۰۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۹۷۶۱۳
WhatsApp Image 2020-10-25 at 00.09.33
 

 

دکتر حسین سلیمی‌بجستانی تمرین «صبر» و «سکوت» برای بهبود روابط با استفاده از «خلاقیت» را یکی از راهکارهای گذراندن دوران بحرانی دانست و گفت: شوخی کردن، اغراق و مبالغه خنده‌آور، مشخص کردن جنبه‌های مثبت و نقاط قوت‌ خانوادگی کمک می‌‌کند از دوران کرونا به سلامت عبور کنیم.

به گزارش عطنا، نشست «سلامت روانی و استرس در دوران کرونا» با حضور دکتر حسین سلیمی‌بجستانی، دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی به مناسبت هفتۀ سلامت بانوان ایران (سبا) به همت کانون هلال احمر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی شنبه، 3 آبان در صفحۀ اینستاگرام این کانون برگزار شد.

افزایش آگاهی صحیح «ترس» و «استرس» را کاهش می‌دهد


دکتر حسین سلیمی‌بجستانی، دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی ابتدا دربارۀ بحران و مدیریت آن گفت: بحران‌هایی همچون کرونا حریفی است که ما را به مبارزه می‌طلبد و می‌خواهد توانایی‌های ما را به چالش بکشد. بهتر است بحران‌ها را بشناسیم و آنها را مدیریت کنیم، وقتی دانش ما بالا رود باعث می‌شود اراده و توانایی ما هم بالا برود.

بجستانی ضمن اشاره به اینکه ترس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، گفت: وقتی که ترس وسواس می‌شود ممکن است امکان ابتلا به بیماری کرونا بیشتر می‌شود. «استرس»عامل به‌وجود آمدن بسیاری از مشکلات روحی و جسمی است، مشکلات خواب، غم، اندوه و همچنین مشکلات جسمی، ‌افزایش ضربان قلب، ناراحتی معده، احساس درماندگی، تحریک‌پذیری بالا و عصبانیت، از دست دادن اشتها مواردی هستند که بر اثر استرس به وجود می‌آید.

مراقب خودمان باشیم/ بگو دوستت دارم


بجستانی افزود: زمانی که کنترل یک موقعیت در دست ما نیست بهترین کار، شناخت موضوع، کسب اطلاعات صحیح و کشف راه‌های برون‌رفت از آن است. وی در ادامه راهکار‌های «مدیریت تنش» را معرفی کرد و دربارۀ «خودمراقبتی» گفت: اقدامات و رفتارهایی که  آگاهانه و هدفمند به صورت اکتسابی  از محیط وخانواده یادگرفته‌ایم تا از خود مراقبت کنیم و سالم بمانیم ذیل مفهوم «خودمراقبتی» عنوان می‌شود.

دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی «بهبود کیفیت روابط خانوادگی» را دیگر راهکار «مدیریت تنش» دانست و توضیح داد: باید فضای ارتباطی خانواده را نسبت به قبل تغییر دهیم، ناگواری‌های هیجانی را کنار بگذاریم و گفتن دوستت دارم به  اعضای خانواده و دیگران که هیچ هزینه‌ای ندارد را جدی بگیریم.

«مدیریت تنش» را از خودمان آغاز کنیم


بجستانی «به حداقل رساندن ارتباطات دستوری» در خانواده را راهکار دیگری برای «بهبود کیفیت روابط خانوادگی» دانست و دربارۀ دیگر راهکارها گفت: پیدا کردن مقصر در مشکلات راحتتر است اما بهتر است راه‌حل آن را پیدا کنیم.

وی «شخم زدن گذشته» را دیگر آسیب ارتباطی در خانواده عنوان کرد و در ادامه گفت: بهتر است برای بهبود روابط خود «مهارت‌های مدیریت خشم» و «ابراز احساسات کلامی» را یاد بگیریم و در زندگی خود اعمال کنیم.

کلید طلایی حل تعارض‌ها «گفت‌وگو» است


دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی «کلید طلایی حل تعارض‌ها» را «گفت‌وگو» دانست و گفت: کلید طلایی حل تعارض‌ها در خانواده قهر نیست بلکه مذاکره و گفت‌وگو است.  اجازه دهید دیگران هم حرف بزنند و احساسات خود را بیان کنند، در هنگام صحبت کردن دربارۀ مشکلات به یک مسئله بپردازید و مسائل را با هم قاطی نکنید. وی دربارۀ راهکارهای کنترل خشم گفت: هنگام عصبانیت، بحث را Stop کنید و ادامۀ صحبت را به وقت دیگری موکول کنید.

برای خانوادۀ خود وقت بگذاریم


دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی دربارۀ تربیت فرزندان در دوران کرونا گفت: والدین باید بتوانند اضطراب خود را کنترل کنند، واقعیت‌ها به زبان ساده و بدون اغراق به کودکان خود بگویند و رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و ماسک زدن را به کودکان خود آموزش دهند. بجستانی تأکید کرد: به‌طور اختصاصی و مداوم برای کودکان خود وقت بگذارید.

وی همچنین به چگونگی رفتار با همسر هم در این دوره اشاره کرد و گفت: مشارکت کردن در کار خانه، قدردانی کردن، دردِدل کردن، مشورت کردن، احترام گذاشتن به یکدیگر، گوش کردن به یکدیگر، پذیرفتن و درک کردن احساسات یکدیگر باعث می‌شود سیستم حمایتی که لازمۀ حیات است از بین نرود.

نباید روی مسائلی که قابل کنترل نیست تمرکز کنیم


دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه هر بحرانی انسان را در یکی از سه ناحیۀ «ترس»، «یادگیری» و «رشد» قرار می‌دهد، گفت: در مرحلۀ ترس انسان با انجام کارهای بچگانه مانند غر زدن و شکایت کردن باعث بیشتر شدن ترس خود می‌شود،

بجستانی افزود: در مرحلۀ یادگیری انسان‌ها باید یاد بگیرند روی مسائلی که کنترل ندارند تمرکز نکنند، چرا  باید همه خبرهای فاجعه بار را گوش دهیم؟! نمی‌توانیم جلوی خبرها را بگیریم اما می‌توانیم اخباری که باعث آسیب دیدن ما می‌شود پیگیری نکنیم.

وی آگاهی یافتن از احساسات شخصی و درک آنها را ضرورتی انکارنشدنی دانست و گفت: دست از نوشتارهای ذهنی و فکری برداریم. باور کنیم که همۀ ما در این بحران مسئولیم و هر کس به اندازۀ خودش باید کمک کند.

در بحران کرونا «رشد» کنیم


بجستانی دربارۀ مرحلۀ «رشد» گفت: مرحلۀ رشد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دو مرحله «ترس» و «یادگیری» را پشت سر گذاشته باشد و به این فکر باشد که چطور می‌تواند به دیگران کمک کند. رشد باعث می‌شود به داشته‌های خود به صورت عمیق‌تر نگاه کنیم، حس دلگرمی و امیدواری را توزیع کنیم، راه‌هایی برای پذیرش سبک زندگی جدید در دوران بحران پیدا کنیم.

دکتر حسین سلیمی‌بجستانی، دانشیار مشاورۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان تمرین «صبر» و «سکوت» برای بهبود روابط با استفاده از «خلاقیت» را یکی از راهکارهای گذراندن دوران بحرانی دانست و توضیح داد: نگاه کردن، استفاده از شوخی، اغراق و مبالغه خنده‌آور، جلسه و شور خانوادگی، ایجاد قواعد خوب، مشخص کردن جنبه‌های مثبت و نقاط قوت‌ خانوادگی از مصادیق «صبر خلاقانه» است.

خبرنگار مهگل باقری‌منش | دبیر فاطمه ملک‌محمّدی

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار