۰۷ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۴۵
کد خبر: ۲۹۵۹۳۵
شجاع احمدوند

معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در گفت‌وگوی اختصاصی با عطنا گفت: اگر برگزاری امتحان‌های پایان ترم به هر دلیلی موفق نباشد، تمام زحمت های دانشگاه و دانشجویان تحت تاثیر قرار می گیرد. دانشگاه تلاش کرده برای این مرحله، فرایندی به نسبت منطقی در پیش بگیرد. اولین کاری که انجام شد تهیه یک دستورالعمل نهایی بود که در پی جلسه‌های متعدد تهیه شد و در این دستورالعمل با توجه به اینکه سامانه قابلیت برگزاری 12 نوع آزمون را دارد، روی چهار نوع آزمون، چهارگزینه ای، تشریحی، شفاهی و کیفی بیشتر تمرکز شده است.


در ادامه مشروح این گفت‌وگو با دکتر شجاع احمدوند می آید.


با توجه به اینکه آزمون نیمسال جاری به صورت الکترونیکی برگزار می شود، چه تدابیری اندیشیده شده است تا دانشجویان با کمترین مشکل آزمون ها را به پایان برسانند؟


آموزش‌های مجازی دو مرحله داشت، مرحله نخست برگزاری کلاس ها بود که با همه اُفت و خیزها و مشکلاتی که وجود داشت، با همراهی عالی استادان و تحمل بسیار خوب دانشجویان و با کیفیت قابل قبولی به پایان رسید. مرحله دوم و نهایی که بسیار حائز اهمیت است، برگزاری آزمون های پایانی است. اگر برگزاری امتحان ها به هر دلیلی موفق نباشد تمام زحمت های دانشگاه و دانشجویان تحت تاثیر قرار می گیرد. دانشگاه تلاش کرده برای این مرحله، فرایندی به نسبت منطقی در پیش بگیرد. اولین کاری که انجام شد، تهیۀ یک دستورالعمل نهایی بود که در پی جلسه های متعدد تهیه شد. در این دستورالعمل با توجه به اینکه سامانه ما قابلیت برگزاری 12 نوع آزمون را دارد، روی چهار نوع آزمون، چهارگزینه ای، تشریحی، شفاهی و کیفی بیشتر تمرکز شد. بررسی های متفاوتی انجام شد که این آزمون ها به چه صورتی برگزار شود که کمترین آسیب را وارد کند و امنیت بالایی داشته باشد. بعد از این مرحله پرسش های استادان و دانشجویان آغاز شد. در گام دوم تجهیز زیرساخت ها و ارتقای سرورها را با دو هدف در دستور کار قرار دادیم تا هم فایل های ضبط شده در دسترس دانشجویان قرار بگیرد و هم آزمون نهایی روی سیستم آموزش دانشگاه انجام شود. گام سوم این بود که ساختار این سیستم را با توجه به ویژگی ها و انتظارات استادان و دانشجویان تدوین شود. به طور مثال ما در ذیل هر درس، آیکونی برای امتحان طراحی و همه اطلاعات عمومی امتحان، زمان، روز و ساعت را وارد کردیم و از استادان خواستیم که سوالات خود را در این آیکون ها بارگذاری کنند. برای انجام این کار زمان زیادی صرف شد ولی کار را تا حد بسیار زیادی آسان کرد. در گام چهارم آموزش یک هزار و 200 استاد و آشنایی آنها با تکنیک های برگزاری آزمون را در نظر گرفتیم تا مسئله‌ای برای بارگذاری سوالات امتحانی پیش نیاید. گام پنجم تهیه فایل های مختلف آموزشی برای استادان و دانشجویان بود تا با چگونگی برگزاری آزمون مجازی آشنا شوند. تمامی فایل های تهیه شده در یک زمان‌بندی منظم در اختیار دانشجویان و استادان قرار گرفت تا پاسخگوی دغدغه‌های آنها باشد. گام آخر برگزاری آزمون به صورت آزمایشی بود که در روزهای چهارم، پنجم و ششم تیرماه چهار مرحله آزمون در چهار زمان مختلف برگزار شد تا از ساختار برگزاری آزمون های نهایی مطمئن شویم و دانشجویان با خیال آسوده و بدون دغدغه در آزمون ها شرکت کنند.


آیا تمام آزمون ها به صورت تصویری برگزار می شود؟


خیر، تصویری نیست بلکه امکان تصویری برای آزمون ایجاد شده است. استادان از طریق چت‌روم‌های طراحی در جلسه های امتحان حاضر می شوند تا در صورت نیاز پاسخگوی سوالات و ابهامات دانشجویان باشند. در همین ساختار بخشی در نظر گرفته شده است که ممکن است استاد به دانشجویی پیغام دهد تا دوربین خود را روشن کند و این یک تکنیک نظارتی برای افزایش ضریب امنیت آزمون است. به همین دلیل از دانشجویان خواسته شده تا به صورت رسمی در جلسه امتحان شرکت کنند.


علت تاخیر در برگزاری آزمون‌های مقطع کارشناسی ارشد چیست؟


7 تیرماه نزدیک به 2 هزار و 300 دانشجو از ساعت 8 تا 10 صبح امتحان دارند که حدود یک هزار و 700 نفر، از دانشجویان در مقطع کارشناسی، 400 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 100 نفر در مقطع دکتری هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای ارسال آزمون نیاز به بارگذاری فایل دارند که این کار باعث ترافیک بالا و وارد شدن فشار به سامانه می شود. به همین دلیل آزمون دانشجویان کارشناسی ارشد با 40 دقیقه تاخیر برگزار می شود تا از ورود بار اضافی به سامانه جلوگیری شود و دانشجویان با خیال راحت‌تری در آزمون شرکت کنند. تاخیر ایجاد شده تنها برای راحتی دانشجویان است و این مدت تاخیر هم به همه دانشجویان اطلاع رسانی شده است.


چرا فایل‌های ضبط شده کلاس‌ها دیر در اختیار دانشجویان قرار گرفت؟


ما از ابتدا زیرساخت لازم و قوی را برای برگزاری کلاس‌های مجازی نداشتیم. چون از تمام ظرفیت های سامانه استفاده می شد، به طور طبیعی فشار بیشتری وارد می شد. به طور مثال در مقطعی فشار وارده به سامانه آنقدر زیاد بود که ما با قطع و وصلی هایی مواجه شدیم، پس برای کاهش و کنترل این مشکل تلاش کردیم نخست کلاس ها که مهمتر بود با مشکلات کمتری برگزار شود و در مرحله بعد فایل ها در دسترس دانشجویان قرار بگیرند. علت تاخیر ضعف زیرساخت ها و حجم بسیار زیاد اطلاعات در سامانه بود.


آیا حجم اینترنت مصرفی برای برگزاری آزمون ها رایگان است یا دانشجویان باید حجم اینترنت خریداری کنند؟


متاسفانه به دلیل تناقضاتی که در واگذاری اینترنت رایگان به دانشجویان پیش آمد، توصیه اکید ما این است که دانشجویان از داشتن حجم اینترنت لازم برای برگزاری آزمون اطمینان پیدا کنند تا در زمان برگزاری آزمون با مشکلی روبه‌رو نشوند.


اگر در حین برگزاری و یا پایان آزمون امکان ثبت نهایی پاسخ به هر دلیل وجود نداشت، چه تدابیری برای دانشجویان در نظر گرفته شده است؟


سامانه به گونه ای طراحی شده است که پاسخ هر سوال در لحظه ثبت می شود و به طور مثال اگر دانشجو در حین آزمون دچار قطعی اینترنت یا برق شود مطمئن باشد که پاسخ سوالات قبلی در سامانه ذخیره شده است. اگر استثنائاتی هم پیش بیاید و دانشجویانی با مشکل مواجه شوند، جزئیات بعد از آزمون به دانشجویان اطلاع رسانی می شود. دانشجویان ما برای شرکت در آزمون هیچگونه نگرانی و اضطراب نداشته باشند.


نقش استاد در نمره و ارزیابی دانشجویان چه میزان است؟


نمره نهایی در اختیار استاد است و استاد در ارزیابی نهایی نقش 100 درصدی ایفا می کند.


در پایان اگر نکته ناگفته‌ای وجود دارد، بیان کنید.


نکته خاصی نیست از زحمت های استادان، کارکنان و همکاری بی نظیر دانشجویان قدردانی می کنم. از همه دانشجویان و استادان خواهش می کنم ذره ای نگرانی و استرس نداشته باشند و با خیال راحت خود را برای آزمون ها آماده کنند. آزمون ها در نهایت استاندارد طراحی شده و استادان هم همکاری لازم را برای مراعات دانشجویان نسبت به ترم های قبل دارند. دانشجویان خیلی به نتیجه امتحان فکر نکنند بلکه سعی کنند در لحظۀ آزمون آنچه را که آموخته‌اند به شکل منظمی در پاسخنامه‌ها بیاورند. ما امید داریم که نتیجه این ترم دانشجویان از ترم های دیگر بهتر خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار