۰۴ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۹۵۱۵۹
آیین رونمایی از کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا در دانشگاه علامه‌طباطبائی

طی مراسمی با حضور سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، مجتبی زارعی، رئیس بسیج اساتید کشور، مهدی واحدی، رئیس کانون بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از صاحب‌نظران این حوزه از کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا با «رعایت نکات بهداشتی» رونمایی شد.


به گزارش عطنا، سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این نشست با تبریک روز قدس، عید سعید فطر و سالگرد آزادسازی خرمشهر و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های نیروهای مسلح در مبارزه با کرونا، گفت: همیشه یک سوال از ما می شود که آیا از ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور اطلاع داشتید؟ به طور معمول هر اتفاقی که در کشور می افتد، نظامی‌ها همیشه برای خود و منطقه پیرامونی برآوردی دارند. با اتفاقی که در چین افتاد، بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم که این ویروس وارد کشور می شود یا خیر، نیروهای مسلح خود را را مجهز کردیم. در مرحله اول حفاظت از نیروهای مسلح در نظر گرفته شد، چون به محض اینکه ما در این حوزه  آسیب ببینیم، دشمنان حداکثر بهره برداری را از این فرصت می کنند. ما تنها کشور با شرایط موجود بر روی این کره خاکی هستیم که هر بلایی در آن نازل شود دشمنان از آن به عنوان یک فرصت علیه ما استفاده می کنند. بنابراین برای اینکه ما فرصت دشمن را تبدیل به تهدید و تهدیدعلیه خود را برای کشور، تبدیل به فرصت کنیم نیاز به برآورد دقیق اطلاعاتی داریم.


وی بیان کرد: احتمال ورود ویروس به کشور در برآوردها بود ولی اطلاع نداشتیم. روزی که اعلام شد این ویروس وارد کشور شده است، از همان ابتدا با آمادگی وارد این حوزه شدیم. نخست در صیانت از نیروهای مسلح، به دلیل ماموریت بسیار خطیری که در دریا، زمین و آسمان، درون و پیرامون کشور و در منطقه جبهه مقاومت دارند. به هر حال با آمادگی و برای کمک به دولت وارد فاز مقابله شدیم.


شکارچی ادامه داد: دشمنان در روزهای نخستین، اسم این کار ما را دخالت گذاشتند و ما تا روز 22اسفند، بنا به درخواست ستادی که در کشور با نظارت وزارت بهداشت و درمان تشکیل شده بود به صورت داوطلبانه کار کردیم. . بعد از آن به طور رسمی از نیروهای مسلح درخواست یاری شد و ما هم کمک به حوزه های مختلف کردیم. در همان روز فرمانده معظم کل قوا فرمانی مبنی بر تشکیل قرار گاه بهداشتی-درمانی صادر کردند. ستاد کل نیروهای مسلح و چهار سازمان تحت امرش، قرارگاه را با سرعت بالا و در روز 23 اسفند دایر کردند. از زمان دریافت فرمان مقام معظم کل قوا، هشت کمیته تخصصی ذیل این قرارگاه با مسئولیت ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح و با عضویت معاونین و نیروهای تخصصی وعضویت فرماندهان چهار سازمان تحت امر، به نام قراگاه بهداشتی-درمانی حضرت امام رضا(ع) راه اندازی شد.


وی افزود: مشابه این قرارگاه، همان روز در ارتش، سپاه، وزارت دفاع و نیروی انتظامی با کمیته های بهداشت و درمان، منابع انسانی، علمی و تحقیقاتی، پشتیبانی و لوجستیکی، رفع آلودگی و پاک سازی محیطی، امنیتی و انتظامی، غربال گری، فاصله گذاری فیزیکی، فرهنگی، اطلاع رسانی، معنویت و سلامت تشکیل و به عرصه عمل وارد شدند. این قرارگاه ها ذیل قرارگاه امام رضا(ع) کار خود را آغاز کرد. همان روز 4 هزار و 200 تخت را به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دادیم. ما توانایی بیمارستان‌های صحرایی و نقاحتگاه‌های مورد نیاز در سرار کشور، هر جا که ستاد تشخیص دهد راه اندازی کنیم را داشتیم.


سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه، 31 هزار و 850 کادر پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری نیروهای مسلح وارد کار مقابله با بیماری کرونا شدند، گفت: ما برای شش هزار 500 سرباز متخصص فراخوان زدیم و با اینکه همه این تعداد برای انجام کار  اعلام آمادگی کردند ولی برای کار در مراکز درمانی نظامی و دولتی تنها به 3 هزار و 943 نفر نیاز داشتیم. همچنین 54 هزار و 263 بسیجی متخصص در حوزه بهداشت و درمان برای کمک به دولت ورود پیدا کردند که واقعا کار بی نظیری در دنیا صورت گرفت و این کار حتی در قدرتمند ترین نیروهای نظامی دنیا هم انجام نشده است.


وی در ادامه به ورود حدود یک میلیون و 450 هزار بسیجی در حوزه مقابله با ویروس کرونا در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: با توانمندی نیروهای مسلح حدود دو هزار و 400 نفر در عمل، درگیر مقابله با ویروس شدند و همچنین نزدیک به 150 هزار نفر از نیروهای انتظامی در دو حوزه طرح فاصله گذاری اجتماعی و بحث امنیتی-انتظامی و عبور و مرور در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به کار گرفته شدند.


معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در مجموع در حوزه علم، تحقیقات و فناوری اتفاق مبارکی افتاد، گفت: واحدهای جنگ نوین نیروهای مسلح خیلی زود و ظرف کمتر از 48 ساعت که این یک کار منحصر به فرد در دنیاست، تغییر کاربری دادند. به طور مثال کارگاهی که تجهیزات نظامی تولید می کرد اقدم به تولید تجهیزات تخصصی بیمارستان ها کرد به طوری که اکنون امکان صادرات این تجهیزات را پیدا کرده ایم. هرچند در حال کمک به کشورهای همسایه هم هستیم. همچنین با توجه به خلاها، کمبودها و البته تحریم هایی که وجود دارد، ما در وزارت دفاع این قابلیت را به وجود آوردیم که هفته ای 10هزار کیت تشخیص را تولید کنیم و همین طور اقدام به تولید و نصب دوربینهای حرارتی در مکان های با جمعیت زیاد مثل فرودگاه ها کردیم. ناگفته نماند که 70 تا 80 درصد بارغربال گری کشور را هم بسیج مستضعفین به دوش کشید.


وی ادامه داد: در حوزه های مختلف درگیر شبهه پردازی و شایعه پردازی دشمن و یک جنگ روانی بودیم به این دلیل که روحیه و اعتماد مردم را از بین ببرند. علاوه بر آن اعتماد زدایی و ناامنی روانی، در عمل کارهایی هم در سوریه، لبنان، فلسطین،عراق و خلیج فارس انجام دادند و ما وارد یک جنگ ترکیبی، همزمان با ویروس کرونا  شدیم و این جنگ اگر خطرش بیشتر از ویروس کرونا نبود کمتر هم نبود. در این جنگ بسیجیان تمام عیار و با هدایت و راهبری ستاد کل نیروهای مسلح وارد صحنه شدند و اتفاقات بسیار مبارکی افتاد. در این مدت نه تنها در حوزه دفاعی اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت بلکه در حوزه هجومی و آفندی علیه دشمنان هم کارهای بسیاری انجام شد و دشمنان ما و در راس آنها آمریکا به چالش کشیده شدند.


شکارچی بیان کرد: در روزهای نخست شیوع بیماری افرادی که از دست می رفتند، حتی اقوام درجه یک از جمع آوری، غسل و کفن و دفن آنها سر باز می زند و این افراد بی سامان و بلاتکلیف بودند. به همین منظور قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه سلامت با حضور شش هزار طلبه و نیروهای مسلح تشکیل شد که هم به این رفع این مشکل و هم از لحاظ روحی و روانی به خانواده های قربانیان می پردازد و همچنین اجازه نمی دهد کادر درمانی و پزشکی کشور و خانواده های آنها به لحاظ روانی افت پیدا کند.


وی گفت: در کنار این اقدامات مهم و ارزشمند یک رزمایش هم انجام دادیم. یعنی تمام خلاها و نواقص خود را بررسی کردیم که اگر یک جنگ بیولوژیکی به صورت تمام عیار و همه جانبه و تاثیرگذار در عرصه های گوناگون در آینده اتفاق بیفتد وظیفه نیروهای مسلح و بسیج در چنین شرایطی چیست؟ و اکنون با کمال افتخار و صداقت می گوییم ما برای مقابله با یک جنگ تمام عیار بیولوژیکی آماده ایم و تمام خلاهای خود را آسیب شناسی و پر کرده ایم.


سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به متفاوت بودن ساختار کشور ایران با همه کشورهای دنیا، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس همین ساختار بود که ما را به پیروزی رساند. فلسفه پیروزی ما در جنگ با بیش از 30 کشور جهان، نخست اعتقاد به ولی فقیه در راس حکومت، دوم سرمایه اجتماعی و انسانی و سوم توجه به عالمان و کار علمی در جنگ بود. نیاز به حضور افراد نخبه در درون جنگ باعث شد تا ما با کمترین خسارت بتوانیم به بهترین نتایج برسیم. به طور مثال در زمان جنگ برای عبور از اروند شش ماه کار علمی انجام شد تا توانستیم از اروند عبور کنیم. من این جلسه را به فال نیک می گیرم چون در دوران بعد از کرونا اگر مشکلات آن با نگاه عالمانه پیشگیری نشود دوره پساکرونا خطرش از خود ویروس کرونا بیشتر خواهد بود. پیچیده ترین بخش شرایط کشور ما این است که همه دشمنان ما دست به دست هم داده اند تا این تهدید را برای خودشان تبدیل به فرصت کنند و حداکثر بهره  را از آن ببرند و ما با کارهای علمی باید مانعی در برابر این تهدیدها باشیم.


وی با بیان اینکه ما هنوز به اقتصاد درون زا نرسیده ایم، گفت: از مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی بیرون خواهد آمد و این سه مشکل با هم ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کند و در نهایت اگر این چهار مشکل دست به دست هم دهند می توانند به کشور آسیب وارد کنند، خطرآفرین باشند و بسیاری از دست آوردهای ما را از بین ببرند. ما برای حل مسائل اقتصادی به راه های برون رفت، راهبردها و سیاست هایی که بتواند مقابله کند، نیاز داریم. در بخش نیروهای مسلح کاری که لازم است را انجام می دهیم ولی باید یک هم افزایی با بخش کشوری و نیرو های کشوری انجام شود. استادان در دانشگاه ها رسالت سنگینی در این حوزه به دوش دارند که بگویند در دوره پساکرونا چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.


معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: طبق برآوردهای علمی، ما حاضریم کمک کنیم. ما فقط می توانیم کمک کنیم و نمی توانیم محور این کار قرار بگیریم. ما نیروهای مسلح یک کشور هستیم ولی ظرفیتی داریم. برای استفاده از این ظرفیت باید معبری باز شود تا قدرت مانور داشته باشیم. اگر معابر باز شود این ظرفیت عظیم قدرت حل مشکلات کشور را در همه عرصه ها دارد. دوران پساکرونا، یک دوره بسیار مهم است و می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود و بهتر است از این فرصت حداکثر بهره برداری را بکنیم، راه های نرفته را برویم و قله های فتح نشده را فتح کنیم. در غیراین صورت این فرصت با کم کاری و بی دقتی می تواند به یک تهدید تبدیل شود و این تهدید برای ما آسیب زا خواهد بود.


 وی ادامه داد: ما دو رسالت پیش روداریم. نخست اینکه از ورود آسیب پیشگیری کنیم و دوم اینکه نه تنها پیشگیری کنیم باید از این فرصت حداکثر بهره برداری را بکنیم. شما می دانید تقریبا دنیا هیچ کمکی در مقابله با ویروس کرونا به ما نکرد و همچنان تحریم ها را ادامه داد. ما روی پای خودمان ایستادیم و اقدام به تولید تجهیزات بیمارستانی و درمانی کردیم. لباس گان و کیت های تشخیص را در کشور تولید کردیم و این نشان داد این توانمندی در ما وجود دارد فقط باید این معبر باز شود. اکنون زمینه برای دلسوزانی چون استادان دانشگاه و گروه های جهادی مهیا شده است. دوران پساکرونا اگر دست به دست هم دهیم می توانیم تهدید را تبدیل به یک فرصت بسیار ارزشمند کنیم.


شکارچی در پایان گفت: اگر علم در خدمت انقلاب اسلامی قرار بگیرد برکت الهی به صورت مضاعف نصیب می شود و ما به جای اینکه یک کیلومتر جلو برویم هزاران کیلومتر جلو خواهیم رفت ولی اگر در خدمت حاکمیت دینی و انقلاب اسلامی قرار نگیرد کارکردش می شود آنچه در کشورهای اروپایی شاهد هستیم که دست به دامن کشور های دیگر شدند. به دزدی و غارت و چپاول اموال دیگران دست می زنند و به صورت هم چنگ می زنند. در صورتی که در این ماه مبارک رمضان سازمان بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و سایر بخش های کشور دست به دست هم دادند و با توزیع اقلام غذایی و بهداشتی در بین افراد مستضعف، نگذاشتند که مردم محروم و آسیب دیده طعم تلخ ویروس کرونا را بیش از حد تحمل کنند. رسالت استادان دانشگاه ها بسیار سنگین است چرا که جدا از کار علمی، تربیت افراد و جوانانی را بر عهده دارند که قرار است در گام دوم انقلاب این مسئولیت خطیر را به دوش بگیرند و این انقلاب را به پیش ببرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار