۱۸ تير ۱۳۹۹ ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۹۶۲۲۸
ارتباطات

در روزهای اخیر هجمه‌هایی از سوی بعضی از رسانه‌ها، روانۀ دانشکدۀ علوم ارتباطات و جمعی از استادان این دانشکدۀ با سابقه شده است. روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی با انتشار جوابیه‌ای این اتهامات را رد کرده و رسانه‌های منتشر کنندۀ این اخبار جعلی را به حفظ حرمت پیشکسوتان دیروز و معلمان امروز دعوت کرده است.


به گزارش عطنا در این جوابیه آمده است: در روزهای شنبه چهاردهم و سه شنبه هفدهم تیر ماه جاری، خبرگزاری فارس بر خلاف انتظار با دو عنوان «تخلف در دانشگاه علامه از قانون منع به کارگیری بازنشستگان» و «افشای حمایت ضد انقلاب مشهور از اساتید ارتباطات دانشگاه علامه»، اطلاعات نادرست و اتهاماتی را متوجه فرآیندهای قانونی و علمی دانشگاه علامه طباطبائی و اعتبار و حیثیت نهاد علم و سرمایه های فرهنگی در حوزه ارتباطات نمود. دانشگاه بر اساس وظیفه خود در دفاع از کیان اخلاق، علم، قانون و حقوق بنیادین پیشگامان دانش و سرمایه های علمی و نهادهای آموزشی، اطلاعات ذیل را در اختیار افکار عمومی و رسانه­‌ها قرار  می‌­دهد:




  1. استاد فقید، دکتر کاظم معتمدنژاد که در خبر آن خبرگزاری با استناد سوگیرانه به چند سطر از خاطرات یک نویسنده، در اوان پیروزی انقلاب اسلامی به اتهام ناروا، متهم شده، پدر علوم ارتباطات ایران و از سرمایه های نمادین و علمی دانشگاه علامه طباطبائی است. او همواره در سویه انقلاب قرار داشت و به لحاظ علمی نیز در راه ­اندازی رشته های ارتباطات در کشور و نهایتاً تأسیس دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه‌طباطبائی نقش نخست را ایفا کرد.

  2. دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه به لحاظ سنت علمی و آموزشی از سابقه 53 ساله در قالب موسسه عالی روزنامه‌نگاری و سپس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی برخوردار است. این دانشکده پس از پیروزی انقلاب تعطیل شد و پس از تشکیل دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال 63، رشته‌های آن به یک گرایش و سپس یک رشته در دانشکده علوم اجتماعی تنزل یافت و پس از پیگیری‌­ها و مطالعات علمی با محوریت مرحوم دکتر معتمدنژاد بود که بار دیگر، رسماً در سال 1383 به دانشکده تبدیل شد و متاسفانه با پشت سرگذاشتن یک دورۀ وقفۀ 10 ساله، مقدمات تشکیل دانشکده ارتباطات از سال 1393 فراهم شد و در سال 1394 رسماً آغاز به کار کرد. امید است خلط مبحث و سوء استفاده از نام گذشته دانشکده ارتباطات و استادان آن برای مخدوش کردن نام دانشکده کنونی، تنها ناشی از یک بی اطلاعی تاریخی باشد.

  3. خبر نخست این خبرگزاری پیرامون بازنشستگی آقای دکتر محمد مهدی فرقانی، رئیس کنونی این دانشکده هم حاوی زنجیره‌ه­ایی از اطلاعات نادرست است. بر اساس مستندات پرونده، ایشان بازنشسته کیهان و یا هیچ مؤسسۀ دیگری نیستند و هیچگاه مسئولیت ریاست روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری را عهده‌دار نبوده‌­اند و اشتغال ایشان در دانشگاه در شرایط کنونی نیز مغایر با هیچ یک از مقررات علمی و اداری نیست؛ زیرا از یک سو، ایشان در اواخر بهمن ماه به سن بازنشستگی رسیده‌­اند که براساس رویه معمول دانشگاه، به منظور عدم ایجاد اختلال در فرآیند آموزش، بازنشستگی اعضای هیئت علمی در پایان هر نیمسال انجام می شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه پرونده درخواست ارتقای ایشان پیش از رسیدن به سن قانونی بازنشستگی در کمیته منتخب دانشکده به تصویب رسیده ­است، پیش از تعیین تکلیف این درخواست نمی توان حکم بازنشستگی صادر کرد. بنابراین، در خصوص بازنشستگی این عضو هیئت علمی، تمام موازین قانونی رعایت شده و ادعاهای مطرح شده مبنی بر وقوع تخلف در دانشگاه، خلاف واقع است.

  4. انتظار می‌­رود همۀ مدیران و دست اندرکاران رسانه ها که بسیاری از آنان دانش‌­آموختگان و دانشجویان این دانشکده هستند، بیش و پیش از هر شخص و نهادی این دانشکده و دانشگاه را  «خانۀ» خود دانسته و رعایت اصول اخلاقی، مسئولیت اجتماعی و احترام به اصل  اعتبار منبع را سرلوحۀ کار حرفه‌­ای خود قرار دهند.

  5. دانشگاه بنا به وظیفه و مسئولیت خود و به منظور دفاع از حیثیت استادان و مدیران متعهد خویش، در صورت لزوم اقدامات قانونی و حقوقی لازم را انجام خواهد داد.


 بی تردید، شکستن حرمت پیشکسوتان دیروز و معلمان امروز، شکستن حریم اخلاق و حرمت نهاد علم است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار