
امیدآفرینی یکی از وظایف رسانههای داخلی است و امیدآفرینی به این معنا نیست که رسانهها مطالبهگری خودشان را کنار بگذارند. رسانهها باید به مردم بگویند که رعایت پروتکلهای بهداشتی از سمت شما باعث کاهش آمار کرونا شده است. اما پس از این باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را با دقت بیشتر ادامه دهند.
رسانهها در بدترین شرایط هم باید روحیۀ مردم برایشان مهم باشد
این پژوهشگر با بیان این که در درازمدت هدف همۀ رسانهها قطع زنجیره شیوع کروناست توضیح داد: باید در کشور یک استراتژی رسانهای و راهبرد کلی داشته باشیم. یک سری تاکتیکها و هدفهای کوتاه مدت هم باید تعریف کنیم. گاهی تاکتیک ترس و گاهی تاکتیک امیدآفرینی به کمک رسانههای ما می آید.
به گزارش عطنا، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بحران کرونا یک پرسش اساسی را پیش روی فعالان رسانهای قرار داد. در مقاطع مختلف زیست کرونایی رسانهها دچار این چالش شدند که با چه رویکردی به استقبال این مهمان ناخوانده بروند. برخی سعی کردند چهره ترسناک ویروس کووید ۱۹ را برجسته و از این مسیر مردم را به خانه نشینی، زدن ماسک و رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی دعوت کنند. گروهی دیگر معتقدند که این گونه اخبار باعث ترس و وحشت افکار عمومی می شود و روحیه شهروندان را تضعیف میکند.
دکتر امیدعلی مسعودی، پژوهشگر رسانه و استاد علوم ارتباطات دانشگاه سوره دربارۀ این موضوع گفت: «رسانههای ما در بدترین شرایط بحرانی هم باید روحیه مردم را بالا نگه دارند و به هیچ عنوان نباید مردم را نا امید کنند.
رسانهها باید به سواد اجتماعی مردم کمک کنند
او رسانهها را تشویق میکند که بیش از گذشته روی سواد بهداشتی و سواد رسانهای مردم کار کنند. همچنین امیدوار است که همگرایی رسانهای مورد توجه قرار بگیرد و رسانهها در مسیر مقابله با بحران «کرونا» با شبکههای اجتماعی خودشان و دیگر مراکز خبری همگرایی داشته باشند.
مسعودی همچنین گفت: امیدآفرینی یکی از وظایف رسانههای داخلی است و تاکید کرد، امیدآفرینی به این معنا نیست که رسانهها مطالبهگری خودشان را کنار بگذارند. رسانهها باید به مردم بگویند که رعایت پروتکلهای بهداشتی از سمت شما باعث کاهش آمار کرونا شده است. اما پس از این باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را با دقت بیشتر ادامه دهید.
این پژوهشگر با بیان اینکه در درازمدت هدف همۀ رسانهها قطع زنجیرۀ شیوع کروناست گفت: باید در کشور یک استراتژی رسانهای و راهبرد کلی داشته باشیم. یک سری تاکتیکها و هدفهای کوتاه مدت هم باید تعریف کنیم. گاهی تاکتیک ترس و گاهی تاکتیک امیدآفرینی به کمک رسانههای ما میآید.
رسانههای ما دچار سرگردانی شدند
استاد علوم ارتباطات با اشاره به موفقیت محققان ایرانی در ساخت واکسن کرونا خاطرنشان کرد؛ وقتی واکسن ایرانی تولید میشود رسانهها باید مداوم خبرهای امیدبخش را منتشر کنند. اگر ۱۰ نفر از شهروندان ایران بعد از تزریق مشکلی نداشتهاند باید آن۰ ۱ نفر را برجسته کنیم. چرا که در مدیریت خبر شیوههای مختلفی داریم و میتوانیم برجستهسازی یا گزینشگری داشته باشیم. این تاکتیکها باید در خدمت استراتژی کلی ما قرار بگیرد.
مسعودی مدیریت رسانهای بحران را ضروری خواند و ادامه داد؛ از دیماه شایعه شده بود که چنین ویروس ناشناختهای وجود دارد. یک ماه طول کشید تا مسئولان اعلام کردند کرونا وارد ایران شده است. رسانههای ما چون به مدیریت بحران مسلط نبودند دچار سرگردانی شدند. همان طور که الان آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان را اعلام می کنند، در روزهای اول هم باید همین کار را می کردند.
وی با اشاره به شایعاتی که دربارۀ زودگذر بودن این بیماری و درمان های غلط آن منتشر شد بیان کرد: متاسفانه در روزهای اول شبکههای اجتماعی توانستند مدیریت بحران را به دست گرفته و شایعه پراکنی کنند. برخی آموزشهای غلط و پندارهای سنتی اجازه نداد که درمان مدرن پزشکی کار خودش را انجام بدهد. برخی سودجویان هم وارد معرکه شدند و گفتند فلان خوراکی را اگر بخورید کرونای شما درمان می شود. بخشی از خرافات مضر در شبکههای اجتماعی منتشر شد که برخی جانشان را به خاطر این خرافات از دست دادند.
آمارهای غلط روحیه مردم را تضعیف کرد
این فعال رسانهای با انتقاد از آمارسازی شبکههای اجتماعی توضیح داد: در روزهای اول شبکههای اجتماعی تاکید داشتند که آمار دولتی درست نیست. آنها خودشان آماری می ساختند که باعث ترس و وحشت بیشتر می شد. آمار رسمی ناشی از یافته های مراکز درمانی بود. ممکن است کسانی مبتلا باشند یا جانشان را از دست بدهند؛ اما جزو آمار نیایند که این مساله طبیعی است. کشورهای پیشرفته هم نمی توانند آمار دقیق بدهند. چون ممکن است کسی خودش به مراکز درمانی مراجعه نکرده باشد. آمار مبتلایان ممکن است دقیق نباشد؛ اما نمی توان گفت این آمار دروغ است.
مسعودی ادامه داد: در چند ماه اول آمارهای غلط در رسانههای بیگانه و شبکههای اجتماعی منتشر شد و روحیه مردم را تضعیف کرد. آنها هدفشان این بود که دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند؛ ولی روی روحیه مردم تاثیر منفی گذاشتند.
این فعال رسانهای با مرور اتفاقات رسانهای سال گذشته گفت: رسانههای ما در روزهای اول به خاطر کمتجربگی دچار مشکلاتی شدند. اما الان وضع بهتر شده است. در روزهای اول رسانههای ما در حوزه آموزش کمتر وارد شدند. در حالی که رسانههای بیگانه به این مسئله توجه کردند. آنها رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست ها را با ویدیوهای جذاب آموزش دادند. در حوزه ارتباطات، رسانهها باید دستورالعملهای مشخصی داشته باشند تا بحرانهای طبیعی و غیر طبیعی را مدیریت کنند.
نیازمند اخبار و اطلاعات دست اول هستیم
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره افزود: اهالی رسانه در روزهای اول میتوانستند از طریق سازمان بهداشت جهانی، اطلاعات دقیق تری را بگیرند. اطلاعات رسانههای ما بعضا دست دوم است اما در مدیریت بحران کرونا نیازمند اخبار و اطلاعات دست اول هستیم.
مسعودی با اشاره به گزارشهایی که رسانهها دربارۀ کرونا منتشر کرده اند، گفت: در روزهای ابتدایی عدهای سودجود ماسکهای داخل را به خارج کشور بردند و مشکل کمبود ماسک پیش آمد. رسانههای ما در این زمینه خوب عمل کردند و با گزارشهای تحلیلی خود باعث شدند قوه قضائیه وارد عمل شود. خوشبختانه در حال حاضر در زمینۀ ماسک هم خودکفا هستیم و هم صادرات داریم.
به گفتۀ وی درباره بیماری کرونا و ارتباط آن با رسانهها در دانشگاهها تحقیقات خوبی در حال انجام است و این تجربیات و تحقیقات علمی می تواند در اختیار رسانهها قرار بگیرد.
نظرات (0)