۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۹۵۴۹۰
هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، هادی خانیکی، در این دیدار با اشاره به اینکه بحران کرونا به تصور زمینه ای ما برای همکاری با دانشگاه دامن زد، گفت: این حجم از کار خیری که با ماهیتی متفاوت به بهانه مقابله با این همه گیری انجام شد، یکی از تغییراتی است که زمینه را برای رشد روندهای همبستگی ساز فراهم کرد.


وی ادامه داد: در حال حاضر با پزشکانی رو به رو هستیم که در برخی مواقع ایده ای برای اطلاع رسانی ندارند. باید اقدامات استراتژیکی در زمینه ارتباطات سلامت صورت گیرد. در همین راستا پاییز سال جاری دهمین نشست روان و رسانه برگزار می شود.


مدیر گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبائی از آمادگی طراحی دوره کارشناسی ارشد ارتباطات و سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: ترجیح بر طراحی دوره ها در مقطع کارشناسی ارشد است و مقطع دکترا با نگاه دقیق‌تر و متمرکز بر حوزه ای خاص باید طراحی و راه اندازی شود.


وی ادامه داد: با ارائه مباحث جامعه شناسی، اقتصاد و ارتباط سلامت در این دوره ها، راه های اطلاع یابی درست کوتاه می شود، توان ارتباطی مردم بالا می رود و ماهیت ارتباطات را بیشتر درک می کنند.


رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو از آمادگی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای برگزاری وبینار، سمینار و نشست های مشترک پژوهشی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: سامان دادن اقدامات نهادی از اولویت های این همکاری محسوب می شود.



زرین زردار: دوره‌های کوتاه مدت رسانه برای رزیدنت‌های رشته‌های پزشکی برگزار شده است

زرین زردار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی و دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو هم با اشاره به اهمیت طراحی دوره های میان رشته ای، گفت: درس هایی باید طراحی شود که برآیند دو حوزه ارتباطات و سلامت باشند و فارغ التحصیلان آن باید بتوانند مسائل حوزه سلامت را از راه های ارتباطی حل کند.


وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم در حوزه های کوچکتر آزمون و خطاهایی صورت دهیم. به همین منظور دوره های کوتاه مدت رسانه برای رزیدنت های رشته های پزشکی برگزار شد.


زردار در پایان پیشنهاد همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در زمینه طراحی واحد آموزش آنلاین با موضوع کرونا و ایجاد بستر مناسب برای تعریف پروپوزال هایی با دو موضوع ارتباط و رسانه توسط دانشجویان ارائه داد.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: ایجاد بستر مناسب برای راه‌اندازی رشتۀ ارتباطات سلامت لازم است

علیرضا زالی با اشاره به لزوم حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه های نسل سوم، پرداختن به دوره های بین رشته ای و رشته های بین بخشی در این مسیر را بسیار ارزنده خواند و گفت: در تعاریف پایه تکنولوژیک، دانشگاه هایی که به علوم بهداشتی و سلامت می پردازند، باید سهم مطلوبی را در حوزه علوم انسانی بازتعریف کنند.


زالی در با اعلام آمادگی برای گسترش همکاری با این گروه، نسبت به ایجاد بستری مناسب برای راه اندازی رشته ارتباطات سلامت ابراز امیدواری کرد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: جدایی دانشگاه های علوم پزشکی از دانشگاه های فنی و پایه به کمرنگ شدن وجوه علوم انسانی در دانشگاه دامن زد و اکنون به عنوان یک نقطه آسیب شناسانه به آن توجه داریم.



زالی: کرونا دانشگاه‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده است

زالی، اظهار کرد: این موضوع نقطه عطفی شد تا وظایف، راهبردها، برنامه ریزی ها و آینده نگاری های دانشگاه علوم پزشکی تغییر کند، اما در حال حاضر از کرونا به عنوان یک فرصت برای تلفیق دانشگاه ها استفاده می کنیم. چرا که کرونا دانشگاه ها را به هم نزدیک تر کرده و زمینه همکاری های مشترک را افزایش داده است.


فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه در اپیدمی کووید-۱۹ نیاز به تحلیل های بسیار پیچیده ای وجود دارد، ادامه داد: از روزهای اول نگران بودم با نگاه های ساده انگارانه به کرونا مواجه شویم. به مرور زمان، هنگامی که ابعاد اقتصادی و اجتماعی این بحران بیشتر جلوه کرد، این نگرانی به واقعیت تبدیل شد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: اگر بتوانیم موضوع کرونا را از یک بحث درمانی به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم و این نگرانی را به همه آحاد شهروندی بسط دهیم، بسیاری از مسائل نظام سلامت حل می شود و تاب آوری اقتصادی و اجتماعی مردم هم تحت الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت.


زالی با بیان اینکه تاکنون کار پژوهشی در زمینه تغییرات خلقی به صورت مستند انجام نشده است، گفت: طبق مطالعات و نظرسنجی های صورت گرفته، در برخی از رفتارهای مردم در جریان اپیدمی کرونا هیجان و تنش مشاهده می شود، این موضوع باید با یک مدیریت هوشمندانه هدایت شود و نیاز به انجام یک پروژه پژوهشی در این زمینه احساس می شود.



ضرورت گسترش همکاری‌های پژوهشی با دانشگاه علامه‌طباطبائی

زالی با اشاره به لزوم گسترش همکاری های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دانشگاه علامه‌طباطبائی عنوان کرد: باید چند موضوع بین بخشی را به عنوان کار پژوهشی مشخص و آغاز کنیم.


وی در خصوص افزایش همکاری های آموزشی با دانشگاه علامه طباطبائی در قالب رشته ارتباطات سلامت، افزود: برای تحقق این امر به ویژه در بحث رسانه ها نیازمند تربیت افرادی هستیم که نگاه به یک موضوع خاص بین رشته ای نداشته باشند. در واقع مفهوم کلی ارتباطات با هر ابعاد آن باید در نظر گرفته شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: امضای تفاهم نامه در این راستا با دانشگاه علامه طباطبائی نقطه شروع خوبی برای شناسایی افراد توانمند و تشکیل گروه های علمی و فکری مشترک است و دانشگاه به عنوان دریچه ابتدایی در این زمینه آمادگی کامل دارد.



نحوه اطلاع‌رسانی و انتقال اطلاعات به مردم یکی از معضل‌های ایام کرونا است

علی ماهر، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی در این دیدار یکی از بزرگترین مشکلات ارگان ها به ویژه ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران را نحوه اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات به مردم دانست و گفت: این معضل در بحران کرونا باز هم خود را نشان داد و نیاز به ارزیابی و برنامه ریزی دقیق تر احساس شد.


وی ادامه داد: باید افرادی را پیدا کنیم که در بحران ها بدون اینکه به جامعه استرس وارد کنند، اطلاع رسانی و آموزش درستی داشته باشند و بتوانند به نوعی استرس زدایی کنند.



لزوم وجود توانایی ذهنی سلامت محور در حوزه ارتباطات

حائری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اهمیت توانایی ذهنی سلامت محور در حوزه ارتباطات را بسیار پررنگ خواند و بیان کرد: در این زمینه افرادی که دید پزشکی عمیقی دارند همچون پرستاران، ماماها، دندانپزشکان، داروسازان و متخصصان امور بهداشتی، از لحاظ مهندسی ذهنی در ارتباطات موفق تر خواهند بود و جایگاه شان را بهتر پیدا می کنند.



یکی از دغدغه‌ها در بحران کرونا، رشد قارچ‌گونۀ اطلاعات و تولید محتوا توسط افراد متخصص و غیر متخصص است

مژگان کریمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به زمینه های همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی، عنوان کرد: راه اندازی پویش های مشترک در زمینه ارتقای سواد سلامتی و سواد رسانه ای، ایجاد رشته ارتباط سلامت با گرایش های مختلف در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، انعقاد تفاهم نامه به منظور بسط پژوهش های حوزه علوم انسانی و سلامت و تعریف و فرصت های پژوهشی با نگاه به تجربه مدیریت بیماری کرونا از ابعاد این همکاری خواهد بود.


وی ادامه داد: یکی از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بحران کرونا رشد قارچ گونه اطلاعات و تولید محتوا توسط افراد متخصص و غیر متخصص است. در این زمینه بسیاری از حوزه های تخصصی نتوانستند به درستی تولید محتوا کنند؛ اما از طرفی بسیاری از افراد غیرمتخصص مطالب نادرستی تولید می کردند و این موضوع ضرورت ارتقای سواد سلامت جامعه را بیش از پیش پررنگ کرده است.


کریمی ادامه داد: اشتراک سواد سلامت و سواد رسانه ای، لازم و ملزوم یکدیگر است، به ویژه در بحران کرونا که مصرف رسانه ای در بین اقشار افزایش یافت. همچنین در این زمینه نیاز به استفاده از روش های تزریقی و ۲ مرحله ای در آموزش عموم مردم همچون بازی گونه سازی بیشتر احساس شد.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به اینکه کرونا نحوه ارتباطات را دستخوش تغییر کرده است، گفت: ابتدا باید سطح استفاده مردم از پلتفرم های اطلاع رسانی و چالش ها و فرصت ها در این زمینه را بسنجیم؛ چرا که در جریان این اپیدمی سطح ارتباطات بین فردی و استفاده از پلتفرم های ارتباطی تغییر کرده است.


وی در پایان بر لزوم گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد و این فرصت را برای افزایش همکاری های بین بخشی با هدف ارتقای سواد سلامت ارزشمند خواند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار