشته‌ای مانند اخلاق و اقتصاد، حقوق و اقتصاد، اقتصاد نهادی و اقتصاد اجتماعی خبر داد و افزود: این دروس به منظور بالا بردن قدرت تحلیلی دانشجویان در ارتباط برقرار کردن میان مسائل اقتصادی با دیگر حوزه‌های علوم انسانی مانند سیاست، فرهنگ، اخلاق و ... در نظر گرفته شده و موجب خواهد شد تا فارغ التحصیلان این رشته مجهز به ابزارهایی برای تحلیل‌های چندبعدی به جای تحلیل صرفاً اقتصادی شوند و این امر بر کارآمدی آنان خواهد افزود.


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «ع» در خصوص به‌روزرسانی سرفصل‌ها نیز گفت: علاوه بر لحاظ شدن این موضوع در تدوین تمامی سرفصل‌ها، برای تحقق بهتر این هدف سرفصل‌های کاملاً جدیدی نیز طراحی شد و به عنوان مثال، برای آشنا کردن دانشجویان با مسائل جاری در اقتصاد جهانی سرفصلی تحت عنوان بحران‌های اقتصادی ـ مالی و اقتصاد جهانی و نیز سرفصلی در موضوع نظریه بازی‌ها ـ با توجه به اهمیت بسیار آن در تحلیل‌های جاری مسائل اقتصادی ـ طراحی شد.


وی افزود: با معرفی دروس جدید در دوره كارشناسی این ظرفیت به وجود آمده است تا دانشجویان با مسائل بیشتری در حوزه‌های اقتصاد اسلامی، اقتصاد ایران، اقتصاد جهان و بومی‌سازی نظریات اقتصادی آشنا شوند كه نهایتاً موجب تقویت سرمایه انسانی در كشور خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار