۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱
کد خبر: ۳۲۱۰۵
jalase emtehanat (11)

به گزارش عطنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد محمدرضایی رئیس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به برگزاری 25 جلسه این کارگروه طی سال 94، گفت: ما در این جلسات علاوه بر مباحث مختلف جاری درباره رشته و شیوه ارائه آن در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، به عنوان اولویت اصلی به تنظیم برنامه درسی فلسفه دین در کارشناسی ارشد پرداختیم و آن را به تصویب شورای کارگروه رساندیم.
محمدرضایی با اشاره به کار جمعی انجام شده، از مشارکت نزدیک به 40 استاد در تدوین این برنامه درسی سخن گفت و عنوان کرد: ما بعضاً در یک زمینه درسی از سه استاد متخصص سرفصل‌های جداگانه دریافت کردیم و سپس صورت جمع‌بندی‌بندی شده آن پیشنهادات را به همراه سوابق آن بحث در قالب گزارشی در شورای کارگروه مطرح کرده و به بحث‌های طولانی و جزئی گذاشتیم.
رئیس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان این که در جلسات کارگروه بحث‌های متعدد و مفصلی راجع به تک تک واژه‌ها و عناوین و بار معنایی آنها انجام شده، افزود: به نظر می‌رسد که برنامه و سرفصل خوبی برای کارشناسی ارشد فلسفه دین فراهم شده باشد که امیدواریم مورد پسند اساتید نیز قرار بگیرد.
وی با اشاره به محورهای اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، به‌روزرسانی و کارآمدسازی به عنوان اصول حاکم بر فعالیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، گفت: ما تقریباً تمامی سرفصل‌های کارشناسی ارشد را بر اساس این اصول بازبینی و اصلاح کرده‌ایم و سرفصل‌ها از 100 درصد تا 50 درصد همگی اصلاح شده‌اند.


* اهتمام به پررنگ‌سازی تفکر اسلامی در برنامه جدید رشته فلسفه دین
محمدرضایی با بیان این که به طور مشخص سعی شده که محور اسلامی‌سازی به شکلی پررنگ در همه سرفصل‌ها لحاظ شود، افزود: تلاش شده است که در برنامه و سرفصل‌های به‌روز شده، جدیدترین نظریه‌های مطرح در حوزه فلسفه دین از منظر تفکر اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایشی با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز ارائه‌کننده رشته فلسفه دین خبر داد و گفت: ما در ادامه کار برنامه را برای اساتید این رشته در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف ارسال خواهیم کرد تا در همایشی که در اوایل سال آینده و با حضور آنان برگزار خواهد شد، از نظرات‌شان بهره‌مند شویم.
رئیس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: امیدواریم که پس از جمع‌بندی کلیه مباحث و با تصویب برنامه در شورای تحول و ابلاغ از سوی وزارت علوم، بتوانیم سال آینده تحصیلی را با سرفصل‌های جدید آغاز کنیم.
محمدرضایی همچنین از برنامه کارگروه فلسفه دین برای تألیف دو کتاب در هر عنوان درسی توسط متخصصین خبر داد و گفت: فرآیند رایزنی و عقد قرارداد برای تألیف کتاب‌ها، پس از تصویب نهایی برنامه آغاز می‌شود.
وی همچنین از ارائه پیشنهاداتی به کارگروه متبوعش برای تأسیس رشته فلسفه دین اسلامی، تدوین و تنظیم برنامه جدید رشته کلام جدید و نیز اصلاح و تغییر سرفصل‌های مقطع دکتری فلسفه دین خبر داد و گفت: این موارد پس از بحث و بررسی‌های لازم و در صورت موافقت شورای تحول در دستور کار سال آینده کارگروه قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار