۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۰۱۷۵۳

عطنا - 24 اردیبهشت فیلمی به سرعت در چندین شبکه اجتماعی منتشر می شود. فیلمی که خاستگاه آن شهر تبریز است. در دقایقی کوتاه تمام کشور، با دیدن یا شنیدن وقایعی که رخ داده حالشان بد می شود. در این فیلم نشان داده می شود چند قلاده سگ با طنابی به گردن در قسمت باربند یک وانت بسته شده اند. آنچه در این فیلم مشخص است کشته شدن سگ هاست. انتشار سریع فیلم در شبکه های اجتماعی منجر به برپایی تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر هم می شود تا آنجا که شورای شهر تبریز تصمیم گرفت موضوع را در جلسه ای بررسی کند. در این جلسه شهردار تبریز نقش شهرداری و البته خودش را در رخ دادن این حادثه تلخ انکار کرد.

اما با وجود تمام جوانب آزادهنده این ماجرا، عدم مدیریت در قبل از وقوع آن کاملا مشخص است. ماجرایی که پیش از این نیز بارها و بارها در کشور تکرار شده است. در این میان سوال اساسی این است که مقصر برخوردهای خشن و دور از انسانیت با حیوانات کیست؟

کار ما تخصصی است و نباید عجله کرد

«سعید» یکی از نیروهای خدمات شهری شهرداری تهران است. خودش می گوید میانه خوبی با سگ ها دارد. در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار «عطنا» می گوید: «هر روز شهروندان زیادی با سامانه 137 شهرداری تماس گرفته و می خواهند که سگ های ولگرد و بدون صاحب را جمع آوری کنند.»

او در ادامه توضیح می دهد: «بعضی از مردم به دلیل علاقه به حیوانات، در منطقه مسکونی و شهری که محل رفت و آمد مردم و علی الخصوص کودکان و دانش آموزان است، به سگ ها و گربه ها غذا داده و فکر می کنند این کارشان به نفع حیوانات است. در حالی که همین کارشان سبب می شود حیوان در منطقه پرسه زده و همسایه های دیگر با مشاهده آنها با شهرداری تماس گرفته و از ماموران بخواهند که سگ ها را جمع آوری کنند. آن ها می ترسند.»

او خاطره ای از دو هفته پیش بیان می کند: «دو هفته قبل بود که یکی از همین سگ ها یکی از همسایه ها را گاز گرفت. همسایه ها و مردم منطقه، از اینکه چرا همه سگ ها جمع آوری نشده اند ناراحت بودند. بعد معلوم شد که سگ مذکور، هاری داشته و چند نفر را مجروح و مبتلا کرده است. به هر حال باید بدانید که جمع آوری همه آنها مدت زیادی طول می کشد و به محض جمع آوری در مجموعه ای اختصاصی نگهداری می شوند. سپس آنها را به دامپزشکان نشان داده، عقیم می کنیم. این کارها برای شهرداری هزینه زیادی به همراه دارد. اما تا جایی که من می دانم، کم و بیش اکثر شهرداری ها این کارها را انجام می دهند.»

او در ادامه به تخصصی بودن این کار اشاره کرده و می گوید که این کار صبر زیادی می خواهد و نباید به خاطر عجله در اتمام کار جمع آوری سگ ها، با روش های خشونت آمیز به آنها آسیب زد یا آنها را کشت.

خدمت به حیوانات وظیفه است

«صبورا خان مویی» یک خانه دار است. 51 ساله و عاشق حیوانات. توصیفش را از «سعید» همان مامور قسمت خدمات شهری شهرداری شنیدم. آن طور که سعید گفته است، این خانم هر هفته به محل نگهداری سگ ها آمده و توصیه ها و تجربه های خود را با آنها در میان می گذارد.

شماره اش را از مامور خدمات شهر گرفتم تا با او گفتگو کنم. از اینکه چه انگیزه ای باعث می شود وقت بگذارد و برای سگ ها تیمارداری کند.

صبورا در گفتگو با «عطنا» می گوید: «در سالهای اخیر که شرایط اقتصادی همه ما تحت الشعاع گرانی ها و تورم  ناشی از تحریم ها قرار گرفته است، کاستی هایی در کارم پیدا شده است اما هیچگاه فراموش نمی کنم که اگر کاری از دستم چه برای انسان و چه حیوان می رسد انجام دهم. این وظیفه است.»

او می گوید: «وقتی از همسرم که کارمند یکی از ادارات دولتی است شنیدم که شهرداری سوله مخصوصی برای سگ ها درست کرده به این فکر کردم که آنها به دلیل مشغله های کاری، به خوبی نمی توانند از این حیوانات نگهداری کنند. اگر کمک هایی در زمینه نگهداری سگ ها نشود به دلیل بالا رفتن هزینه ها، ممکن است حیوانات رها شوند و یا کشته شوند. برای همین به محل نگهداری سگ ها رفتم و کم کم و به طور منظم با بردن غذا، دامپزشک .... کمی از کارها را انجام دادم. با این کار هم من خوشحال هستم هم دوستان خدمات شهری. در زمان مشکلات از من راهنمایی خواسته و کمکشان می کنم. من هم به دلیل اینکه رشته ام دامپزشکی است، دوست دارم به این حیوانات بی پناه کمک کنم.»

چه کسی مقصر است؟

اما دکتر محمد رضا مدنی فر، استاد دانشگاه تهران درباره مقصر بروز حیوان آزاری در کشور در گفتگو با «عطنا» می گوید: نباید در هر قضیه ای به دنبال یک مقصر باشیم. در موضوع حیوان آزاری نه مردم مقصر هستند و نه ماموران شهرداری. عذر همه ما به یک اندازه است.»

وی می افزاید: «ما باید یاد بگیریم تا نگاه مان به حیوانات خشونت آمیز نباشد. مطمعنا مردم ما آنقدر در تهیه نیازمندی ها وگرفتاری های زندگی مشغول هستند که برای بعضی مسایل اهمیتی قایل نبوده و اگر یاد بگیریم اهمیت بدهیم، مطمعنا همین نگاه در زندگی ما و حتی حل مشکلاتمان کمک کننده است.»

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح می دهد: «نقش تعلیم و تربیت و دانشگاه ها در آموزش مردم، برای رحم کردن به حیوانات بسیار موثر است. بسیار دیده شده است که در هر اتفاقی، عجولانه انگشت اتهام را به سوی افراد و مجموعه ها گرفته و خودمان را از زیر بار مسئولیت خارج می کنیم. در حالی که باید از منظر ماموران شهرداری و قوانین هم به قضیه نگاه کنیم. از نگاه حامیان حیوانات هم همینطور و حتی آنها هم باید مسئولین و مردم را درک کرده و سپس اگر می توانند در راه آموزش مردم و جامعه ای که در آن فعالیت می کنند تلاش کنند.»

وی در پایان تاکید می کند که بسیاری از مشکلات ما، به خاطر بی توجهی به مسائل اطرافمان است. مهربانی با حیوانات، مطمعنا بر روابط اجتماعی و محکم شدن پیوندهای بین مردم تاثیر گذاشته و به ما یاد می دهد که هوای هم را بیشتر داشته باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار