۰۴ تير ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۹۵۹۰۲
آئین اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه طباطبائی

اختتامیه چهارمین دوره جشنواره رویش دانشگاه علامه طباطبائی با حضور، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از معاونان، مدیران و دانشجویان دانشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.


به گزارش عطنا، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این مراسم گفت: این مراسم جهت قدردانی از ده‌ها دانشجویی است که با سختی ها تلاش کرده‌اند چراغ فرهنگ را روشن نگه دارند و زحمت کشیده‌اند اختتامیه را خوب برگزار کنند. اما متاسفانه پدیده کرونا ظهور کرد. در حالی‌که  ما به سالن های مملو از دانشجو در جشن ها و دانشجویان ایستاده در سالن عادت داشتیم.


وی ادامه داد: در تطبیق با این بحران و شرایط خاصی که داریم دوستان کانونی پیشگام بودند. ده ها برنامه اجرا کردند و مجموع دوستان کانونی بیش از 200 برنامه را در همین ایام کرونا به سامان دادند. در میان انواع فعالیت هایی که انجام می شود و ارزشمند هستند، کانون های فرهنگی اجتماعی دانشجویی پیشگامند و شاید در پیوند سه کار ویژه ای که دانشگاه دارد، بیشترین نقش را دارند.



شالچی با اشاره به اینکه سه کار ویژه اصلی دانشگاه عبارت از آموزش، پژوهش، و فرهنگ است، تصریح کرد: کانون ها بیش از هر بخش دیگری به تحقق این سه کارویژه اشتغال دارند. تمام  فعالیت کانون های دانشگاه های کشور نزدیکترین هماهنگی را با این بخش ها دارند. همچنین در کانون ها خرده فرهنگی وجود دارد که آن بسیار ارزشمند است. یکی از آنها این است که شما در کانون‌ها کمترین اختلاف را می بینید، در حالی‌که اغلب فعالیت های دانشجویی در کنار فوایدی که دارند، شکاف های اجتماعی را هم نمایندگی می کنند ولی  یکی از محاسنی که در کانون ها می بینیم این است که در جامعه ای که ما بیش از پیش نیاز به انسجام اجتماعی داریم، کانون ها این رسالت را خیلی خوب انجام می دهند.


این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از رسالت هایی که کانون ها به خوبی از پس آن بر می آیند، مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. کانون های متعددی مثل خیریه، هلال احمر و... دغدغه دانشجویی را در میان دانشجویان زنده نگه می دارند و دنبال می کنند که کار بسیار ارزشمندی است. رسالت سوم کانون ها این است  که به هنر می پردازند. بزرگان خیلی بهتر می دانند که هنر یکی از عالی‌ترین نمودهای زندگی بشری است و حاصل زندگی ما انسان ها در این صدها هزار سال است. نقطه اوج فضیلت های انسانی در هنر است. کانون های مختلف هنری مثل فیلم و عکس و... به این عالی‌ترین وجه انسانی می پردازند که بسیار ارزشمند است.


شالچی در ادامه با ارائۀ گزارش عملکرد یک‌ساله کانون ها اظهار کرد: آثاری که در رویش چهارم شرکت کرده است 798 اثر بوده که حاصل تلاش صدها نفر از دانشجویان بود که  در مقایسه با آثار دوره قبل به لحاظ کمی قابل توجه بود و حدود بیش از 10 برابر رشد داشته است. در بعضی بخش ها مانند پوستر و گرافیک رشد چهار برابری داشته ایم و 64 اثر در این دوره از رویش شرکت کرده اند. در حوزه ادبیات که یکی از حوزه های کلیدی است که ما را به میراث فرهنگی اسلامی – ایرانی خودمان نزدیک می کند هم رشد داشته ایم.



وی ادامه داد: در حوزه ترانه از دو ترانه در رویش سوم به 35 ترانه رویش چهارم رسیدیم. در حوزه شعر کلاسیک اقبال دانشجویان گسترش پیدا کرد و این شمه ای بود از فعالیت های دوستان کانونی و ما مطمئن هستیم در  این 15 هزار دانشجویان علامه استعداد های فراوان هنری و فرهنگی  وجود دارد. من در پایان تشکر می کنم از  صدها دانشجویی که در فعالیت های فرهنگی دانشگاه علامه فعالیت کردند و علیرغم شرایط سخت کرونایی که در پیش داریم کماکان چراغ هنر و فرهنگ و ادب را روشن نگه داشته‌اند.


در ادامه این مراسم، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم طی سخنانی گفت: فلسفه وجود  مجموعه‌های کانونی و تشکل‌های دانشجویی به این خاطر است که به حیات و سر زندگی دانشگاه جان تازه و رمق تازه می‌بخشند. برگزاری این جلسه نشان از  زنده بودن و توجه داشتن به حیات و سر زندگی و نشاط در فضاهای آموزشی و دانشگاهی است.


غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: به تعبیری  دانشگاه باید صاحب سرمایه فرهنگی و در کنار سرمایه های دیگر مجموعه موثر باشد. کلیدی‌ترین مجموعه تولید این سرمایه، حفظ  و ارتقای آن، کانون ها هستند. به‌ویژه جنس کار و فعالیتی که دنبال می کنند. نکته دیگر اینکه ما در شرایط کرونایی هم در کنار مجموعه تشکل هایی  که داشتیم، کانون‌ها، بر اساس گزارش هایی که داریم نسبت به این مسئله ورود بیشتر و دقت بیشتری داشتند و کارهای  خیلی خوبی را انجام داده اند.



معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: در پویشی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کرد، مجموعه های کانونی ورود بیشتری را داشتند که از این بابت باید از شما عزیزان عرض تبریک و تحسین دارم.


وی در پایان گفت: در پرتو توجهی که این مجموعه ها در حیطه مسئولیت اجتماعی دارند باعث ایجاد انسجام و وفاق اجتماعی و به صورت مشخص سبب پویایی و نشاط در جامعه و تقویت امید می شوند. امید است این افتخار آفرینی همچنان استمرار داشته باشد.


حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی هم در سخنانی گفت: بین دفتر نهاد رهبری در دانشگاه و بخش فرهنگی دانشگاه، هماهنگی و همکاری کامل وجود دارد و این نهاد در بخش های مختلف به کمک معاونت فرهنگی می رود و از فعالیت های آن حمایت می کند. ما همواره برای کمک کردن به حوزه فرهنگی و پیشرفت آن پیشگام هستیم.



وی بیان کرد: تعبیر ما با تعبیر اشخاصی که فرهنگ را به حوزۀ کوچکی محدود می کنند، متفاوت است. مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند که فرهنگ زیربنای جامعه است. نه زیربنایی که در کنار سایر عوامل قرار بگیرد، مانند عقاید بعضی نظریه پردازان مثل جفر الکساندر که فرهنگ را در کنار دیگر عامل ها، زیربنای جامعه می داند.


در بخش دیگری از این مراسم، هدی غفاری، مدیر دفتر نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار کرد: امسال جشنواره رویش رشد خوبی را از نظر ارسال آثار داشت. ما رشد 11 برابری نسبت به سال گذشته داشتیم و 798 اثر در حوزه فردی و 15 کانون در حوزه کانونی با ما همراه بودند.


وی ادامه داد: به اقتضای رشد کمی و کیفی آثار، سعی کردیم در حوزه آثار در خدمت داورانی باشیم که هر کدام در حیطه تخصصی خودشان صاحب نام بودند. به طور مثال جناب آقای دکتر دهکردی که همواره با ما همراه هستند، از وزارت علوم سرکار خانم نعمتی و جناب آقای بنایی در حوزه شعر آقایان بیگی و شکارسری از داوران صاحب نامی هستند که با در جشنواره شعر فجر شناخته شده هستند.



این استاد دانشگاه اظهار کرد: در این دوره یک نوآوری داشتیم و از داوران دانشجویی هم استفاده کردیم که جزو برگزیدگان سال های قبل ما بودند. کانون ها مسیر فعالیتشان را حتی در ایام کرونا با جدیت ادامه دادند.


غفاری تاکید کرد: ما جشنواره کرونازی را داشتیم که 396 اثر برای آن ارسال شد. در ایام کرونا هم 167 فعالیت که شامل وبینار، مسابقه، کارگاه و... بود، با استقبال خوب دانشجویان همراه شد. جشنواره قرآنی، جشنواره مجازی رضوان هم در نوع خود بسیار ممتاز بود و با استقبال خوبی همراه شد.


او تصریح کرد: مقایسه آماری با سال های قبل نشان می دهد دانشجویان علاقه‌مند به حوزه قرآن هم در عرصه مجازی، چه در مسابقات و چه در عرصه مجازی با ما همراه بودند. آمارها را که رصد می‌کردیم بالغ بر 60 درصد دانشجویان فعال ما از دانشجویان دختر هستند. از مجموع 15هزار و 799 دانسجوی دانشگاه علامه‌طباطبائی حدود 9هزار نفر دانشجوی خانم هستند و از این تعداد 4هزار و 384 نفر معدل بالای 17 دارند. به واقع هم در عرصه آمورش و هم در عرصه فرهنگ دختران ما موجب افتخار هستند.


گفتنی است، طی این مراسم از خانوادۀ جهادگر آسمانی، شهید حسین علیمرادی که از فعالان کانون خیریه دانشگاه علامه طباطبائی بود و در راه جهاد فرهنگی و علمی هم به شهادت رسید، تقدیر شد.


بر این اساس، اسامی کانون های برگزیده و نفرات برتر هر حوزه به صورت زیر اعلام و از آنها تقدیر شد.

  • تندیس استاد مشاور برتر چهارمین جشنواره رویش به پاس راهنمایی‌ها و راهبری‌های موثر و مستمر اهدا شد به خانم دکتر سمانه عابدی، استاد  مشاور کانون محیط زیست

  • برگزیده بخش داستان‌نویسی چهارمین جشنواره رویش: سرکار خانم مینا علیزاده

  • لوح شایسته تقدیر بخش نثر ادبی به صورت مشترک تقدیم شد به: سرکار خانم لیلا جعفرخواه و  آقای علی شریعتی

  • تندیس نثر ادبی برگزیدۀ جشنواره تقدیم شد به: جناب آقای علی اکبریان میمند

  • تندیس ترانه برگزیدۀ رویش تقدیم شد به: علی اکبریان میمند

  • تندیس شعر کلاسیک برگزیدۀ چهارمین جشنواره رویش دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مشترک تعلق گرفت به: جناب آقای علی اکبریان میمند و سر کار خانم آرزو سبزوار قهفرخی

  • تندیس شعر سپید برگزیده این جشنواره تعلق گرفت به: علی اکبریان میمند

  • برنده تندیس ایدۀ برگزیدۀ بخش ایده پردازی جشنواره رویش: علی اکبریان میمند

  • چهرۀ برتر کانونی چهارمین جشنواره رویش دانشگاهی: علی اکبریان میمند

  • تندیس جشنواره رویش در بخش پوستر تعلق گرفت به: هادی سلطانی

  • تندیس بخش خوشنویسی تعلق گرفت به: محمد حسن جانفدا

  • برگزیده جشنواره در بخش نقاشی: جناب آقای امیرگلرخی

  • عنوان شایسته تقدیر بخش صنایع دستی چهارمین جشنواره رویش اهدا شد به: ابوالفضل مهدی‌لو و محدثه سادات غضنفری

  • دانشجوی برگزیده بخش صنایع دستی جشنواره: سرکار خانم صبا محبی

  • عکاسان شایستۀ تقدیر چهارمین جشنواره رویش داخلی دانشگاه علامه طباطبائی: آقای یونس جوان دلوئی و سرکار خانم ساجده حاج‌علی

  • برندگان تندیس جشنواره در بخش عکس به صورت مشترک: آقای علی اکبریان میمند، خانم صبا محبی و سرکار خانم  مونس نادری

  • عنوان شایسته تقدیر بخش آواز اصیل ایرانی تعلق گرفت به: نریمان صداقت سیاهکل

  • تندیس برگزیده بخش آواز اصیل تغلق گرفت به: محمدرضا حیدری

  • دانشجوی شایسته تقدیر بخش نوازندگی سازهای جهانی: علی بافتی زاده

  • برندۀ تندیس نوازندگی برتر سازهای ایرانی: نریمان صداقت سیاهکل

  • عنوان شایسته تقدیر بخش موسیقی انقلابی: سید محمد هادی قاسمی

  • تندیس موسیقی سنتی برتر جشنواره تقدیم شد به: محمدرضا حیدری

  • تندیس موسیقی مذهبی برتر جشنواره تقدیم شد به: سید محمدهادی قاسمی

  • دانشجوی شایسته تقدیر بخش فیلمنامه نویسی جشنواره برای فیلمنامه «گوشتِ تلخ»: آقای فرید حاجی

  • تندیس فیلمنامه برتر جشنواره رویش برای فیلمنامه «قصه زنی که شوهرش را کُشت» تقدیم شد به: عاطفه باقری

  • تندیس نمایشنامه برتر جشنواره رویش برای نمایشنامه «سیزده سال پیش که سیزده سالم بود...» تقدیم شد به علی اکبریان میمند

  • تندیس فیلم‌های کوتاه برتر در بخش‌های داستانی و مستند تقدیم شد به: فرید حاجی برای فیلم داستانی خیزران و فاطمه بنیادی برای فیلم مستند ام هُنادی

  • برگزیده حوزه کانون های هنری-ادبی: کانون فیلم و عکس

  • برگزیده حوزه کانون های اجتماعی: کانون ایرانشناسی و گردشگری

  • برگزیده حوزه کانون های فرهنگ و اندیشه: کانون کتاب و کتابخوانی

  • شایسته تقدیر حوزه کانون های هنری- ادبی: شعر و ادب

  • شایسته تقدیر حوزه اجتماعی: کانون های هلال احمر و محیط زیست

  • شایسته تقدیر حوزه فرهنگ و اندیشه: خبر و رسانه

  • برگزیده کانون های حوزه مذهبی: کانون قرآن و عترت

  • تندیس کانون برگزیده دانشگاه علامه طباطبائی با نظر هیئت محترم داوران تعلق گرفت به: کانون کتاب و کتابخوانی به دبیری علی اکبریان میمند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار