۲۴ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۴۲
کد خبر: ۲۹۸۵۴۵
حقیقت و قدرت
کتاب حقیقت و قدرت نوشته علی اصغر مصلح با ورود به مهمترین مسئله زمانه ما منتشر شد.

به گزارش عطنا، کتاب «حقیقت و قدرت» اثر علی اصغر مصلح، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد. در سخن نخست این کتاب چنین آمده است: «...برای ورود به مباحث کلان فلسفی، باید به سوی ریشه‌ها رفت. مهم‌ترین موضوعات فلسفه با اندیشیدن به مسائل زمانه شکل گرفته است، به همین جهت در هر دوره‌ای می‌توان پرسید که مهم‌ترین مسئله‌ی فلسفیِ زمانه چیست. موضوع حقیقت در همه‌ی زمان‌ها مورد توجه بوده است، اما در زمان ما حقیقت در مقابل قدرت قرار گرفته است، به همین جهت می‌توان پرسش از نسبت حقیقت با قدرت را یکی از پرسش‌های اصلیِ این دوره دانست. اهمیت و نقش بسیاری از مسائلِ دوره‌ی معاصر تنها در نسبت با این تقابل مشخص می‌شود. حتی تفکر و فلسفه دیگر جز در ذیل حقیقت و نسبتی که حقیقت با قدرت پیدا کرده قابل فهم نیست. فلسفه در طول تاریخ در پی درک حقیقت بوده است، اما در زمان ما اساسِ حقیقت مورد تردید قرار گرفته و فلسفه هم نسبتی جدید با قدرت پیدا کرده است... .».

این بخشی از آغاز کتاب حقیقت و قدرت اثر علی اصغر مصلح، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که سعی کرده به مهم‌ترین مسئله فلسفی زمانه ورود کند.

در خصوص این کتاب مولف تاکید کرده «...طرح دوگانه‌ی‌ “حقیقت” و “قدرت” کوششی برای درک و توصیف یکی از مهمترین تعارضات و چالش‌های جهان معاصر است. تفکر درباره‌ی ‌حقیقت، رفتن به ریشۀ ارزش‌ها، اعتقادات، هنجارها و نهادهایی است که به گونه‌های مختلفی شکل گرفته‌اند. تفکر درباره قدرت، در کانون قرار دادن مهمترین رانۀ عمل آدمی در طول تاریخ و وجه غالب زندگی در زمان معاصر است. طرح تقابلِ حقیقت و قدرت، به مفهوم درآوردنِ دو جانب از وجود آدمی و دو جهت‌گیریِ متقابلِ زندگی است. اگر مراتب و وجوه متعدد این دوگانه به اندیشه درآید، ریشه‌ی بسیاری از تعارضات و مسایل جهان معاصر آشکار می‌شود. در این طرح دو طرفِ  تقابل، دو وضع متفاوت دارند. حقیقت در نهایت فتور است و باید جستجو کرد و بوی‌کشان آن را یافت، ولی قدرت چنان غالب است که گویی رانه‌ای جز آن در زندگی انسان معاصر نیست... .».

کتاب قدرت و حقیقت توسط انتشارات نی امسال به زیر چاپ رفته و به تازگی به بازار کتاب آمده است. علاقه‌مندان و دانشجویان این عرصه می‌توانند برای تهیه‌ کتاب به نشر نی (اینجا) مراجعه کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار