یکشنبه، 20 مهر 1399 14:13:37
آخرین اخبار
مردمی که امکان حضور در تشییع پیکر استاد آواز ایران را نداشتند، او را به صورت مجازی بدرقه کردند

محبوبیت استاد شجریان به روایت داده‌های آنلاین

محمد رهبری دانشجوی دوره دکتری دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشت خود در روزنامه اعتماد وضعیت فضای مجازی پس از درگذشت استاد شجریان را بررسی و از آن به عنوان عزای عمومی آنلاین یاد می‌کند.

عشق و علاقه ملت ایران به خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان، امری مخفی و پوشیده نیست. شجریان در قلب بسیاری از ایرانیان جای داشت و یکی از محبوب‌ترین چهره‌های دوران معاصر بود که میلیون‌ها نفر فارغ از گرایش‌های سیاسی و باورهای مذهبی خود، او را دوست داشتند و چه بسا اگر همه‌گیری ویروس کرونا نبود، میلیون‌ها نفر در تشییع پیکر او شرکت می‌کردند و صحنه‌ی بدرقه او تصویری به یاد ماندنی را در روزهای پایانی قرن رقم می‌زد. داده‌های آنلاین نیز به خوبی به محبوبیت محمدرضا شجریان گواهی می‌دهند و اغراق نیست اگر بگوییم مردمی که امکان حضور در تشییع پیکر استاد آواز ایران را نداشتند، او را به صورت مجازی بدرقه کردند.

رکورد لایک در تاریخ توییتر فارسی شکسته شد

از ساعات ابتدایی انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان در روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۹۹، انتشار هزاران مطلب در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد که این روند تا پایان روز جمعه ادامه داشت. طی این دو روز، نزدیک به ۱۰۰هزار توییت راجع به محمدرضا شجریان منتشر شد که این توییت‌ها بیش از ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار بار لایک شده‌اند و بخش اعظم آن مربوط به تنها ۳۰۰ توییت است.

در این میان، رکورد لایک در تاریخ توییتر فارسی نیز شکسته شد و توییت همایون شجریان که خبر درگذشت پدرش را تایید کرده بود، با حدود ۸۵ هزار لایک، پرلایک ترین توییت در توییتر فارسی شد؛ موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد این امر برای عموم کاربران توییتر که (به لحاظ دیدگاه سیاسی، فرهنگی) بسیار متکثر هستند، اهمیت داشته است.

ایرانیان در فضای آنلاین، عزای عمومی گرفته‌اند

ازسوی دیگر، در اینستاگرام که امروزه پرطرفدارترین اپلیکیشن میان ایرانیان است، اوضاع به طرز معناداری متفاوت بود. بخشی از ویدیوهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی در طول ۲ روز گذشته بیش از ۱۴۸میلیون بار دیده شده و تعدادی از مطالب راجع به خسرو آواز ایران نیز به تنهایی بیش از ۵۹ میلیون لایک گرفته و بیش از یک میلیون و ۲۳۰ هزار کامنت دریافت کرده است. این آمار شگفت آور کافی است که نشان دهد شجریان میان ایرانیان چه جایگاهی داشته است.

آمار مربوط به مطالب محمدرضا شجریان در تلگرام حیرت آور است. در این پیام‌رسان اجتماعی در طول ۲ روز گذشته، ۱۰۳ هزار مطلب توسط ۱۰ هزار کانال منتشر شده است؛ اما آنچه حیرت انگیز و باورنکردنی است، آن است که این مطالب حدود ۳۰۰ میلیون بار در تلگرام دیده شده است. اعداد و ارقام ارایه شده شاید غیرقابل باور به نظر برسند، اما حقیقتی است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. ۵۹ میلیون لایک و یک میلیون و ۲۳۰ هزار کامنت در اینستاگرام و ۳۰۰ میلیون بازدید در تلگرام نشان می‌دهد که ایرانیان در فضای آنلاین، عزای عمومی گرفته‌اند، بدرقه آنلاین باشکوهی از محمدرضا شجریان بجا آورده‌اند و در ۲ روز گذشته تمام توجه خود را به استاد آواز ایران معطوف کرده‌اند.

معنای داده‌هایی که اشاره شد آن است که شجریان پیونددهنده همه ایرانیان اعم از رده‌های گوناگون سنی و جنسیتی و همین طور بخش‌های مختلف جامعه با باورهای مذهبی و گرایش‌های سیاسی متفاوت بود؛ او سرمایه عظیم یک ملت بود و یک ملت در فقدانش سوگواری کرد؛ هرچند آن طور که باید، توسط حاکمان قدر و منزلت ندید؛ حال آنکه کسی چون شجریان در ایران معاصر ما همچون گنجی گران‌بها، نایاب است.

 

عکس مطلب از مهرداد اسکویی است.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *