۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۳۴
کد خبر: ۲۹۵۰۳۳
علی‌ سرزعیم، استادیار دانشکده بیمه‌اکو دانشگاه علامه طباطبائی

آمارهای نگران‌کننده از ویروس کرونا همچنان در سطح جهان منتشر و نشان‌دهنده مبارزه مردم کره زمین با این ویروس است. طبق آخرین اخبار درباره این ویروس از مجموع ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۷۳۳ مبتلا به کرونا در دنیا ۱۹۰ هزار و ۸۹ نفر فوت کرده‌اند.


به گزارش عطنا و به نقل از رسالت، در اروپا تاکنون یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۲۴۸ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، ۱۱۶ هزار و ۲۲۱ کرونایی فوت کرده‌اند و این اعداد نشان از آن دارد که قاره اروپا بیشترین قربانی ناشی از کرونا را به خود اختصاص داده است. همچنین آمریکا با ۴۹ هزار و ۹۶۳ نفر بیشترین آمار فوتی را در دنیا به خود اختصاص داده است و پس از آن ایتالیا با ۲۵ هزار و ۵۴۹، اسپانیا با ۲۲ هزار و ۱۵۷، فرانسه با ۲۱ هزار و ۸۵۶ و انگلیس با ۱۸ هزار و ۷۳۸ فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. طی آخرین گزارش‌ها معترضان به قرنطینه در فرانسه و آلمان به خیابان‌ها آمده و با پلیس درگیر شدند و به همین جهت برخی کارشناسان سیاسی و اقتصادی از وقوع جنگ داخلی در اروپا و آمریکا گفته‌اند اما در مقابل ۲ کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند، وقوع جنگ داخلی در این کشورها بعید است. مشروح گفت‌وگوی «رسالت» با این دو کارشناس را در ادامه بخوانید.



جهان برای مقابله با کرونا نیاز به کمک تمام کشورها دارد

علی سرزعیم، استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی در این ‌باره می گوید: «با توجه به این‌که آمریکا از اقتصاد بزرگی برخوردار است اما دارای دو ویژگی و  نابرابری بسیار شدید در اقتصاد و اقتصاد همراه با بخش خدمات است.»
وی ادامه داد: «هنگامی که خدمات اقتصادی در کشوری با وسعت زیادی روبه‌رو باشد بنابراین با آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل کرونا مواجه می‌شود چراکه این ویروس به خدمات آسیب زیادی می‌زند. با توجه به این‌که خدمات اقتصادی اروپا نسبت به آمریکا کمتر است درنتیجه با زیان کمتری مواجه خواهد شد.»
این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که بعید است در اروپا و آمریکا جنگ داخلی به وجود آید، گفت: «این بحث‌ها بیشتر جنبه شعاری دارند.»
سرزعیم تصریح کرد: «آمریکا از گذشته با دیدگاه انزواطلبانه‌ای مواجه بوده و دونالد ترامپ نیز سوار بر همین موج بر کرسی ریاست دولت نشسته است. در گذشته شاهد جدا شدن آمریکا از برخی نهادها بودیم و اکنون از سازمان بهداشت جهانی نیز جداشده  و این موضوع در حالی است که جهان برای مقابله با کرونا نیاز به کمک تمام کشورها دارد، بنابراین تصمیمات ترامپ مبنی بر جدا شدنش از این سازمان‌ها و نهادها، آثار ویژه‌ای در انتخابات آبان ماه آمریکا خواهد گذاشت.»



احتمال جنگ داخلی در اروپا و آمریکا بعید است

همچنین محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم معتقد است: «به ‌طور قطع کرونا تأثیر جدی بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت. اگر این وضعیت تا ۶ ماه آینده ادامه یابد، آمریکا و اروپا با شوک‌های اقتصادی بسیاری در حوزه اشتغال، بیکاری و صادرات مواجه می‌شوند.»
وی ادامه داد: «ویروس کرونا طبق آخرین نتایج بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار بر مشکلات اقتصادی در حوزه آمریکا، اروپا و جهان تأثیرات مختلفی خواهد گذاشت. بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول، تأثیرات کرونا در آینده خود را نشان می‌دهد و بازار صادرات و واردات در حوزه‌های مخلتف اقتصادی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند که بیشترین تأثیر را در کشورهای آمریکایی و اروپایی و به دنبال آن کشورهای آسیایی به‌ویژه در حوزه چین خواهد گذاشت.»


آصفری با اشاره به این‌که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حتما با چالش جدی مواجه می‌شود، گفت: «موضوع کرونا تأثیر مستقیم و جدی بر آرای دونالد ترامپ خواهد گذاشت. در همین حال تمام کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی به دنبال آن هستند تا تأثیرات مخرب کرونا را در حوزه‌های اقتصادی خود کاهش دهند.» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در واکنش به برخی تحلیل‌ها مبنی بر به وجود آمدن جنگ داخلی در اروپا و آمریکا گفت: «بعید است چنین اتفاقی در این کشورها رخ دهد. به ‌طور قطع اعتراضاتی در کشورهای اروپایی و آمریکا به وجود خواهد آمد اما منجر به جنگ داخلی نخواهد شد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار