۰۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۵۶۰
WhatsApp Image 2020-07-22 at 19.15.41 (1)

اختتامیه جشنواره کرونازی با حضور مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی اجتماعی و جمعی از مدیران و کارشناسان این معاونت با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.


به گزارش عطنا، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این مراسم گفت: در این دوران که یک بیماری، همه ما را در جای جای این کره خاکی درگیر کرده است، اتفاق کوچکی نبود. این بیماری ابتدا ساحت زیستی ما را مورد حمله قرار داد و روزانه صدها نفر و در زمان هایی هزاران نفر جان خود را از دست دادند، در شرایطی که ما حتی یک مراسم سوگواری معمولی را نمی توانستیم برای آنها برگزار کنیم. در پی این اتفاق تلخی که رخ داد، زندگی اجتماعی و برآوردن نیازها و شادی ما مختل شد. زندگی در دانشگاه ها هم همین وضعیت را طی کرد و زنده بودن دانشگاه ها که بستگی به حضور جامعه دانشجویی داشت از حضور دانشجویان خالی شد.


او ادامه داد: وضعیت عادی نبود و نیست و با تجربه ای روبه‌رو شدیم که نه تنها نسل ما، که نسل های قبل از ما هم در این دوران جدید با آن روبه‌رو نبوده اند. پیامدهای مختلفی نه تنها در دانشگاه ها بلکه برای جامعه در پی داشت. بیکاری های گسترده ای در تمام کشورهای دنیا اتفاق افتاد و مسائل و بیماری هایی همچون افسردگی را به وجود آورد.



شالچی تصریح کرد: در این زمان که چنین وضعیتی رخ داد، دو راهه‌ای برای همه در زندگی دانشگاهی، به ویژه افرادی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فعالیت می کنند، به وجود آمد. یک راه این بود که با خالی شدن پردیس ها از دانشجویان که سرمایه های دانشگاه هستند، فعالیت اجتماعی دانشگاه هم تعطیل شود و راه دیگر هم این بود که در واکنش به این شرایط اجتماعی، سعی کنیم در مقابل این بحران ها در کنار هم بمانیم و با هم تلاش کنیم و دنبال راه حل و التیام دادن دردهایی که در این زمینه وجود دارد، باشیم. راهی که دانشجویان هنرمند و بدنه فرهنگی و هنری دانشگاه انتخاب کرد، این بود که ما به مسئولیت اجتماعی خود در این دوران عمل کنیم.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: دانشجویان به ویژه آنهایی که به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مند هستند و دانشجویانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، کسانی بودند که تصمیم گرفتند در کنار جامعه باشند و با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری به حل این بحران اجتماعی کمک کنند.


وی با بیان اینکه جشنواره کرونازی تلاشی بود برای اینکه جامعه دانشجویی و دانشگاهی بتواند به مسئولیت خود به ویژه در ساحت هنر که عالی‌ترین سطح محصولات فرهنگی است عمل کند، گفت: هنر وسیله‌ای برای بیان و به اشتراک گذاشتن احساسات، انتقال اطلاعات، معرفت ها و بینش ها و وسیله ای برای گفت‌وگو است تا بتوانیم درباره اساسی‌ترین مسائلی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی در محیط انسان‌ها با آن روبه‌رو هستیم، تدبیری بیندیشیم. جشنواره کرونازی برگزار شد تا بتواند عرصه ای باشد که فعالان فرهنگی و هنری دانشگاه ها، سهم خود را برای کمک به جامعه در دورانی که نا امیدی در حال گسترش است و زندگی های بسیاری دچار اختلال شده و افراد بسیاری عزادار از دست دادن نزدیکان خود هستند، ادا کنند.



معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود گفت: جشنواره کرونازی در حوزه های مختلف هنری طراحی شد و حدود 400 اثر از دانشجویان سراسر کشور توسط دبیرخانه این جشنواره دریافت شد. بیشترین آثار دریافتی به بخش شعر اختصاص دارد و بعد از آن حوزه عکس بیشترین شرکت کنندگان را داشت. آثار رسیده در حوزه هایی که به ادبیات مربوط می شد، کمیت و کیفیت بالاتری داشتند ولی بخش هایی چون پادکست و فیلم کوتاه که تلفیقی از هنر و تکنولوژی بود، نیاز به توجه و آموزش بیشتری دارد.


در بخش دیگری از این مراسم، مسعود فکری، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت امیرالمومنین(ع)، افزود: یکی از وظایف حوزه های فرهنگی تبدیل کردن وضعیت های ناگوار به وضعیت گواراست. به طور مثال وقتی در زندگی ما حادثه ناخوشایندی اتفاق می افتد، سعی می کنیم کارهای فرهنگی انجام می دهیم تا تلخی های آن اتفاق به شیرینی تبدیل شود و قابل تحمل شود و به نوعی آستانه تحمل را با انجام این فعالیت ها بالا ببریم. اینکه ذوق افراد در حوزه ادبیات و هنر فعال می شود را باید نقطه قوتی در یک عرصه تلخ دانست.



وی ادامه داد: بیماری کرونا پیامدهای سخت و ناگواری در عرصه زندگی انسان ها چه در بعد جسمانی و  بهداشتی و چه در بعد معیشتی و اقتصادی داشت حتی دست دادن که از نمادهای زندگی جمعی بود، محدود شده است. ولی اگر به آورده های این اتفاق هم نگاه کنیم متوجه می شویم فعالیت های اجتماعی  و فرهنگی در این شرایط دو خصوصیت داشته است. یکی میزان تاثیر منفی که می توانست در روح و روان افراد ماندگاری پیدا کند با انجام این فعالیت های فرهنگی کاهش پیدا کرد و دیگری تقویت نقش مهم همبستگی اجتماعی در نوع‌دوستی است. استفاده کردن از اینگونه موقعیت ها برای افزایش این دو بُعد یعنی کاهش اثرات منفی در روح و روان افراد و تقویت نقش همبستگی اجتماعی، موثر است.


فکری در پایان سخنان خود گفت: دانشگاهیان به ویژه دانشجویان، پیشگامان انتقال دهنده اتصال میان این برنامه های فرهنگی با بدنه جامعه هستند. هر دانشجویی با انجام فعالیت فرهنگی و هنری در خانواده خود روح امیدواری، صبر، بردباری، مواجهه با مشکلات و مدیریت کردن حادثه هایی از این دست که بخشی از آن در اختیار انسان نیست را زنده می کند. تقویت این ویژگی های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان از طریق دانشگاه ها و انتقال آنها به بدنه جامعه اتفاق می افتد. امیدوارم این تجربه حاصل شده با ماندگاری خود و انتقال آن به دانشگاه های دیگر سرمایه ای باشد که از آن در موقعیت های دیگر هم استفاده کنیم.


در ادامه مراسم، هدی غفاری، مدیر برنامه ریزی فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به فلسفه برگزاری این جشنواره، گفت: دانشگاه در کنار رسالت های اجتماعی خود و برنامه های آموزشی و پژوهشی، بر عرصه فرهنگی و کنشگری در عرصه فرهنگی مبتنی است. ما در یک فراخوان از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور درخواست کردیم، آثار خود را در مورد زیستن با کرونا برای ما ارسال کنند که با استقبال بسیار خوبی از طرف دانشجویان روبرو شدیم.



وی با اشاره به عنوان جشنواره با پسوند «زی» که مصدری از معنی هم زیستن است، افزود: یکی از وظایف اصلی دانشگاه و معاونت فرهنگی تاکید بر امید افزایی در این روزهای سخت است. زیستن با بیماری کرونا مسائلی را پیش آورد و معضلاتی برای روابط اجتماعی ما ایجاد کرد. اشاره به این مسائل و معضلات و همچنین نقش کادر درمان و بخش هایی که نوید زندگی را به ما می بخشند، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و امتداد شاد زیستن در این روزها از محورهایی بود که دانشجویان در قالب های مختلف هنری آثار خود را ارائه کردند. ما دانشجویانی داشتیم که در چند حوزه مختلف شرکت کرده بودند، بر اساس تصمیم کارگروه تخصصی که در دانشگاه تشکیل شد و بررسی های انجام شده، مقرر شد هر دانشجو در یک بخش شرکت داده شود تا حقی از دیگر شرکت کنندگان ضایع نشود. البته تلاش شد بهترین اثر دانشجویانی که در چند بخش شرکت کرده بودند، انتخاب شود. در این جشنواره  همچنین سعی کردیم از حضور داوران برجسته که در حیطه تخصصی خود صاحب نام هستند استفاده کنیم.


در پایان، نفرات برگزیده جشنواره کرونازی دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه های مختلف معرفی شدند.


بر این اساس و در بخش پوستر، فریبا دهقان از دانشگاه بوعلی سینای همدان رتبه اول را کسب کرد، عارفه سامی از دانشگاه الزهرا و زهرا پناهی از دانشگاه فنی و حرفه ای قم به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.


در بخش نقاشی و کاریکاتور، نیلوفر مسجدی زاده از دانشگاه علامه طباطبائی رتبه نخست را کسب کرد و هیئت داوران اثری را شایسته کسب رتبه دوم و سوم ندانست.


در بخش فیلم کوتاه، رحمان عباسی از دانشگاه زابل، حائز رتبه سوم شد و هیئت داوران هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول و دوم ندانست.


در بخش نمایشنامه نویسی نیز مهدی کریمی از دانشگاه علامه طباطبائی موفق به کسب رتبه سوم شد و هیئت داوران هیچ شرکت کننده ای را شایسته کسب مقام اول و دوم تشخیص نداد.


در بخش عکس، علی اکبریان میمند از دانشگاه علامه طباطبائی دوم شد. همچنین فاطمه احمدخانی از دانشگاه علامه طباطبائی، میلاد چشک از دانشگاه هنر اسلامی تبریز و عرفان ایران دوست از مجتمع آموزش عالی شیروان، شایسته تقدیر شدند. هیئت داوران هیچ اثری را شایسته کسب مقام های اول و سوم ندانست.


در بخش شعر، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول تا سوم تشخیص ندادند و از آثار آرزو سبزوار قهفرخی و سید محمدجواد میرصفی به عنوان اثرهای شایسته، تقدیر کرد.


در بخش داستان کوتاه، مینا علیزاده از دانشگاه علامه طباطبائی رتبه سوم را کسب کرد و هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان رتبه های اول و دوم انتخاب نکرد. در این بخش از آیلار یوسفی و گیدا نیک فرجام از دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر شد.


در بخش یادداشت نویسی و پادکست نیز هیئت داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر و کسب رتبه های اول تا سوم تشخیص نداد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار