۰۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۹۵۳۱
ahmad-nia001

دکتر شیرین احمدنیا، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی  دانشگاه علامه طباطبائی، در گفتگوی اختصاصی با عطنا، گفت: رسانه ها در مساله سلامت روانی جامعه، مسئولیت اجتماعی سنگینی دارند. اختلالات روانی و بهداشت روانی و هرچیزی که در بعد سلامت اجتماع در رابطه با مسائل سلامت روانی اتفاق می‌افتد باید به‌طور درست توسط رسانه ها انعکاس داده شود.


او افزود: این رسانه‌ است که تاٌثیر بسیار زیادی بر میزان آگاهی بخشی به مردم دارد. این مسأله به بهبود اوضاع زندگی مردم کمک می‌کند. یک تیتر غلط در رابطه با یک بیماری یا یک مسأله اجتماعی می‌تواند ذهنیت‌ها را مخدوش کند اما اگر مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها به درستی صورت پذیرد، حقیقت و واقعیت‌های اجتماعی و امنیت روانی مردم به خوبی تاٌمین می‌‌شود.


استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه ادامه داد: کاهش طرد و تردیدی که در جامعه وجود دارد بسیار آسیب زاست و رسانه در این موضوع بسیار یاری رسان است. در بسیاری از موارد مشاهده شده‌است که رسانه‌ها به جای این‌که با اطلاع رسانی درست نقش مسئولیت اجتماعی خود را بر عهده بگیرند، در  خیلی از مواقع عکس عمل کردند و با ارائه اطلاعات غلط و برچسب زنی بحث طرد اجتماعی را تشدید کردند.


ahmad-nia-2


وی افزود:  اساتید بزرگ حوزه سلامت روان، واقعیت‌های جامعه را خوب تشریح می‌کنند و باید واقعیت‌ها را پذیرفت که اختلالات روانی بسیار گسترده است. تحقیقات نشان می‌دهد که یک سوم افراد ایران دچار این مساٌله هستند.اگر این مسائل درست انتقال داده شود، افراد متوجه می‌شوند که اختلالات روان در جامعه یک مشکل عمومی است و برچسب ایجاد نمی‌شود و اگر در اطراف ما چنین موردی پیش بیاید،  بهتر و مناسب تر با این مساله مواجه می‌شویم. رسانه‌ها می‌توانند نقش آموزشی برعهده گیرند و با معرفی بیماری‌ها و آسیب‌های روانی، کنار آمدن با این مشکلات را آسان‌تر کنند.رسانه‌ها در خدمت جامعه قرار می‌گیرند.


احمدنیا در رابطه با اخلاق پزشکی در ایران عنوان کرد: دانشجویان باید در زمینه اخلاق پزشکی مورد آموزش قرار گیرند. با برنامه ریزی درست و مناسب می‌بایست کدهای اخلاقی را دریافت کنند.این مساًله باید در چارچوب آموزش تحصیلات تکمیلی و عالی گنجانده شود و نظارتی بر عملکرد این افراد در مواجهه با بیماران به‌وجود آید.


آن‌چه که به عنوان منشور اخلاقی حقوق بیمار شناخته می‌شود و در تمام بیمارستان‌ها وجود دارد، ممکن است فقط در کاغذ نوشته شده باشد.و آن طور که باید به آن عمل نشود.این مسائله مربوط به پزشکان نیست و سایر مشاغل نیز باید این کدهای اخلاقی را رعایت کنند.


ahmad-nia-1

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار