۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۳۹
کد خبر: ۲۹۵۲۲۹
احسان خاندوزی در نشست تخصصی «چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از 13 آبان»

سید احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و نماینده تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی می‌گوید برای آنکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با توجه به شرایط خاص خود درباره بازار بورس تصمیم نگیرند، بهتر است یک شورای ثبات مالی طراحی شود تا توازن لازم بین ‌بخش‌های مختلف اقتصاد حاصل آید.


به گزارش عطنا، دومین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگوهای آزاد دانشگاه علامه با حضور سید احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و نماینده تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه به صورت مجازی در فضای اینستاگرام برگزار شد.


وی در این نشست گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که به سمت نظام تک حزبی و تک صدایی در حوزه سیاست نرفته است.


خاندوزی در ادامه با اشاره به سوابق خود گفت: با توجه به اینکه تنها فعالیت شبه حزبی و سیاسی که  تحت یک سازمان مردم نهاد به نام دیده بان شفافیت و عدالت داشته‌ام و هیئت مدیره این سازمان مردم نهاد بودم و همچنین دلبستگی خاصی به مسئله شفافیت به مثابه ابزار اصلاح و برگرداندن اعتماد به مردم دارم، حتما آن را در مجلس دنبال خواهم کرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: تحلیل بازار سرمایه به جهت اینکه هم با بخش واقعی اقتصاد یعنی حوزه تولید، صنعت، انرژی و خدمات پیوند جدی دارد و هم از طرف دیگر با بازار سرمایه، ارز و دارایی ارتباط دارد، بنابراین باید دقیق باشد. کارشناسان حوزه مالی معتقدند وضعیت فعلی به ویژه در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۸ و ماه‌های آغازین ۱۳۹۹ قابل توجیه نیست و نسبتی با شاخص‌های کلان اقتصادی ندارد (همان تقسیم P بر E) که در تحلیل بازار سرمایه بسیار استفاده می‌شود. به این معنا باید بازده شرکت‌های بورس در ماه‌های آینده به طور محسوسی افزایش یابد تا نسبت P بر E کاهش پیدا نکند.


او ادامه داد: چشم‌انداز بخش واقعی اقتصادی کشور نشان نمی‌دهد که اتفاق خاصی می‌افتد و بازدهی بالا می‌رود. بنابراین در حال حاضر بخش بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد دچار گسست است و این گسستگی در جایی پاره می‌شود و به نفع بخش واقعی رخ می‌هد. یعنی این پارامترهای بخش واقعی اقتصاد هستند که حباب‌های مالی را تخلیه و به جایی که باید باشند، بر می‌گردانند.


خاندوزی اظهار کرد: دکتر محمدی که قبلاً رئیس سازمان بورس بودند، پیشنهادی به عنوان «ایجاد سرعت‌گیری برای نرخ‌های سود برخی شرکت‌ها» ارائه کردند که به نظر من پیشنهاد بسیار موثری بود و اگر دنبال می‌شد چه بسا اکنون شرایط خیلی بهتری داشتیم. اما متاسفانه مسیری که از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دنبال شد و تا حدی متاثر این است که برای بانک مرکزی بحث کنترل ارز اولویت دارد و هر چه  حباب در بورس شکل بگیرد، بانک مرکزی پاسخگویی بدان ندارد و این منجر به این می‌شود که نقدینگی‌ها به سمت بازار ارز کشیده نشود، بنابراین یک تمایل پنهانی در میان مسئولان بانک مرکزی برای نسبت بورس و نسبت ارز وجود دارد. این هم در سیاست‌های ماه‌های گذشته بود.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: نکته‌ای مطرح کنم و آن این است که بر اساس تجارب بین‌المللی بسیاری از کشورها برای اینکه نسبت این چند بازار با هم تناسب پیدا کند، یک شورای ثبات مالی طراحی می‌کنند که این شورای ثبات مالی سعی می‌کند تمام بازارهای مالی را با هم ببیند و مشخص کند هجوم نقدینگی‌ها به کدام سمت بیشتر است یا میزان بازدهی کدامیک بیشتر است و توازنی بین بازارهای مالی ایجاد می‌کند. متاسفانه ما در کشورمان فاقد چنین سازوکاری هستیم. یکی از پیشنهادات مشخص من این است که چنین ساز و کاری در کشورمان تحقق یابد تا وزارت اقتصاد و یا بانک مرکزی بر اساس وضعیت خاص خودش درباره بازار بورس تصمیم نگیرد.


خاندوزی با اشاره به اینکه برای مجلس جدید شورای اسلامی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: ما در جمع کوچکمان گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم تا حوزه مجلس در این زمینه شفاف شد. اما از آنجایی ‌که رای‌ آوردن هر طرحی منوط به این است که بیش از نیمی از اعضای مجلس به آن رای دهند، بنابراین باید تلاشمان را داشته‌باشیم تا بتوانیم اقناعی را برای صحن علنی مجلس نسبت به واکنش به شرایط بازار سرمایه و... فراهم کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار