۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۹۵۳۹۸
دکتر احمد گلمحمدی

نشست آسیب شناسی کارآمدی دولت در جمهوری اسلامی ایران به همت قطب علمی دولت پژوهی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، این نشست با حضور دکتر احمد گلمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت آنلاین برگزار شد.
وی در این نشست به آسیب شناسی کارآمدی دولت در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
این استاد دانشگاه در ابتدا تعریفی برای کارآمدی دولت ارائه داد و گفت: البته تعریف کارآمدی دولت نیازمند تعریف دولت است، بنابراین اگر بخواهیم دولت را تعریف کنیم می‌توان گفت دولت نهاد مدعی اعمال انحصاری زور مشروع در قلمرو معین است. این نکته نباید فراموش شود که منظور از دولت به معنای استیت (State) است نه حکومت یا قوه مجریه.
گلمحمدی ادامه داد: پس، دولت در اصل نهاد ضامن بقا و ارتقای زندگی اجتماعی با امنیت آفرینی از طریق ساماندهی اعمال زور است و یا به بیانی دیگر، دولت در اصل نهاد قانون ساز و قانون بان است.
این عضو هیئت علمی در تشریح آسیب شناسی کارآمدی دولت در ایران گفت: ناکارآمدی فزاینده دولت در ایران به معنای ناتوانی فزاینده دولت در جلوگیری از قانون گریزی یا ناپایبندی به قانون است. حال با فراگیری شتابان قانون گریزی و عادی شدن آن شاهد قانون گریزی روزانه تقریباً همه ایرانیان هستیم. اما با عقلانی ترشدن قانون گریزی نظاره‌گر کاهش چشمگیر هزینه های قانون گریزی و افزایش هزینه‌های قانون‌مندی خواهیم بود.
گلمحمدی تبیین ناکارآمدی فزاینده دولت در ایران را تلاش برای بیان چرایی این پدیده دانست و در پایان در خصوص راهکار تعدیل ناکارآمدی دولت در ایران گفت: لزوم باز تعریف امر سیاسی و بازتعریف ماهیت و اهمیت دولت به عنوان نهاد و همچنین پذیرش رسمی تعریف مدرن از امر سیاسی به عنوان یک امر مستقل با ویژگی های خاص خود را شاید بتوان راه حلی برای این ناکارآمدی در نظر گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار