طی مراسمی با حضور سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، مجتبی زارعی، رئیس بسیج اساتید کشور، مهدی واحدی، رئیس کانون بسیج اساتید دانشگاه علامهطباطبائی و جمعی از صاحبنظران این حوزه از کارگروه علمی بررسی آسیبهای پساکرونا با «رعایت نکات بهداشتی» رونمایی شد.
به گزارش عطنا، مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این آیین ضمن آرزوی قبولی طاعات و تبریک به مناسبت عید سعید فطر و آزادسازی خرمشهر، گفت: در سال های اخیر گروه های جهادی مردمی بسیاری برای خدمت رسانی در سیل ها، زلزله ها و بحران ها مثل همین همه گیری ویروس کرونا در کشور شکل گرفت. اگر گروه های جهادی اجتماعی در خیلی از این مسائل به داد مردم نمی رسیدند واقعاً دچار مشکل می شدیم.
وی بیان کرد: درخواست و نیاز تاریخی مبنی بر شکل گیری جنبش های نهضت نرم افزاری و تولید علم، نزدیک به 20 سال پیش از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. اگر به موازات گروه های جهادی اجتماعی و سازندگی، گروه های علمی جهادی و مسئله محور نیز در کشور شکل می گرفتند و اقدام به خدمت رسانی در زمینه علمی می کردند، امروز در حوزه اقتصاد، درونزا و مستحکم می شدیم.
زارعی با اشاره به اینکه آمریکایی ها سنت های آلمانی و انگلیسی علم را به سنت عمل گرا با خروجی دانشگاه چند منظوره تبدیل کردند، افزود: وقتی حوزه علم آمریکاییها به حوزه نیاز آمریکاییها متصل شد، هژمونی آمریکا را تسهیل کرد. البته این هژمونی ممکن است رو به افول باشد، اما نگاه به یکی از کتاب های رئیس هاروارد، این نوید را به ما می دهد که آمریکایی ها از موضع علم بر دنیا استیلا پیدا کردند هرچند این چیرگی ترک برداشته باشد. در آمریکا حتی دانشگاه های ایالتی از دانشگاه های ملی جلوتر رفتند.
وی ادامه داد: سوال این است، چرا گروه های علمی مسئله محور با روحیه جهادی و کاربردی در کشور شکل نگرفت؟ آیین نامه های ارتقا و ترفیع استادان چه می گوید؟ به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نفس بازدید یک استاد از خط تولید یک قطعه باید فراتر از یک مقاله مورد نظر در هیئت های ممیزی و نظام ترفیع و ارتقا باشد. حال سوال دیگری پیش می آید که، آیا این کار و ارائه راه حل با متدولوژی حوزه های تخصصی، دانشگاه را مردم گرا و شکاف بین دانشگاه به عنوان اردوگاه علم جدید و مردم را ترمیم می کند؟
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: مسئلهای که سبب شد مردم جلوتر از اردوگاه علم حرکت کنند، شاید این باشد که اردوگاه جدید علم در ایران آنگونه که هماهنگ با زیست بوم این دیار باید شکل می گرفت، شکل نگرفته است و سازمان اداری علم برای استادانی که میل به انجام کار دارند مشکل ایجاد می کند. به همین دلیل از حدود یک سال پیش با جمع نخبه ای از استادان، آیین نامه ارتقا و ترفیع را مطالعه کردیم و با وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشتیم و احتمال اینکه به زودی به نتایج جدی تری برسیم وجود دارد. حتی کمیسیون آموزش تحقیقات در مجلس یازدهم نیزدر این زمینه ایفای نقش خواهد کرد. هدف این است که بالاخره گروه های علمی مسئله محور جای خود را در آیین نامه های ارتقا و ترفیع باز کنند.
اينك جاي خالي چنين نهاد مقدسي براي شكوفايي استعدادها فرياد مي زند.
اميد است كه اين راه رفته و تجربه به بار نشسته دوباره تجديد حيات يابد ان شاءالله