۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۵۲
کد خبر: ۳۱۷۷۵

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، حجت ‏الله فغانی سفیر و ابراهیم خدایار رایزن فرهنگی ایران در شهر دوشنبه با نورالدین سعیداف وزیر معارف و علم تاجیکستان در محل این وزارتخانه دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار طرفین درمورد آخرین وضعیت همکاری‏ های علمی ـ دانشگاهی دو کشور تبادل نظر و در خصوص اجرایی کردن مفاد تفاهم ‏نامه های موجود، تصمیمات لازم را اخذ کردند.
همچنین در این دیدار، نسبت به تعیین تکلیف بورسیه های دانشجویی ایران و تاجیکستان، پیگیری اجرایی کردن تفاهم نامه های برقرار شده بین دانشگاه ‏های ایران و تاجیکستان از جمله دانشگاه ‏های تربیت مدرس، شهید بهشتی، خواجه نصیر، دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ‏ها، پیگیری احیای کرسی زبان فارسی در دانشگاه ملی و نیز، برگزاری کارگاه های تخصصی در این دانشگاه بحث و گفت وگو شد.
شرکت فعال رؤسای دانشگاه‏های تاجیکستان در نخستین گردهمایی رؤسای دانشگاه های فارسی زبان در ایران، همکاری در اعطای مجوز برای آموزش های داخل رایزنی فرهنگی ایران، همکاری در برگزاری دوره های دانش افزایی برای معلمان آموزش خط نیاکان در مدارس تاجیکستان و همکاری در چاپ کتاب های آموزش الفبای نیاکان این وزارتخانه، از دیگر موارد تصمیم گیری این دیدار بود.
بنابر اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مقرر شد تا به منظور پیگیری مصوبات جلسه کمیته کاری بین سفارت و وزارتخانه تشکیل شود. از این رو، حبیب الله میرزایف رییس اداره بین ‏الملل از سوی وزارت معارف تاجیکستان و ابراهیم خدایار رایزن فرهنگی کشورمان از سوی ایران این کمیته کاری را تشکیل خواهند داد.
این گزارش می افزاید، براساس تفاهم نامه منعقد شده بین ایران و تاجیکستان از سال 1390 شمسی/2001 میلادی، ایران سالانه 250 بورسیه دانشجویی به طرف تاجیک اعطا می کند و در مقابل طرف تاجیک نیز سالانه 50 بورسیه به ایران اختصاص داده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار