۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۵۳
کد خبر: ۳۲۰۹۹

1868459به گزارش عطنا به نقل از مهر، سورنا ستاری در دومین همایش فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری با محوریت برسی مسائل مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان گفت: اقتصادی که بر پایه فروش منابع و معادن استوار است تحت تأثیر نوسان‌های بین‌المللی همانند مسائل سیاسی قرار دارد و چنین اقتصادی در برابر کوچک‌ترین چالش‌ها آسیب پذیر است.
وی اضافه کرد: دانشگاه، دانشجو و پژوهش تنها زمانی معنا دارد که کشور بخواهد در صنعت به معنای واقعی حضور جدی داشته باشد. صنعت در بستر مهندسی ماشین سازی، طراحی و تولید فناوری معنا پیدا می‌کند در حالی که در گذشته به نام انتقال فناوری خرید واردات تکنولوژی داشتیم.



گسترش ارتباط بین صنعت و دانشگاه یکی از ملزومات اقتصاد دانش بنیان است
ستاری با اشاره به لزوم ایجاد و گسترش ارتباط بین صنعت و دانشگاه این مهم را یکی از ملزومات اقتصاد دانش بنیان برشمرد و گفت:‌ برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه در سال‌های گذشته مقدور نبوده و موفقیت چشمگیری در این حوزه حاصل نشده است چرا که فضای فرهنگی حاکم بر اقتصاد کشور چنین ارتباطی را توجیه نمی‌کند. در فرهنگ اقتصادی که رتبه‌بندی افراد جامعه بر اساس نوع اتومبیل خانه و محل زندگی افراد است و نه ایده، قدرت مغز، مغز و داشته ذهنی نمی‌توان ارتباطی سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه را انتظار داشت.
وی تعامل و همکاری همه نهادهای دولتی و خصوصی را یکی از عوامل مهم در نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و اظهار داشت: براساس داستان عطار نیشابوری، سیمرغ خود ما هستیم، در شرایطی کنونی ساختارهای قوانین و مقررات همگی بر اساس اقتصاد منبع محور تنظیم شده است. اصلاح شرایط موجود به تعامل و حرکت جمعی همه فعالان عرصه دانش بنیان نیاز دارد. خوشبختانه در این حوزه مشکل کمبود قانون وجود ندارد اما تعابیر متفاوت از قانون باید یکسان شود.



سرمایه در ارزش افزوده حاصل از مغز نهفته است
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه تأسیس و راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در اطراف دانشگاه‌ها یک ضرورت است، عنوان کرد: تأسیس شرکت‌های دانش بنیان برای پیشرفت دانشگاه باید در جامعه تأثیر گذار باشند و بتواند سرآنه gdp کشور را افزایش دهد نه اینکه خود به عنوان یک نهاد به بودجه دولتی وابسته باشد. دانشگاه‌های نسل سوم در کشورهای پیشرفته تنها ۲۰درصد بودجه خود را از محل اعتبارات دولتی یا شهریه تأمین می‌کنند و مابقی آن از راه تبدیل علم و ایده به محصول و خدمات و همچنین راه‌هایی مانند فروش شرکت پتنت بحث‌های مربوط به مالکیت معنوی و قراردادهای پژوهشی با صنعت تأمین می‌کنند.



حدود ۶۰ درصد اقتصاد دانش بنیان دنیا از تراوش مغز متخصصان علوم انسانی حاصل می‌شود
ستاری با اشاره به لزوم بهره گیری از تمامی پتانسیل نیروی انسانی کشور حضور نخبگان و مستعدان علوم انسانی در چرخه اقتصاد دانش بنیان را از ملزومات رونق این عرصه عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد اقتصاد دانش بنیان دنیا از تراوش مغز متخصصان علوم انسانی حاصل می‌شود.
معاون علمی و فناوری تاکید کرد: مادامی که سرانه تولید ناخالص داخلی شرکت‌های دانش بنیان به رقم چشمگیری در درآمدهای کلیه کشور نرسد نمی‌توان نگاه‌ها را به سمت اقتصاد دانش بنیان معطوف کرد، البته باید دانست در محیط نامناسب فرهنگی اقتصاد ایران، شرکت‌های دانش بنیانی حضور دارند که تحت نظر مدیر عاملانی جوان و غالباً زیر ۳۰ سال قیمتی چند صد میلیون دلاری دارند. این روند می‌بایست با سرعت بیشتری طی شود.



نخبه محقق و مستعد برتر نیازمند نیازمند حمایت های ملی و سخت افزاری است
ستاری به بستر سازی برای ورود متخصصان و محققان غیر مقیم را گامی بلند در توسعه اقتصاد دانش بنیان توصیف کرد و گفت: باید تلاش شود از همه ظرفیت‌های کشور در چرخه خدمت رسانی به جامعه از راه توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده شود چرا که سرمایه اصلی هر کشوری نیروی جوان متخصص و صاحب اندیشه است. کشور باید بداند رونق شرکت‌های دانش بنیان تنها در گرو نگهداشت مستعدان برتر و جلوگیری از خروج آنان است.
وی ادامه داد: با همین نگاه و با اقدامات انجام شده در بنیاد ملی نخبگان تعداد قابل توجهی از متخصصان و محققان غیر مقیم شاغل و محصل در ۲۰۰ مرکز برتر علمی تحقیقاتی جهان به کشور بازگشتند.
وی تاکید کرد: نخبه محقق و مستعد برتر به حمایت‌های مالی و امکانات سخت افزاری و همچنین بستر مناسب برای اثر گذاری نیازمند است و مطمئناً در اقتصاد دلالی و خام فروشی نخبه، حضور فیزیکی و ذهنی نخواهد داشت حتی اگر بهترین شرایط مالی برای او فراهم شود.
ستاری در ادامه با اشاره به شرایط پسا تحریم گفت: در شرایط کنونی و با ایجاد فضای رقابتی د ربازار قطعاً نوآوری و شکوفایی بیشتری را در شرکت‌های دانش بنیان شاهد خواهیم بود چرا که در بدترین شرایط تحریم نیز در زمینه‌هایی مانند بایو، نانو و سلول‌های بنیادی موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.
معاون علمی و فناوری اقدامات انجام شده در سیستم مالیاتی کشور را مطلوب توصیف و خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته به رقم تمام فشارها و کاستی‌ها سیستم مالیاتی کشور بیشترین همکاری را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته است که این نگاه و نگرش قابل تقدیر است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار