۰۹ فروردين ۱۳۹۵ ۰۳:۴۱
کد خبر: ۳۳۲۱۵

معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار داشت: بحث تکنولوژی، عمدتا کاربردی کردن مبانی نظری و تئوری یک علم است و راجع به هر رشته‌ای این تکنولوژی وجود دارد.


NILI03


دکتر محمدرضا نیلی‌احمد‌آبادی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار عطنا، افزود: تئوری‌هایی که در هر علمی مطرح می‌شود، جنبه علمی داشته و در مقوله کاربردی وارد نمی‌شود. آنچه که بشر برای رفع مشکلات خود نیازمند آن است بحث تکنولوژی کار بوده تا با کمک بحث نظری بتواند مشکلات را برطرف کند.


وی گفت: احساس می‌کنم ساختمان جدید دانشکده روانشناسی شرایط و فرصت خوبی را برای اساتید و دانشجویان به وجود آورده است. فضا بزرگتر شده و کارگاههای دانشکده شکل مناسب‌تری به خود گرفته است.


نیلی‌احمد‌آبادی تصریح کرد: کارگاههای سمعی بصری، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، روانشناسی، مشاوره و آموزش‌و‌پرورش دبستانی و پیش‌دبستانی فضای بزرگی در اختیارشان قرار گرفت و مطمئنا فعالیتهای آنها بهتر و گسترده‌تر صورت می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه کتابخانه و سالن مطالعه با وسعت مکان روبه‌رو است، گفت: تعداد کلاسها تغییر زیادی پیدا نکرده ولی اتاق اساتید که از مهمترین بحث‌های ما بود و با مشکلاتی جدی در این زمینه در دانشکده قدیم روبه‌رو بودیم، در ساختمان جدید بر طرف شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه کاهش مزاحمت‌های محیطی و وسعت اتاقها به گونه‌ای است که کار برای اساتید ما بسیار راحت‌تر شده و محدودیت‌های سابق دیگر وجود ندارد، بیان داشت: البته مشکلاتی وجود دارد که طبیعی است و امید می‌رود به زودی نقایص برطرف شده تا دانشجویان راحت‌تر کارهایشان را انجام دهند.


وی با بیان اینکه حدود دو هزار و 300 دانشجو در دانشکده روانشناسی مشغول به تحصیل بوده و 62 استاد نیز تدریس می‌کنند، بیان داشت: از نیازهای جامعه به خوبی باخبر نیستیم و موضوعاتی که خصوصا در رسأله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد اخذ می‌شود، بیشتر مباحث کلی و تئوری است. اما اینکه این موضوعات چقدر می‌تواند نیازهای جامعه را برطرف کند، سؤال اساسی است.


NILI02


نیلی‌احمد‌آبادی در رابطه با مشکلات نظام آموزشی کشور، گفت: در مقوله سیستم آموزش عالی کاستی‌های زیادی وجود دارد. خصوصا در مقوله علوم انسانی که این موارد باید برطرف شود. البته یک بحث اساسی خود نظام مدیریت آموزش عالی و نظام برنامه‌ریزی است که جای بحث دارد. این نظام باید به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز اداره شود.


وی اذعان داشت: شورای عالی برنامه‌ریزی در وزارت‌خانه سرفصل‌هایی را تدوین کرده که در رشته‌های مختلف اعلام شده است. اما مشکل اینجاست که بسیاری از آنها قدیمی بوده و واقعا کاربرد ندارد. برخی رشته ها مانند فلسفه و تاریخ قدمتش می‌تواند به آن عمق ببخشد اما رشته‌هایی مانند تکنولوژی آموزش رنگ باخته و منابع ناکارآمد و قدیمی است و نیاز به روز آمد شدن دارد.


نیلی‌احمد‌آبادی با بیان اینکه متناسب با پیشرفت‌های تکنولوژی باید دائما در برخی منابع و سرفصل‌ها تغییر ایجاد شود، گفت: این موضوع با وجود منابعی که قدمت‌شان بیش از 30 سال است، عملی نخواهد شد.


معاون دانشکده روانشناسی اظهار داشت: البته اگر بخواهیم کلا سیستم نیمه‌متمرکز را انتخاب و اختیار کامل را نیز به استاد بدهیم نیز زود به نظر می‌رسد. زمانی می‌توانیم اینگونه عمل کنیم که اساتید ما واقعا بلوغ لازم را برای تدوین یک سرفصل جدید متناسب با نیاز روز  و پیشرفت آن دانش داشته باشند.


وی در همین رابطه اضافه کرد: به نظر می‌رسد در این زمینه باید حد وسط را در نظر بگیریم تا هم سرفصل‌ها به روز شده و هم اساتید را در یک قالب از پیش تدوین شده قرار ندهیم و دست او را در تغییر باز بگذاریم.


عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی گفت: احساس می‌کنم که خود وزارتخانه باید چاره‌ای بیاندیشد. الان ارگانهای مختلفی برای تدوین سرفصل‌ها کار می‌کنند. مثلا، شورای تحول این کار را انجام می‌دهد. گاهی عنوان می‌شود که خود وزارتخانه در سرفصل‌ها تغییر ایجاد کرده و بعضا خود دانشگاههایی که دارای هیئت ممیزه مستقل بوده باید متولی سرفصل باشند.


NILI


وی با بیان اینکه مسیر باید مشخص شده و این میزان کار در ایجاد سرفصل‌ها با توجه به هزینه‌ها، مشکل‌آفرین است، اظهار داشت: نظام آموزشی ما کتاب‌محور و متن‌محور است و باید رئوس مطالب به درستی تعریف شود.


نیلی‌احمد‌آبادی گفت: جدا بودن بحث جامعه و دانشگاه موضوع مهمی است که در رشته‌های علوم انسانی بیشتر دیده می‌شود. در رشته‌های صنعتی و علوم پایه ارتباط نزدیک‌تری بین دانشگاه و جامعه وجود دارد اما در علوم انسانی این فاصله بسیار زیاد است.


وی افزود: وجود یک بانک متمرکز که نیازهای پژوهشی هر سازمانی را جمع‌آوری کرده و آن را به دانشگاه‌ها اعلام کند، لازم به نظر می‌‌رسد تا جهت‌گیری گروهها مشخص شده و دانشجویان دکتری و ارشد متناسب با این نیازها کارکنند.


نیلی‌احمدآبادی با اشاره به اینکه جامعه هم خیلی رغبت ندارد که وارد دانشگاه شود و نیازهای پژوهشی را به دانشگاه عرضه کند، خاطرنشان کرد: کارهایی که دانشجویان انجام می‌دهند مشتری ندارد و به عنوان یک رساله در کتابخانه باقی مانده و آرشیو می‌شود و تا زمانی که این موضوع حل نشود پویایی دانشگاه خیلی قوی نبوده مشکلات جامعه حل نخواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار