۰۹ فروردين ۱۳۹۵ ۱۳:۱۱
کد خبر: ۳۳۲۳۳

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر محمد ذاکر‌مشفق، در این رابطه اظهار کرد: در سال 94 دانشگاه دستاوردهای مهمی کسب کرد که از جمله آن راه‌اندازی و تکمیل آزمایشگاه مرکزی است و تا پایان سال دغدغه جدی برای تجهیز بیشتر این آزمایشگاه و اخذ استانداردهای لازم از مؤسسه استاندارد وجود داشت.


وی ادامه داد: هدف دانشگاه این بود که یک آزمایشگاه مرجع تأسیس شود و تا حد زیادی نیز توانسته‌ایم مقدمات این مهم را فراهم کنیم؛ در حال حاضر یک آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه وجود دارد که موجب توسعه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی خواهد شد.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول افزود: اخذ مصوبات لازم برای برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور نیز در سال 94 انجام شد که این کنگره یک رویداد بسیار مهم در دیپلماسی علمی کشور است و برگزاری آن در حوزه خودباوری ملی و شناخت میراث گذشته نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.


ذاکر مشفق با اشاره به ارتباط مؤثری که دانشگاه با صنایع منطقه ایجاد کرده است، گفت: دانشگاه جندی‌شاپور نیز مانند همه دانشگاه‌ها نمی‌تواند در همه حوزه‌های علم و فناوری پیشتاز باشد به همین علت با توجه به پتانسیل موجود در دانشگاه و ظرفیت نیروی متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی، روی چند موضوع و صنعت خاص در منطقه هدف‌گذاری‌هایی شده است تا بتوان با این صنایع یک ارتباط راهبردی ایجاد و نیاز تحقیقاتی آن‌ها را برطرف کرد.


وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با مجموعه وزرات نیرو یعنی سازمان آب و برق خوزستان و شرکت‌های تابع آن و به‌طور خاص سه شرکت سد و نیروگاه دز، نیروگاه کرخه و شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان توانسته‌ایم یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل دهیم.


معاون دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول توضیح داد: در این رابطه دانشگاه توانسته است نیازهای پژوهشی این مجموعه‌ها را تأمین و همچنین به‌عنوان یک اتاق فکر و مرکز پشتیبانی برای این واحدهای صنعتی عمل کند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهد.


ذاکر مشفق با بیان این‌که این مجموعه‌ها نیز به‌طور متقابل همکاری‌هایی در خصوص انجام پایان‌نامه‌های دانشجویان در محیط‌های صنعتی و حمایت از انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی داشته‌اند، گفت: اکنون تقریباً تمام پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه در دوره‌های کارشناسی‌ارشد مرتبط با حوزه آب و برق، توسط سازمان آب و برق خوزستان حمایت می‌شود.


وی اضافه کرد: در حوزه محیط‌ زیست نیز دبیرخانه علمی کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز با هدف حفاظت از کیفیت آب رودخانه دز در دانشگاه ایجاد شد و در زمینه علمی مشاوره‌های لازم به دستگاه‌های مربوطه ارائه شد؛ همچنین این شورا یک جایگاه نظارتی نیز دارد که کمیته علمی آن در دانشگاه مستقر شده است.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با اشاره به همکاری‌های دانشگاه با شهرداری بعضی شهرهای شمال خوزستان، افزود: امسال همچنین ارتباطاتی با حوزه شهری مانند شهرداری دزفول برای اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک در حوزه معماری، شهرسازی، مهندسی عمران و محیط‌زیست ایجاد شد.


ذاکر مشفق با بیان این‌که دزفول و شمال خوزستان یک قطب کشاورزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: با شرکت‌های کشت‌و‌صنعت و به‌طور خاص شرکت کشت‌و‌صنعت کارون تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد و در حال حاضر در حال تدوین اولویت‌های پژوهشی این مجموعه‌ها در حوزه‌های مربوطه هستیم.


وی اضافه کرد: با فعال‌کردن مرکز تحقیقات نانو‌ زیست‌فناوری دانشگاه در زمینه صنایع تبدیلی، حرکتی را آغاز کرده‌ایم که بتوانیم بیشترین تأثیر مثبت را در حل نیازهای کشاورزی منطقه در این بخش داشته باشیم.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: همچنین در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی دانشگاه جندی‌شاپور دزفول از معدود دانشگاه‌های کشور است که رشته مرمت بناهای تاریخی را ارائه می‌دهد. در زمینه کاوش و حفاظت نیز مرمت بناهای در حال تخریب در سایت جندی‌شاپور باستان در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است تا نقش خود را در حفاظت از میراث فرهنگی ایفا کنیم.


ذاکر مشفق در خصوص برنامه‌های این دانشگاه برای سال 95 اظهار داشت: یک سند توسعه راهبردی برای معاونت پژوهشی ایجاد شده است که مأموریت، صنایع هدف و زیرساخت‌هایی که باید توسعه پیدا کنند، در این سند مشخص شده‌اند.


معاون دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: در حال حاضر به دنبال اخذ مجوز برای پذیرش چند رشته تحصیلات تکمیلی و کارشناسی هستیم؛ در سال 95 نیز همچنان به توسعه رشته‌ها ادامه می‌دهیم. با توسعه‌ای که طی سال گذشته در زیرساخت‌ها ایجاد کرده‌ایم قطعاً می‌توانیم مجوز لازم برای راه‌اندازی رشته‌های جدید را اخذ کنیم.


ذاکر مشفق درباره اولویت‌های دانشگاه در سال 95 گفت: طرح توسعه پژوهشی دانشگاه تدوین شده است؛ ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات فناورانه یکی از اهداف جدید دانشگاه در سال 95 است و قصد داریم از تولید محصولات پژوهشی به سمت تولید ثروت حرکت کنیم تا خروجی دانشگاه صرفاً به شکل مقاله و کار پژوهشی نباشد و دانش تولید‌شده در جهت کسب ثروت و اقتصاد دانش‌بنیان استفاده شود.


وی در پایان گفت: وقتی یک شرکت دانش‌بنیان بر مبنای یک سازوکار مشخص فعالیت خود را آغاز کند، در کشور مراجعی وجود دارد که از تولیدات و محصولات آن حمایت ‌کنند و دانشگاه به‌شدت به دنبال توسعه این موارد در سال 95 است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار