۰۹ اسفند ۱۳۹۴ ۱۸:۳۷
کد خبر: ۳۰۷۰۶
maze

نقد و بررسی فیلم "دونده هزار تو" روز یکشنبه نهم اسفند ماه با حضور دکتر سید سعید میرواحدی در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.


به گزارش عطنا، «دونده هزار تو» فیلمی سینمایی است که بر اساس رمانی از جیمز داشنر ساخته شده است. در این داستان توماس (دیلان اوبرین) پسر جوانی است که چشم باز می کند و می بینید که در یک محیط بسته سرسبز با تعدادی از افراد دیگر قرار گرفته است.قبل از توماس افرادی بوده‌­اند که سه سال در هزار تو قرار داشتند و تلاش های آنان برای خارج شدن بی ثمر مانده بود.


توماس و دیگران برای خروج از این وضعیت تلاش می کنند اما دیوارهای بلند و محیط مارپیچی که در آن قرار گرفته اند راه فرار را بر آنان بسته است.گروه رهبری گرفتارشدگان به این نتیجه رسیده اند که راه فراری وجود ندارد اما برای اینکه افراد گرفتار شده را امیدوار نگاه دارند موضوع را برای آنها تشریح نکرده اند. در ادامه داستان اختلافاتی در بین آنها بوجود می آید، افراد گرفتار شده به دو گروه تقسیم می شود گروهی به رهبری توماس و گروهی دیگر به رهبری گالی. گالی معتقد است که وضعیت آنها تا ابد به همین شکل است و قرارا نیست جهان خارجی وجود داشته باشد اما توماس معتقد است که راه خروج از هزار تو وجود دارد. در نهایت گروه توماس موفق می شود با عبور از موانع از هزار تو خاراج شود.


پس از نمایش فیلم دکتر سید سعید میرواحدی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری به نقد و بررسی فیلم پرداخت.


دکتر میرواحدی با اشاره به این که در نگاه اول این فیلم تخیلی است اما نگاه کارآفرینی دارد و منبع خوبی برای کارآفرینان است، گفت: شخصیت اصلی فیلم(توماس) دو ویژگی شخصیتی دارد، رهبری و کارآفرین. کارآفرینان ویژگی هایی دارند که در توماس مشاهده می کنیم. ریسک پذیری یکی از این ویژگی هاست. قبل از توماس افرادی که در هزارتو بوده­اند ریسک پذیر نبوده­اند آنها چارچوب­هایی را برای خود ایجاد کرده بودند که کسی حق نداشت از آنها خارج شود.


توماس شخصی بود که از وضعیت موجود متنفر بود، افراد دیگر به وضعیت موجود عادت کرده بودند. توماس توانست کاری را که افراد دیگر گرفتار شده در هزار تو در سه سال نتوانستند انجام دهند در سه روز انجام دهد و تغییر بزرگی ایجاد کند.


ویژگی دیگر توماس امید به آینده است. او به آزادی از هزارتو بسیار امیدواربود با وجود اینکه همه راه­های فرار از هزار تو برای افراد گرفتار شده بسته بود. این نیزیکی دیگر از ویژگی های کارآفرینانه است.


کارشناس برنامه روزآمد با اشاره به اینکه توماس انسان بسیار با تلاشی است افزود: در همه بخش های فیلم توماس در حال تلاش است و هیچ کدام از چارچوب­هایی که برای هزارتو طراحی شده است برای وی اهمیتی ندارد.


خوشبینی یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینانه است که توماس نیز همین ویژگی را دارد. وی راه فرارا را در دشمن می بیند و تلاش می کند که به دشمن حمله کرده و راه فرار را برای خود بگشاید.


عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری در پایان سخنان خود گفت: مجموع این فیلم نگاهی را به ما می دهد که به وضعیت موجود بسنده نکنیم و به فکر ایجاد تغییر در زندگی باشیم. حتی زمانی که راه تغییری وجود نداشته باشد، باید راهی راهی را خلق کنیم همان کاری توماس انجام می­دهد، که راه فراری وجود ندارد ولی توماس آن را خلق می کند.


The-Maze-Runner

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار