۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۴۹
کد خبر: ۲۹۵۰۰۴
دکتر وحید شالچی

نشست مجازی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت و جمعی از مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور و مدیران ستادی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با موضوع «دانشگاه اجتماعی؛ مسائل امروز، افق فردا» در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.


به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاه‌های منطقه یک در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه‌های این منطقه گفت: در زمینه مسائل موجود در زمینه بخش فرهنگی و اجتماعی اموزش عالی باید گفت که چالش‌های جدی برای رسالت خود در فرهنگ دانشگاه‌ها داریم. اگر تعریف سیاست‌گذاری تحت عنوان گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را بپذیریم باید دید وضع موجود چگونه بوده و برای حرکت به سوی وضع مطلوب چکار باید کرد. فلسفه پیدایش دانشگاه در نظام ما بر مبنای سه رکن آموزش، پژوهش و تربیت انسان و شهروند قرار دارد. به نظر من هرچقدر در دو زمینه اول یعنی آموزش و پژوهش اقدامات خوبی صورت گرفته اما نسبت به بخش سوم یعنی تربیت انسان کاستی‌هایی را داریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم ریل گذاری در زمینه فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف مد نظر در این بخش به ریل گذاری جدید و تقویت ساختارها نیاز داریم. برای بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی به بررسی چهار حوزه نیاز داریم. نخست ایده‌ها، دوم نیروی انسانی، سوم منابع مادی و چهارم اختیارات تقیینی.


او ادامه داد: در خصوص این چهار بخش باید گفت که در زمینه نیروی انسانی متأسفانه نیروی انسانی لازم برای کار فرهنگی در دانشگاه‌ها مسئله‌زا است. تحلیل من این است که پس از کرونا، بحران‌های جدیدی خواهیم داشت. در زمینه بودجه نیز باید گفت که متأسفانه در شرایط کنونی کشور به نظر می‌رسد در صورت انقباظی شدن بودجه، بخش فرهنگی و پژوهشی از قربانی‌های این انقباض هستند.
شالچی در پایان سخنان خود افزود: در حوزه اختیارات تقیینی نیز ذکر این نکته ضروری است که در دانشگاه‌ها، بخش فرهنگی و اجتماعی پاسخگوی مسائلی هستند که تأثیر حداقلی در آنها دارند. همچنین این بخش در رأی گیر‌ی های مربوطه نیز حق رأی حداقلی دارند. متأسفانه شیوه تربیت استاد به گونه‌ای پیش رفته است که استاد را تبدیل به کسی که معطوف به تولید مقاله است کرده‌ایم. استاد گاهی وقت کمی برای دانشجو می‌گذارد چرا که ما اغلب تکنسین‌های خوبی را جذب کرده‌ایم تا استادان خوبی که بتواند با دانشجو ارتباط برقرار کند. استاد دغدغه‌مند فرهنگی، دانشجوی دغدغه مند فرهنگی تربیت می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار