۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱
کد خبر: ۳۰۸۰۶

1615046


به گزارش عطنا به نقل از مهر، هرجا صحبت از آمار‌هایی درباره سوء تغذیه، مردودی، بازماندگی از تحصیل، کمبود معلم و فقر باشد، بی شک نامی از استان سیستان و بلوچستان برده می شود.
وسعت جغرافیایی استان، پراکندگی جمعیت، دوزبانه بودن مردم، فقر مالی و فرهنگی و اولویت نبودن تحصیل برای خانواده‌ها مزیدی بر علت شده تا سرزمین اساطیری از قافله‌ی امکانات آموزشی محروم بماند تا بیشترین آمار بازمانده از تحصیلی و مردودی را در این استان شاهد باشیم.
وضعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان موجب پراکندگی جمعیت این سرزمین اساطیری شده است و همین مسئله کمبود مدرسه و معلم را برای این استان در پی داشته است. نرخ باسوادی در این استان ۷۹ درصد است که نسبت به میانگین کشوری که ۸۶ درصد است، اختلاف ۷ درصدی دارد.



بیشترین تکرار پایه در سیستان و بلوچستان
در این ارتباط محمد دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که تکرار پایه در کدام استان‌ها بالاست، گفت: استان سیستان و بلوچستان رتبه اول در تکرار پایه در مقطع ابتدایی را دارد که می‌توان به برخی از دلایل همانند نرفتن به پیش دبستانی، دوزبانه بودن، تراکم بالای کلاس‌ها و کمبود معلم اشاره کرد البته این‌ها همه‌ی دلایل نیستند.
هفتم آذر ماه سال جاری دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی طی دو روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به صرف نهار، شام و میوه و شیرینی در تهران برگزار شد، کنفرانسی که صد‌ها نفر آمدند و رفتند، صحبت‌هایی به میان آمد، همه از درد و محرومیت گفتند تا تاکید بر نابرابری‌های آموزشی شود.
در‌‌ همان زمان که مسئولان و صاحب نظران از بی‌عدالتی و فقر می‌گفتند، دانش آموزانی بودند که فرسنگ‌ها دور از پایتخت طعم نابرابری را با دل و جان می‌چشیدند و بدون سرویس، راه‌های ناهمواری را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کردند. بودند دانش آموزانی که کلاس درسشان با کاه و گل بود و هر لحظه آبستن وقوع یک حادثه؛ بودند بچه‌هایی که از سوء تغذیه و فقر خانواده رنج می‌بردند اما سرانه‌ی دانش آموزی آنان سال‌های بسیاری است که پرداخت نشده است.



تبعیض تحصیلی میان فرزندان خانواده‌های استان سیستان و بلوچستانی
مدیرکل آموزش و پرورش استانی که ساز‌های زندگی برای فرزندانش کوک نبود نیز در کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی حضور داشت. به سراغش رفتیم، با روی گشاده پذیرای جمع خبرنگاران شد و درباره‌ی مشکلات دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل گفت: خانواده‌ها در این استان توانایی تامین هزینه اولیه تحصیل همانند تهیه پوشاک، نوشت افزار و مابقی نیازمندی‌های اولیه در همین حد را ندارند. فقر مفرط و کثرت اولاد بسیاری از خانواده‌ها موجب می‌شود تا آن‌ها از ورود فرزندانشان به مدارس جلوگیری کنند؛ برای مثال خانواده‌ای که فرزندان زیادی دارد اگر ۲ فررزندش را به مدرسه بفرستند دیگر اجازه تحصیل به فرزندان دیگرش نمی‌دهد تا آن‌ها کار کنند. به د لیل مشکلاتی که خانواده‌ها دارند تحصیل اولویت اول نیست.



تعداد مدارس سیستان و بلوچستان بیش از متوسط کشوری است
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: یک بخشی از بازماندگی تحصیل نیز به ما مربوط می‌شود که به دلیل پراکندگی استان نمی‌توانیم مدرسه بسازیم و بخشی دیگر به مشکلات خانواده‌ها باز می‌گردد. هزار و ۸۰۰ مدرسه بیشتر از متوسط کشور در این استان دایر کرد‌ایم اما تراکم کلاسی ما ۲۳ نفر است در حالی که در کشور ۲۸ نفر است این اعداد نشان می‌دهد که ۵ نفر سر کلاس حاضر نمی‌شوند و این صندلی‌های خالی مربوط به تمام مقاطع تحصیل است.



درآمد سرانه خانوار استان سیستان و بلوچستان حدود ۶ میلیون در سال است
علیرضا نخعی تاکید کرد: درآمد سرانه خانوار در این استان حدود ۶ میلیون در سال است و تحصیل به عنوان اولویت اول خانواده ها مطرح نیست، بلکه اولویت چندم است.
نخعی با بیان اینکه تعداد بازماندگان از تحصیل در تمام دوره‌های استان سیستان و بلوچستان ۹۶ تا ۱۰۰ هزار نفر است، گفت: این بازماندگان از تحصیل می‌توانند در ظرفیت‌های خالی که وجود دارد بنشینند البته موقعیت جغرافیایی و پراکندگی این استان نیز اجازه نمی‌دهد همه را در کلاس‌های موجود بنشانیم، حتی اگر والدین مشکلی برای آمدن فرزندانشان به مدرسه نداشته باشند ما نیاز به دایر شدن کلاس‌های دیگر داریم و این موضوع در دستور کار ما است.
وی با بیان اینکه همه مدل‌های حضوری و غیرحضوری در پروژه عدالت آموزشی تعریف کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: به دنبال پروژه عدالت آموزشی ۲۰ درصد این بازماندگان از تحصیل را توانستیم به مدارس بازگردانیم. اما برای ۸۰ درصد مدل‌های جدید از کلاس‌های آموزشی را تعریف کنیم. مدرسه جدید با آمار کم دایر کردیم و خواهیم کرد و حتی مدارس شبانه روزی راه اندازی کرده‌ایم تا دانش آموزان یک هفته بمانند و مسافت طولانی را طی نکنند. ۳۰ درصد ظرفیت را بالا می‌بریم تا ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان در مدرسه شبانه روزی تحصیل کنند و تاکنون برای ۴ هزار نفر این امکان فراهم شده است و امکانات و تغذیه آماده کرده‌ایم.



وجود مدارس کپری و غیراستاندارد در استان سیستان و بلوچستان
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه مدارس کپری و غیراستاندارد در این استان وجود دارد، گفت: مرتب مدرسه جدید تولید می‌شود هرجا که ۵ دانش آموز داشته باشیم یک مدرسه باز می‌کنیم اما وقتی مردم هنوز در کپر زندگی می کنند طبیعی است که در ابتدای امر مدرسه، کپری باشد و در واقع ایجاد مدرسه را به دلیل نبودن امکانات ساختمان به تاخیر نمی اندازیم و توسعه زیاد بدون امکانات است که موجب متولد شدن مدارس کپری می‌شود.
شنیده‌ها و دیده‌ها حکایت از آن دارد که حال عدالت آموزشی در استان سیستان و بلوچستان خوب نیست، سوءتغذیه، مردودی، بازماندگی از تحصیل، کمبود معلم و نبود سرویس ایاب و اذهاب جزئی جداناپذیر از تحصیل دانش آموزان این سرزمین اساطیری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار