۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۹۶۷۵۵
دومین مدرسه تابستانی آموزش زبان و ادبیات فارسی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی

دانشگاه علامه‌طباطبائی طی سالیان اخیر، مقصد بسیاری از دانشجویان خارجی بوده است. در این دانشگاه علاوه بر کیفیت و سطح بالای استادان برجسته، رشته هایی نیز وجود دارد که فقط در این دانشگاه تخصصی تدریس و ارائه می شود؛ به همین دلیل اغلب دانشجویان خارجی تمایل به حضور و ادامه تحصیل در این دانشگاه ایرانی را دارند. حدود 285 دانشجوی خارجی در این دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی حضور دارند که 190 نفر از آنها ساکن خوابگاه هستند.


به گزارش عطنا، شیوع ویروس کرونا در جهان و رواج آموزش های آنلاین در دانشگاه ها، مزایا و معایابی را در پی داشت. گروهی که درگیر این بحث شدند، دانشجویان بین الملل دانشگاه ها بودند. این دانشجویان از کشورهای مختلف از جمله، ایتالیا، روسیه،سوریه، لبنان، کره جنوبی، ترکیه، فلسطین، یمن، عراق، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، تونس و... هستند. جمعی از این دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار عطنا، خوبی ها و بدی های دوران کرونا را بیان کردند.


راضیه محمدی از کشور افغانستان اظهار کرد: صادقانه بگویم هیچ وقت با هیچ مشکلی روبه رو نشدم. من با هر مشکلی که برخورد کردم به دلیل نابلدی خودم بود به طوری که دو بار ثبت نام کردم، یک بار به مدت شش هفته مدیریت رسانه خواندم و بعد متوجه شدم که باید رشته ارتباطات می خواندم و مجبور شدم دوباره ثبت نام کنم. من به دلیل نداشتن آشنایی با نحوه ثبت نام و دیرکرد در انجام کارهای سفارت و وزارت، 200 هزار تومان جریمه شدم. یکی از مشکلاتی که ما داریم، مشخص نبودن بیمه است. از وقتی بیمه من تمام شده است من هر روز در حال پیگیری هستم برای تمدید بیمه و متاسفانه مسئول این بخش به درستی پاسخگو نیست و من مجبورم همه هزینه ها را از جیب خود خرج کنم. همچنین فردی که مسئول کارهای اقامت و پاسپورت ماست، درست همکاری نمی کند و در کل ما در قسمت اداری کمی دچار مشکل شدیم.


آیات زین الدین از کشور لبنان هم گفت: خدا را شکر همه چیز در این مدت خوب بود ولی به هر حال یک سری مشکلات پیش می آید که ایجاد سختی می کند. به طور مثال ما هر وقت برای گرفتن خروجی اقدام کردیم به مشکل برخوردیم و صدور برگه خروج ما بیش از دو هفته طول می کشید. نکته دیگر نگرفتن کمک هزینه در این چندماه است، با اینکه من بورسیه سطح یک هستم ولی هنوز هزینه ای دریافت نکرده ام . ممنون می شویم اگر این دو قضیه را هم برای ما حل کنند.


فاطمه علی از کشور سوریه معتقد است: به طور کلی دانشگاه علامه طباطبائی از لحاظ آموزشی، رفاهی، کارهای آموزشی و اداری بسیار خوب است. استادان دانشگاه به دلیل ناآشنا بودن ما با زبان فارسی بسیار رعایت می کنند و بیشتر توضیح می دهند و همچنین جواب سوال های ما را به طور کامل و به آسان ترین صورت ممکن پاسخ می دهند. در کارهای اداری هم چون آگاهی زیادی نداشتیم کارکنان همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و کارهای ما زود انجام می شد. حتی جشن هایی که به مناسبت های مختلف برای دانشجویان بین الملل برگزار می کردند لذت بخش بود. تنها مشکلی که در این مدت برای من پیش آمد، کارهای مربوط به اقامتم بود.


وی ادامه داد: من مشغول نوشتن پایان نامه هستم و با وجود شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس که جزو جامعه آماری ما است نتوانستم پرسشنامه های خود را کامل کنم و سر وقت پایان نامه را به سرانجام برسانم به همین دلیل با توجه به اینکه مدت حضور ما در خوابگاه رو به اتمام است از مسئولان خواهش می کنم که حداقل تا دو ماه ابتدای سال تحصیلی را به عنوان سنوات محاسبه نکنند و به ما فرصت دهند تا در خوابگاه بمانیم و بعد از دفاع، خوابگاه را تخلیه کنیم، چون با این شرایط رفتن و برگشت به کشور افغانستان به هیچ عنوان برای من امکان پذیر نیست.


این دانشجوی ارتباطات بیان کرد: می خواهم از فرصت استفاده کنم و گلایه ای از مسئولان دانشگاه داشته باشم که چرا تفاوتی بین دانشجویان بین الملل نمی گذارند. به طور مثال دانشجویانی که به موقع، مقطع تحصیلی خود را تمام کرده اند با آنها که مقطع کارشناسی ارشد خود را تا هفت ترم طول داده اند یا حذف ترم کرده اند و یا برای فرار از سربازی تحصیل خود را طول می دهند و حاضر به ترک ایران نیستند در یک کفه ترازو قرار می دهند. همچنین در مورد تخلیه خوابگاه به من که ترم چهار کارشناسی ارشد هستم و در حال آماده شدن برای دفاع در مهرماه هستم همان مدت زمان و شرایط را در نظر گرفته اند که برای دانشجویان ترم شش کارشناسی ارشد در نظر گرفته اند و همچنان قصد دفاع ندارند. من مجبورم برای تکمیل پایان نامه خود در خوابگاه بمانم تا از امکانات دانشگاه مثل کامپیوتر، اینترنت و کتابخانه استفاده کنم.


شیرین تاجیک هم از کشور افغانستان گفت: این مدت که من از امکانات دانشگاه به ویژه خوابگاه استفاده می کردم بسیار عالی بود به خصوص مسئولان خوابگاه که خیلی خوب بودند و مشکل خاصی نداشتم. استادان هم خیلی خوب بودند و با اینکه رشته من به انگلیسی تدریس می شود ولی استادان از لحاظ دانش بسیار عالی بودند.


نعمت الله واحدی دانشجوی کارشناسی ارشد از کشور افغانستان گفت: از تمام استادان، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاه ممنونیم که در حد توان و به نحو عالی شرایط تحصیل ما را مهیا کردند. در این مدت که مهمان بوده و هستیم از خدمات دانشگاه به خوبی بهره مند شدیم و در مجموع خوش بودیم و تا الان هم خوش هستیم. درباره وضعیت آموزشی چون عالی بود من اصلاً حرفی نمی زنم و استادان رفتار خوبی داشتند. از لحاظ تغذیه ای هم تا قبل از شیوع بیماری کرونا خیلی خوب بود و در دوران این بیماری هم به دلیل حفظ شرایط بهداشتی به ما مواد غذایی خشک دادند ولی اگر دفعات توزیع این وعده ها را بیشتر کنند به طور قطع بهتر است. از لحاظ خوابگاه و امکانات خوابگاه هم تا به الان خیلی خوب بود.


وی با بیان اینکه هر دانشگاهی قوانین خود را دارد و ما نمی توانیم قانون های شخصی خود را اعمال کنیم، افزود: خواهش می کنیم برای دانشجویانی مثل ما که تا زمان دفاع از پایان نامه دو ماه مانده است شرایطی را در نظر بگیرند که بتوانیم در این دو ماه هم از خوابگاه استفاده کنیم. فکر می کنم الان زمان مناسبی برای تخلیه خوابگاه نیست چرا که پروپوزال های ما تا خرداد ماه به دلیل کرونا تصویب نشد و از یک طرف مشغول نوشتن پایان نامه هستیم و از طرف دیگر بیماری شرایط را سخت کرده است، پس جابجایی از خوابگاه وضعیت را مشکل تر می کند. ما در افغانستان یک ضرب المثل داریم که می گوید "نان گم باش ولی جای گم نباش". همچنین رویه ای که دانشگاه با دانشجویان بین الملل دارد درست نیست. باید فرق قائل شوند و ما را با دانشجویانی که کارشناسی ارشد خود را به جای چهار ترم در هشت ترم تمام می کنند، در یک ظرف قرار ندهند و با ما همانطور رفتار نکنند.


مریم نقوی، دانشجوی مهمان از کشور پاکستان بیان کرد: از نظر من که دانشگاه علامه طباطبائی در تمام زمینه ها مثل خوابگاه، آموزش، پژوهش و تغذیه به نحو احسن خدمات ارائه داده است و من کاملاً راضی هستیم.


رحیمی از دانشجویان مقطع دکتری رشته مشاوره از کشور افغانستان می گوید: من در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشگاه مختلف به عنوان دانشجوی بین الملل تحصیل کردم و چیزی که خیلی مشهود بود و باعث تفاوت دانشگاه علامه طباطبائی از دیگر دانشگاه ها می شود نگاه و رویکرد متفاوت این دانشگاه نسبت به دانشجویان بین الملل است. دانشگاه برای آموزش بین الملل خود برنامه های خوبی دارد و به منظور ارتقای این بخش با دانشگاه ها و استادان دانشگاه های کشورهای مختلف به ویژه افغانستان ارتباط چشم گیری برقرار کرده است. من می دیدم در دانشگاه های دیگر هم بخش بین الملل وجود دارد ولی برنامه و نقشه خاصی برای پیشرفت این بخش وجود نداشت. برعکس در دانشگاه علامه طباطبائی شاهد یک تیم حرفه ای و برنامه های منظم برای بخش بین الملل هستیم.


وی بیان کرد: من از هر جهتی که نگاه می کنم، می بینم که دانشگاه علامه طباطبائی بسیار حرفه ای عمل می کند و این را از همان روز نخست متوجه شدم. با ورود به دانشگاه از همان ابتدا رئیس مرکز مشاوره از من خواستند لیستی از مشکلاتی که ممکن است یک دانشجوی خارجی با آن مواجه شود را تهیه کنید تا برای رفع آنها برنامه ریزی کنیم. همین نگاه، فوق العاده زیباست، وقتی این همه دغدغه مند برخورد می کنند برای خود من خیلی ارزشمند است. این نوع رفتار نشان می دهد که از قبل برای این کارها برنامه ریزی شده است و این در مقایسه با دانشگاه های قبلی خیلی خیلی برجسته است.


این دانشجوی مقطع دکتری گفت: مشکلاتی هم وجود دارد ولی در مجموع کارهایی که دانشگاه علامه طباطبائی در تعامل با دانشجویان بین الملل انجام می دهد بسیار ارزشمند است. اولین و آخرین فردی که یک دانشجوی غیر ایرانی با او ارتباط دارد خیلی مهم است به همین دلیل پیشنهاد می کنم افراد با تحمل و درک بالا برای بخش های ارتباط با دانشجویان بین الملل در نظر گرفته شود.


سندس مرزوقی از کشور تونس درباره تجربه تحصیل در دانشگاه علامه طباطبائی می گوید: دانشگاه همیشه خیلی خوب بوده و هست. نحوه برخورد استادان با ما بسیار عالی بود و من 100 درصد راضی هستم. فقط یک مسئله وجود دارد که برای ما اذیت کننده است و آن هم انجام برخی کارهای اداری و روند اداریِ گرفتن خروجی برای رفتن به کشور خودمان است که زمان زیادی از ما می گیرد و طول می کشد.


عارفه شایان از کشور افغانستان نیز مانند دانشجویان دیگر گفت: من از خدمات ارائه شده توسط دانشگاه بسیار راضی هستم. اینترنت رایگان، حضور پزشک در خوابگاه، توزیع ارزاق بین دانشجویان و برخورد استادان عالی است ولی اگر برای امتحانات مجازی با ما تعامل بیشتری داشته باشند خیلی خوب است چون درس های این ترم که به صورت آنلاین بود کمی سخت شد و حتی با وجود استادان خیلی خوب و مجرب در یادگیری دچار مشکل شدیم و معدل ما در این ترم کم شد. تنها چیزی که کمی ناراحت کننده شد، اعلام تخلیه خوابگاه بود، به این دلیل که برای برگشت به خوابگاه مشکل داریم. پروازی برای تهران به کابل نیست و اگر هم باشد قیمت بسیار بالایی دارد که برای من دانشجو پرداخت این مبلغ سخت است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار