پنجشنبه، 29 آبان 1399 08:57:43
آخرین اخبار

الزامات حضور در دانشگاه | نقشه راه موفقیت دانشجویان

مراسم دانشجویان ورودی جدید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی درحالی برگزار شد که نقشه راه موفقیت دانشجویان پیش‌روی آنان قرار داده شد

به گزارش عطنا، آیین دانشجویان ورودی جدید دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه‌ طباطبایی روز سه شنبه ۲۷ آبان‌ ماه به صورت برخط برگزار شد. در ابتدا نشست پیام تصویری دکتر حسین سلیمی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی پخش شد. وی در این پیام تصویری با اشاره اینکه در علم‌آموزی ثابت‌قدم باشید، شرط موفقیت دانشجویان در عرصه دانشگاهی را در این دانست که به حاشیه نروند و دچار جریان‌های بی‌پشتوانه نشوید.

سخنان رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پس از سخنان دکتر حسین سلیمی، دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی نیز سخنان خود در این خصوص مطرح کرد: «با عرض سلام و ادب خدمت دانشجویان عزیز، فرهیختگان، امیدهای آینده و سرمایه‌های انسانی واقعی و افراد وارسته‌ای که دانشگاه ما را انتخاب کردند. شما دانشگاهی را انتخاب کردید که در تیتر آن نام مبارک فیلسوف بزرگ قرن علامه طباطبایی است و این دانشگاه مفتخر است که با نام و یاد علامه طباطبایی زندگی می‌کند و افکار و اندیشه‌های آن بزرگوار را در ابعاد پژوهشی و  آموزشی پیگیری می‌کند.

خوشا به سعادت شما که در دانشگاهی قبول شدید که آرزوی بسیاری از جوانان این کشور است که از سراسر کشور به این دانشگاه بیایند و در آن تربیت شوند.

امروز بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور محصول تربیت دانشگاه علامه طباطبایی هستند و در ردای استاد، مدیران کشور و اداره کنندگان کشور مشغول به کار، بحث و اداره کشورمان هستند. این دانشگاه، دانشگاهی است که در مرزهای دانش در جامعه حرکت می‌کند.

همانطور که در پیام روشن‌بینانه ریاست دانشگاه مطرح شد دانشگاه افق‌های بلندی را دنبال می‌کند و کرسی‌های نظریه‌پردازی در آن فعال است. دانشگاه علامه طباطبایی در تولید علم سابقه دارد و حرکت آن حرکت تولیدی است. دانشجویان این دانشگاه دانشجویانی دست به کتاب، اهل تفکر و اهل تحلیل هستند و فضای حاکم، فضای فرهنگی و علمی است.

خوشبختانه در همین دو هفتۀ اخیر وقتی من به کلاس‌ها نگاه می‌کردم متوجه شدم که اکثر دانشجوهای پذیرفته شده از دانشگاه‌های مختلف کشور هستند و این نشان می‌دهد که دانشگاه علامه یک دانشگاه ملی است و افراد بسیاری علاقه‌مند هستند که در این دانشگاه تحصیل کنند.

دانشکده روانشناسی، دانشکده‌ای است با ۶۸ نفر عضو هیئت ملی، ۱۱ گروه تخصصی، ۴ گرایش کارشناسی و بیش از  ۳۰رشته ارشد و ۱۲ رشته دکتری که مشغول تربیت دانشجویان هستند. این دانشکده حدود ۱۰ نشریه علمی-پژوهشی دارد که معاونت پژوهشی دانشکده در ادامه به شما کلیات این نشریات را معرفی خواهند کرد.

بسیار مفتخرم و خدا را شاکرم که بتوانیم خدمتگزاران صادقی برای شما باشیم و در کنار شما باشیم. با شما بودن و برای شما کار کردن هم ارزش مادی و معنوی و هم ارزش اخروی دارد چرا که نسل آینده و چشم انتظار جامعه شما هستید و این شما هستید که جامعه را رو به جلو خواهید برد و ایران عزیز را سرفراز خواهید کرد.

قبولی شما در دانشگاه را اول به خودتان و سپس به خانواده‌هایتان تبریک می‌گویم. شما به دانشکده‌ای وارد می‌شوید که با فضای آرامبخش، بیشتر به این فکر است که نیروی انسانی تربیت شود و این نیروی انسانی بتواند رشد کند و بتواند در سیستم تعلیم و تربیت، آموزش و پروش، بهداشت روانی کشور و علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور و رشته‌های مرتبط نیرو تربیت کند.

دانشجویان دکتری ظرفیت افزوده دارند و این دانشکده زیر ساخت‌های بسیار خوبی دارد. بیش از ۳۰ هزار نشریه و کتاب‌های خارجی در دانشکده موجود است. این دانشکده دارای آزمایشگاه‌های مجهزی است که بعدا با آنها آشنا خواهید شد.

اساتید در این دانشکده به صورت تمام وقت حضور دارند و از مقطع کارشناسی تا دکتری مشغول به تدریس هستند. در حال حاضر در ایام کرونا در صورتی که حضور استادان در دانشکده باید کمتر باشد، به نحوه‌ای برنامه‌ریزی شده است که استادان و کارشناسان ما همیشه پاسخگو باشند و در کل دانشکده روانشناسی یک دانشکدۀ پاسخگو است چرا که خودش را خدمتگزار دانشجویان تعریف کرده است.

باید رابطه عاطفی و فکری با استادان و دانشکده داشته باشید زیرا هر چقدر به استادان از لحاظ عاطفی نزدیک‌تر باشید، ظرفیت وجودی و ظرفیت علمی شما رشد خواهد کرد. انسان با استاد به همه جا می‌رسد و بدون استاد انسان هیچ چیز نیست و به جایی نمی‌رسد و انسان باید خضری داشته باشد تا راه علمی و راه زندگی را بپیماید.

همانطور که در بیانات دکتر سلیمی گفته شد ما باید به هدف فکر کنیم و از حاشیه‌ها بپرهیزیم. وقت کشور ما به گونه است که  فرصت پرداختن به حواشی را نداریم، بنابراین نباید اسیر حواشی شویم بلکه باید اسیر متن شویم و متن ما این است که در سال‌های آینده از خودمان بپرسیم که از کجا شروع کردیم و امروز چه داریم و در نهایت دستاورد ما چیست.

روانشناس بزرگ استنبرگ در کتاب «هوش در زندگی روزمره» این سوال را مطرح می‌کند که چرا بعضی از دانشجویان باهوش موفق نمی‌شوند؟ و در فصل آخر این کتاب ۲۰ نکته را مطرح می‌کند.

یکی از دلایل استنبرگ این است که وقتی یک فرد باهوش انگیزۀ لازم را نداشته باشد یا افت انگیزشی پیدا کند و ناکافی باشد، شکست می‌خورد. یعنی انسان هوش دارد اما وقتی که انگیزه نداشته باشد آن ظرفیت راه نمی‌افتد و دائما باید خلق خود را در یک نقطۀ بهینه نگه دارد.

نگذارید که یأس و ناامیدی بر شما غلبه پیدا کند. کشور از آن کسانی خواهد بود که به دنبال کیفیتند و کار می‌کنند. اخیرا شما دیدید در رابطه با استاد اژه‌ای، استاد فرهیخته ما که به رحمت خدا پیوستند مقام معظم رهبری نکته‌ای را بیان کردند و گفتند که دکتر اژه‌‍‌ای مجاهد خاموش بود. مجاهد خاموش یعنی کسی که در پشت صحنه به تربیت نسل می‌پردازد.

دکتر اژه‌ای در تیزهوشان، دانشگاه تربیت مدرس و در دانشکده ما که در ابتدا مسئولیت آن را بر عهده داشتند به دنبال این بودند که فراتر از احساسات و جناحات به تربیت نسل بپردازند. امروزه دانشجویان ایشان در بسیاری از دانشگاه‌ها اداره کننده دانشگاه هستند.

پس باید انگیزه وجود داشته باشد یعنی افق را ببینید و برای خودتان چشم‌انداز داشته باشید. این چشم‌انداز است که به شما حرکت می‌دهد و به حرکت رو به جلو شما سرعت می‌بخشد.

نکته دیگری که استنبرگ مطرح می‌کند این است که چرا بعضی از افراد باهوش شکست می‌خورند؟ یکی از دلایل شکست این افراد این است که بعضی از انسان‌ها رفتارهای تکانشی دارند یعنی احساسی عمل می‌کنند.

خیلی از انسان‌های باهوش را دیده‌ایم که وقتی احساسی و تکانشی عمل می‌کنند این رفتار، آنها را از ارتفاع به پایین می‌اندازد. در صورتی که اگر با طمأنینه عمل کنند و تفکر را بر رفتار خودشان غالب کنند یعنی اول فکر کنند و بعد عمل کنند دچار شکست نمی‌شوند.

استنبرگ در ادامه نکته دیگری را که باعث شکاف افراد باهوش می‌شود، مطرح می‌کند. عدم پشتکار کافی علت دیگری است که باعث شکست افراد باهوش می‌شود یعنی شخص هوش دارد اما پشتکار ندارد و نمی‌تواند از ظرفیت‌های شناختی خود استفاده کند.

امروزه در مبحث خلاقیت بسیاری از روانشناسان معتقدند که فرد خلاق کسی است که پشتکار بیشتری داشته باشد. رمز موفقیت پشتکار داشتن است. دانشجویی که پشتکار دارد می‌تواند از ظرفیت هوشی خود به خوبی استفاده کند.

نکته دیگری که استنبرگ در پاسخ به این سوال مطرح می‌کند این است که در بسیاری مواقع افراد باهوش مسیر اشتباهی را انتخاب می‌کنند. انسان ممکن است که هوش و ظرفیت شناختی بالایی داشته باشد ولی مسیر را درست انتخاب نکند. مسیر باید مسیری هدفمند و در جهت اعتلای کشور و مردم باشد. جمله ما می‌توانیم ظرفیتی به انسان می‌دهد که انسان می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

سخنان معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی

دکتر محمد عسگری، معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی عنوان کرد: حضور دانشجویان ورودی جدید را به دانشگاه علامه طباطبایی تبریک می‌گویم و خوشا به سعادتتان که بخشی از عمرتان را مجددا صرف علم‌آموزی می‌کنید. این سعادت نصیب هر فردی نمی‌شود و حتما کارهای نیکی در زندگی انجام داده‌اید که چنین سعادتی نصیبتان شده‌است.

امیدواریم که میزبان‌های خوبی برای شما در طول دوره تحصیلتان باشیم و بتوانیم آنچه را که رضایت شما است جلب کنیم که رضای شما رضای خداوند را هم به دنبال خواهد داشت.

خدمت دانشجویان ارشد و دکتری عرض می‌کنم که سعی کنید موضوعاتی را که می‌خواهید برای پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری انتخاب کنید بر مسائل خاصی که جامعه ما به لحاظ روانشناختی، خانوادگی، نگرشی و فرهنگی با آن دست به گریبان است متمرکز باشد.

مطمئن باشید که اگر چنین موضوعاتی را انتخاب کنید و یک قدم کوچک در حل مشکلات جامعه بردارید هم از نگاه مردم فرهنگ دوست ایرانی و هم از نگاه خداوند قادر متعال پنهان نخواهد ماند و برای شما سرمایۀ بزرگی خواهد بود.

موضوع دیگری که لازم است دانشجویان دوره دکتری در ابتدای ورود مد نظر قرار دهند این است که انتخاب موضوعتان را به ترم‌های آخر محول نکنید.  براساس آئین‌نامه جدید دوره دکتری شما در پایان نیم‌سال اول باید کلیت موضوع پژوهشی و کلیت موضوع تخصصی و تیم راهبریتان را معرفی کنید و در پایان ترم دوم باید موضوعتان مشخص شود و در پایان ترم سوم باید کاربرگ شمارۀ چهار که در واقع همان پروپزال است تکمیل شود و برای مراحل تصویب به گروه و تحصیلات تکمیلی دانشکده داده شود.

آن چیزی که حائز اهمیت است این است که شما باید از رسالۀ دوره دکتری دو سمینار تهیه کنید. سمینار شماره یک باید حداکثر تا نیم‌سال ششم عرضه شود در غیر این صورت نمرۀ تشویقی که نیم نمره است به شما تعلق نمی‌گیرد.

بنابراین از ابتدا برنامه‌ریزی کنید که بتوانید برای ترم شش فصل اول و دوم پایان‌نامه را تدوین کنید که بر ‌اساس محتوای فصل اول و دوم لازم است که سمینار را ارائه کنید و تا حداکثر پایان نیم‌سال هفتم  باید سمینار دوم را ارائه کنید. سمینار دوم بر مبنای فصل سوم و چهارم پایان‌نامه است و سمینارها اگر به موقع برگزار شوند یک نمرۀ تشویقی به شما تعلق می‌گیرد.

کتابخانۀ دانشکده یکی ازغنی‌ترین کتابخانه‌های کشور در حوزه روانشناسی و علوم‌تربیتی است و دارای هزاران جلد کتاب در حوزۀ کتاب‌های تخصصی است و شما می‌توانید از منابعی که در اینجا قرار دارد بهره ببرید. استفاده از این منابع هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین و غیر‌حضوری امکان پذیر است. برای شما آرزوی سلامت و سعادت دارم و امیدوارم که دوره جدید علم‌آموزی را با سلامت و سعادت شروع کنید و به پایان برسانید.

پیام معاونت آموزشی

دکتر محمدرضا نیلی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشکده نیز در بیان مطالب خود گفت: «خدمت دانشجویان نوورودی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی عرض ادب و احترام دارم و آرزو می‌کنم که دوره‌ای را که در دانشکدۀ ما سپری می‌کنید، جزو بهترین لحظات زندگیتان باشد.

شرایط خاصی برای آموزش وجود دارد و در این شرایط آموزش به صورت مجازی برگزار می‌شود. ما در تلاش بودیم که مقداری از ترم را به صورت حضوری برگزار کنیم اما شرایط به گونه‌ای شد که تصمیم گرفتیم این ترم هم مانند ترم گذشته به صورت مجازی باشد.

آموزش مجازی یک حسن بسیار خوبی دارد و آن این است که آموزش را تعطیل نمی‌کند ولی در عین حال محدودیت‌هایی را نیز به دنبال دارد. این محدودیت‌ها زمانی برطرف می‌شود که دانشجویان مهارت خود یادگیری را در خود تقویت کنند.

با وجود محدودیت‌ها شما باید به صورت خودتلاش و خودکار و به عنوان یک محقق مواردی را که استادان در فرصت کم تدریس می‌کنند را خودتان تکمیل کنید. همانطور که دکتر برجعلی گفتند استادان در خدمت شما هستند. درست است که این ارتباط حضوری نیست اما طبق زمانبندی‌هایی که انجام شده است شما می‌توانید با استادان در ارتباط باشید.

از هفتۀ آینده گروه‌ها به طور مجزا یک جلسه با دانشجویان جدیدالورود خواهند داشت. راه ارتباطی ما با شما از طریق کانال تلگرام دانشکده به آدرس@ped.atu  است. مسئول آموزش دانشکده خانم باباجانی هستند که از راه‌های مختلف می‌توانید با ایشان در ارتباط باشید و شمارۀ ایشان روی سایت دانشکده قرار دارد.

توصیه مهم به دانشجویان

دکتر احسان طوفانی‌نژاد، فارغ‌التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی تاکید کرد: «با عرض سلام خدمت تمامی هم‌دانشگاهی‌های عزیز من به عنوان یکی از دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده است، در خدمت شما هستم.

من اگر به دوران دانشگاه برگردم از بعد علمی، شبکه‌سازی خواهم کرد. شبکه‌سازی یعنی من بتوانم در حیطه‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی هستم  افرادی را که در آن زمینه فعالیت می‌کنند، پیدا کنم و بتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم و شاید این باعث رشد من شود.

بهترین اتفاق شرکت در رویدادها و همایش‌هایی است که دانشگاه برگزار می‌کند و دانشکده روانشناسی در این زمینه خیلی فعال است و من می‌توانم از این طریق هم مهارت‌ها و هم ارتباطات آکادمیک خودم را بالا ببرم. درانجمن‌های علمی می‌توانیم ارتباطات خوبی را پیدا کنیم.

نکتۀ دیگر این است که فرصت تعطیلی دانشگاه فرصت خوبی برای همه ما دانشجوها است برای این که بتوانیم خودمان را به یک یادگیرنده دیجیتال تبدیل کنیم و بتوانیم مهارت‌های فناورانه خودمان را تقویت کنیم.

دیدگاه من در رابطه با دانشگاه است که دانشگاه بستری را برای رشد ما همانند باغبانی که برای رشد گیاهش تمام بسترها را فراهم می‌کند، ایجاد کرده است. در واقع من بیشترین مطالب و تجربه‌ها را در فضاهای بین کلاس و در ارتباط با استادان در خارج از کلاس درس یادگرفتم. ویژگی بارز استادان دانشکده روانشناسی این است که آنها معلمند چرا که رشته‌های این دانشکده رشته‌های روانشناسی و علوم‌تربیتی است. امیدوارم که همه شما در همه مقاطع از زمانی که در دانشگاه هستید استفاده کامل را ببرید.

خبرنگار: محدثه آقایی

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *