۰۴ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۹۵۱۶۲
آیین رونمایی از کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا در دانشگاه علامه‌طباطبائی

طی مراسمی با حضور سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، مجتبی زارعی، رئیس بسیج اساتید کشور، مهدی واحدی، رئیس کانون بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از صاحب‌نظران این حوزه از کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا با «رعایت نکات بهداشتی» رونمایی شد.


به گزارش عطنا، کامران شیوندی، مسئول گروه مسئله محور روان شناسی پساکرونا در این نشست با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: در سه ماه گذشته که پدیده کرونا در کشور و تمام دنیا شکل گرفت، کارگروه علمی آسیب های پساکرونا را به صورت علمی و جهادی تشکیل دادیم و شروع به کار کردیم. حدود 23 دانشگاه و 15 استان کشور با ما همکاری می کنند و اخیرا دانشگاه علوم پزشکی نیز پیرو تماسی که با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت پژوهشی داشتند در خواست کردند تا کمیته ای با ذکر عنوان علوم پزشکی تشکیل شود تا ذیل این کارگروه فعالیت کند.


وی با اشاره به فعالیت های انجام شدهدر کارگروه علمی آسیب های پساکرونا، گفت: از زمان شروع به فعالیت، رشته های روانشناسی، مدیریت، ارتباطات، علوم اجتماعی و علوم تربیتی و دانشگاه های بسیاری مانند دانشگاه زاهدان، بوشهر، بروجرد، بجنورد و تهران در این کارگروه با ما همکاری می کنند و در حال تلاش هستند.


شیوندی اعلام کرد: حدود 40 فرصت در پنج گروه مختلف و 50 تهدید در شش عنوان کلی شناسایی شده است. که در ذیل این کارگروه ها کمیته روان شناسی، کمیته فرهنگی- اجتماعی و کمیته خانواده است که اهداف آنها با هم متفاوت است. پژوهشگران ما تمام تجارب نخست زیستی کرونا را در کشور هایی مثل چین، بررسی کردند، تهدیدات را شناسایی و مطابق با بوم شناخت ما، آنها را پیاده سازی کردند و به صورت رویکرد آینده پژوهی ارائه داده اند. همچنین تاکنون، حدود 20 موضوع طرح های پژوهشی را تدوین کرده ایم، 20 کتاب در دست تالیف و ترجمه داریم و حدود 20 عنوان پژوهشی در قالب مقالات پژوهشی در نظر گرفته ایم.


وی گفت: زمانی که اعلام کردیم این اتفاق می افتد، هسته پژوهشی که با عنوان کارگروه علمی آسیب های پساکرونا درخواست داده بودیم در کمتر از یک هفته به تصویب رسید. همچنین دو مقاله که فراتحلیل و به صورت کیفی بود با دستور مستقیم مجموعه دانشگاه و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اداری، در اولویت مسائل و بررسی داوری قرار گرفت و این مقالات اکنون به چاپ رسیده است. اکنون اگر ستاد کل نیروهای مسلح، پژوهشگاه سازمان بسیج مستضعفان، دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز پژوهش های نهاد ریاست جمهوری و نهاد مجلس هر کدام یک چهارم از طرح های این کارگروه را مورد حمایت قرار دهند، به طور حتم در عرض شش ماه آینده که دنیا با موضوعات پساکرونا مواجه خواهد شد، ایران اسلامی پیش قدم و پیش قراول مقابله، کنترل، مدیریت و تنظیم این پدیده جدید است.


مسئول گروه مسئله محور روان شناسی پساکرونا بیان کرد: در روزهای نخست که به لحاظ مفهومی در حال بررسی بودیم، در رشته روانشناسی، مدیریت و علوم اجتماعی به این نتیجه رسیدیم که بهداشت جهانی آن عنوانی را که به عنوان فاصله اجتماعی مطرح کرد، اشتباه بوده است. پس با این سازمان مکاتبه کردیم که این فاصله اجتماعی را به فاصله فیزیکی تغییر دهد.


وی در پایان با اشاره به تهدیدهای موجود، گفت: دو تهدید در اولویت هستند. نخست اینکه در فاز اول بیشترین آسیب به بازاریان وارد شد. سرمایه بازارها در میدان رها شد و این سرمایه بدون حساب و کتاب در حال  وارد شدن به بورس است. اگر مشورت های ناصحیح به مسئولان ذیربط داده شود و مردم برای خرید سهام هجوم بیاورند به طوری که نشود مدیریت کرد، یک اغتشاش و بلبشوی اجتماعی را در آینده دور از انتظار تلقی نمی کنیم.  دوم مسئله ای است که هم زمان با موج دوم کرونا، ممکن است در کلانشهرها اتفاق بیفتد. خاصیت کلان شهرها این است که احتیاجات خود را از بازار تهیه می کنند. به لحاظ تاب آوری و مسائل روانشناختی در حال کسب و احیای ژنوم روانشناختی جامعه ایرانی با توجه به اقلیم ایران اسلامی هستیم که اگر این اتفاق بیفتد، ایران یک جهش عظیم در حوزه مسائل روانشناختی و جامعه شناختی در این زمینه خواهد داشت و ما این را به عنوان یک فرصت تلقی می کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار